Boekhoudprogramma vergelijken

Maak het als ondernemer makkelijk met online boekhouden. Vergelijk en test boekhoudsoftware gratis.

vergelijk software
 

Wat is een boekhoudprogramma?

Het zegt het eigenlijk al, een eenvoudig boekhoudprogramma is een programma waarmee je je boekhouding mee kan doen. Boekhouden kan heel lastig zijn, voor sommige ondernemers die lastig vinden om met cijfers te werken. Daarvoor zijn boekhoudprogramma’s gemaakt. De programma’s zijn zo ontworpen dat elke ondernemer zelf de boekhouding kan gaan doen. Ze zijn erg gebruiksvriendelijk waardoor de boekhouding geen grote obstakel meer zal zijn.

Wat is boekhouden?

Aangezien je nu weet wat een eenvoudig boekhoudprogramma is, is het natuurlijk ook essentieel om te weten wat boekhouden precies inhoudt. Het is namelijk meer dan maar facturen aanmaken en versturen.

Boekhouden heeft meerdere bedoelingen, want het is niet alleen voor jezelf. De definitie van boekhouden is: Het systematisch vastleggen van financiële feiten van een persoon, een bedrijf of een (overheids)instelling. In Jip en Janneke taal gezegd, is het het bijhouden van een financiële administratie. Het is wel iets wat ondernemers in het algemeen onderschatten. Het is namelijk meer dan alleen facturen, offertes een belastingaangiftes indienen. Hieronder vind je een lijst met die bij boekhouden komen kijken:

Wanneer je een verkoop hebt gedaan moet je beschikken over een verkoopfactuur. Een verkoopfactuur is een format waar de belastingdienst enkele eisen aan stelt. Zo moet er in een verkoopfactuur een unieke chronologische factuurnummering aanwezig zijn, de factuurdatum moet worden vermeld, het bedrag moet erop staan en het btw-tarief moet goed vermeld worden.

Naast het verkopen doe je als ondernemer in de meeste gevallen ook inkopen. Wanneer je een aankoop doet, is het van belang dat je hier een inkoopfactuur van krijgt. Dit is vaak een soort bonnetje waar de verplichte gegevens die nodig zijn voor een goede boekhouding opstaan.

Naast de inkoop- en verkoopfacturen beschik je als winkel vaak ook over veel kassabonnen. Net als de inkoop- en verkoopfacturen is het van belang dat je deze opneemt in de boekhouding.

Doordat tegenwoordig een groot gedeelte van de geldstroom via de bank gaat, is het belangrijk dat ook de bankafschriften in orde zijn. Deze uitgaven en inkomsten moet je kunnen verantwoorden met facturen.

Een ander belangrijk punt waar aandacht aan besteedt moet worden zijn de offertes, contracten en overeenkomsten. Deze middelen verantwoorden namelijk bepaalde daden en zorgen ervoor dat wat dat jij doet rechtsgeldig is. Het is van groot belang dat deze gegevens nauwkeurig worden opgeslagen.

Bij een goede boekhouding is de urenregistratie netjes verwerkt. In de urenregistratie worden het aantal gewerkte uren per persoon die werkzaam is voor het bedrijf geregistreerd. Met die gegevens wordt er een loonstrook opgesteld.

Reiskosten: ongeacht de grootte het bedrijf worden er kosten gemaakt met betrekking tot reizen. Wanneer personeel reist, is het van belang dat dit goed voor hen is geregeld. Naast dat dit voor het personeel goed geregeld moet zijn, is het ook belangrijk dat je de reiskosten in de administratie verwerkt.

Een ander belangrijk punt binnen de boekhouding zijn de belastingaanslagen, deze zijn op te splitsen in omzetbelasting, inkomstenbelasting en de zorgverzekeringswet. Al deze belastingaanslagen hebben een eigen specifiek tarief. Het is van belang dat deze gegevens goed bijgehouden worden. Dit om te voorkomen dat je in een later stadium schrikt van een enorm bedrag dat er open staat.

Bij veel bedrijven zijn er vaak auto’s van de zaak aanwezig. Hierbij is het van belang dat er bij elk individueel voertuig een rittenadministratie aanwezig is.

Agenda: een agenda met betrekking tot inkomsten en uitgaven is belangrijk voor de bedrijfsstructuur.

Belangrijke persoonsgegevens zullen bewaard moeten worden in een systeem waar een bepaald aantal mensen bij kan. Het is van belang dat dit zorgvuldig gebeurd en de privacy op geen enkele manier geschonden wordt.

Dit zijn de meeste punten die komen kijken bij het boekhouden. Het kan ook in het begin lastig zijn, want er komt veel op je af. Neem rustig de tijd en als je er echt niet uit komt, dan kan je altijd op zoek gaan naar een boekhouder. Mocht je geen goede boekhouder weten, voor €66 per maand heb je een goede boekhouder die wij ook hebben. Mail naar: [email protected] voor meer informatie.

Waarom een boekhoudprogramma kopen / aanschaffen?

