Wil jij met jouw bedrijf de volgende stappen gaan zetten? Wil je jouw interne organisatie een stuk beter en efficiënter in gaan richten? En wil je daarmee een nóg betere service kunnen verlenen? Dan is het mogelijk interessant om voor een ERP systeem of voor een CRM systeem te kiezen. Maar, wat is nou het verschil tussen ERP en CRM? Je gaat het in dit artikel lezen.
Wij zien wel eens dat de termen ERP en CRM door elkaar gehaald worden. Dat is volledig ten onrechte, aangezien beide termen écht iets anders betekenen. Mede daarom hebben wij besloten om dit artikel te schrijven, waarin we de verschillen tussen een ERP- en een CRM systeem uitgebreid beschrijven. Tevens geven wij je enkele handige tips voor het implementeren van een dergelijk systeem. Om te beginnen starten we met het bespreken van een ERP systeem, gevolgd door het CRM systeem.
Wat is een ERP systeem?
De afkorting ERP staat voor Enterprise Resource Planning. Zoals deze afkorting al doet vermoeden, speelt dit systeem echt een centrale rol in de organisatie. Eigenlijk alle processen binnen een organisatie komen uiteindelijk samen in het ERP systeem.
Met dank aan dit systeem kun je dan ook alle processen optimaliseren. Je kunt de processen beter op elkaar aan laten sluiten. Je kunt de processen volledig digitaliseren en je kunt de processen gaan automatiseren. Dit is stuk voor stuk te danken aan de vele mogelijkheden van een ERP systeem. Bekende ERP systemen zijn van onder andere; Workday, AFAS Software en Exact.
Wat is een CRM systeem?
De afkorting CRM staat voor Customer Relationship Management. Zoals de benaming al doet vermoeden, ligt hierbij de focus met name op klanten en leveranciers. Je moet hen tevreden stellen en houden, waardoor je met jouw bedrijf de volgende stappen kunt maken.
Om dat mogelijk te maken, kun je met een CRM systeem aan de slag gaan. Een systeem waarmee je perfect met relatiebeheer, met klantbeheer en met het verlenen van de optimale service aan de slag kunt gaan. Bekende CRM systemen zijn van onder andere; monday.com, Lime, Exact en Pipedrive.
Wat is het verschil tussen een ERP systeem en een CRM systeem?
Zo, je weet nu precies wat een ERP systeem en een CRM systeem zijn. Maar, wat zijn nou de belangrijkste verschillen tussen beide systemen? Het eerste verschil is terug te vinden in de omvangrijkheid:
• Een CRM systeem is vaak een relatief klein systeem binnen een onderneming. Dit systeem richt zich echt op klanten en leveranciers, maar heeft niks van doen met bijvoorbeeld project planning, urenregistratie of financiële zaken.
• Een ERP systeem is echt een gigantisch systeem binnen een onderneming. Alle systemen en processen komen uiteindelijk bij het ERP systeem uit, zoals de urenregistratie, de financiële zaken en de projectplanning.
Sterker nog: in veel gevallen maakt een CRM onderdeel uit van het ERP systeem. Je kunt een CRM systeem los aanschaffen en los gebruiken, maar je kunt het systeem ook integreren binnen het ERP systeem. Andersom is dit niet mogelijk; je kunt een ERP systeem niet in het CRM systeem integreren.
Een ander verschil is terug te vinden in het doel:
- Het doel van een CRM systeem is om de perfect mogelijke service te verlenen. Des te beter de service is die je verleent, des te blijer jouw klanten en relaties worden. Met het oog op relatie- en klantenbeheer is een CRM systeem ideaal.
- Het doel van een ERP systeem is om de gehele interne organisatie te verbeteren. Door processen te optimaliseren en te automatiseren, kan er intern de nodige tijd en geld bespaard worden. Dit komt alleen maar ten goede aan de groei van het bedrijf.
Ook is er nog een belangrijk verschil terug te vinden bij het integreren van de systemen:
- Het integreren van een CRM systeem is op zich niet heel lastig. Alleen de medewerkers die iets van doen met klanten- of relatiebeheer hebben, moeten dit systeem gaan gebruiken. Dit betekent dat je niet al te veel mensen hoeft te trainen om met dit systeem te werken.
- Het integreren van een ERP systeem is wel een behoorlijke uitdaging. Dit komt puur doordat het systeem het hart van jouw organisatie gaat vormen. De integratie moet daarom perfect verlopen, aangezien een foutje desastreuze gevolgen kan hebben. Tevens moet je veel mensen intern op gaan leiden, aangezien eigenlijk iedereen met het ERP systeem aan de slag moet gaan.
Wil jij een ERP- of een CRM systeem in jouw onderneming integreren? Dan is het aan te raden om hier een speciale partij voor in te huren. Zij weten als geen ander hóe het beste een dergelijk systeem geïntegreerd kan worden. Dit vraagt om een bepaalde investering, maar daar pluk je op termijn alleen maar de vruchten van.