Nu je weet wat een eenvoudig boekhoudprogramma en boekhouden precies inhoudt, vraag je je misschien nu zelf af: waarom zou ik een eenvoudig boekhoudprogramma moeten aanschaffen? Er zijn namelijk veel verschillende boekhoudprogramma’s en ook dus verschillende manieren hoe je de boekhouding kan doen. Er zijn veel verschillende boekhoudprogramma’s en daar ook nog eens manieren. Wij kunnen zeker voorstellen dat het lastig kan zijn om het beste eenvoudige boekhoudprogramma te vinden die geschikt is voor jou en voor jouw bedrijf. Daarom hebben we ook een online boekhoudprogramma vergelijker hierboven. Daar kan je beginnen met boekhoudprogramma’s vergelijken en dus onder elkaar vinden. Dan kan je gelijk een boekhoudprogramma vergelijken en eventueel een boekhoudprogramma kopen.

Maar, waarom moet je überhaupt een boekhoudprogramma kiezen en dus aanschaffen? Dat kunnen meerdere redenen hebben. Denk aan gemak, tijdsbesparing, beperkt hoeveelheid budget. Je kan het zo gek maar denken.

Wij zeggen zullen zeggen: Dat het combinatie is van de drie, want het is gemakkelijker dan in Excel werken. Daardoor bespaar je veel moeite en omdat het weinig moeite kost, scheelt het ook weer veel geld. Boekhoudprogramma’s zijn niet duur en voor enkele tientjes per maand heb je al een pakket waarmee je je hele administratie mee kan doen. Het is meer de vraag; waarom niet?

Hoe kies je een boekhoudprogramma die voldoet aan jouw wensen?

Met de hoeveelheid verschillende boekhoudprogramma’s is belangrijk dat je een boekhoudtool kiest die bij jou past. Boekhoudprogramma vergelijken kan je gemakkelijk doen om de volgende stappen te volgen:

Nadat je deze stappen hebt doorlopen weet je of het online boekhoudprogramma de beste boekhoudprogramma voor jou is en voor jouw bedrijf. Dit is dé oplossing om er achter te komen of het boekhoudprogramma perfect bij jou als ondernemer past. Mocht het dan nog steeds niet bevallen, dan kan je weer een ander boekhoudprogramma vergelijken hierboven. Boekhoudprogramma vergelijken is geheel gratis.

Is er een gratis Boekhoudprogramma?

Weet je niet welk of het online of offline boekhouden bij jou past? Dan kan je altijd kiezen voor een eenvoudig online boekhoudtool met een proefperiode van 14 tot 30 dagen gratis. Dit kan je doen door hierboven boekhoudprogramma’s te vergelijken. De dagen zijn verschillend per boekhoudtool aanbieder. Dit is dé oplossing om er achter te komen of het boekhoudtool perfect bij jou als ondernemer past. Echter, zijn er ook gratis pakketten bij enkele leveranciers die je kan proberen. Dus dan heb je een onbeperkt gratis account en geen 30 dagen gratis demo. Vaak is het dan wel zo dat je minimale opties heb. Denk dan aan geen offertes kunnen aanmaken. Geen rapportages kunnen inzien van je balans enzovoorts. Wel ideaal voor startende ondernemers.

Wat kan je met een boekhoudprogramma?

Elk online eenvoudig boekhoudprogramma is net tikkeltje anders, in de zin van de manier van werken. Daarbij heeft wel elk online boekhoudsoftware heeft wel hetzelfde doel namelijk: makkelijk je boekhouding doen. Door taken te automatiseren binnen je boekhoudprogramma, kan je dat heel veel moeite schelen. Hierbij een lijstje met allerlei functies die je in je boekhoudprogramma kan vinden:

Echter kan je filteren op waar aan je boekhoudprogramma aan moet voldoen. Zo weet je welk boekhoudprogramma bij jou past.

Facturen aanmaken en versturen

Facturen aanmaken en versturen is gemakkelijker dan ooit. De eerste keer dat je in een boekhoudprogramma een factuur maakt moet je wel een paar extra stappen doorlopen. Één daarvan is je bedrijfsgegevens invullen. Dit hoef je maar één keer te doen. Nadat je dat hebt gedaan, neemt het boekhoudprogramma dat voor al je facturen mee.

 

Wanneer je die stap hebt doorlopen is het alleen nog maar je diensten en/of producten in rekening brengen. Wanneer je je diensten en/of producten op de factuur er op zet, kan je op elk product of dienst dat bedrag in een categorie zetten. Zo weet je aan het einde van de rit hoeveel geld je aan een bepaald product en/of dienst hebt verdient mochten dezelfde producten en/of diensten op meerdere facturen voorkomen.

Als je alles in rekening hebt gegeven, kan je je de email-adres van je klant invoeren en wordt het automatisch verstuurd. Vergeet je klant de betaling? Dan stuurt de software automatisch herinneringen.

img- Facturen met je eigen therapeut huisstijl
Facturen en offertes online laten ondertekenen

Offertes versturen en online laten onderteken

Ook offertes aanmaken en laten versturen is gemakkelijker dan ooit. Je kan namelijk vanuit je boekhoudprogramma de offerte aanmaken en laten versturen. Het mooie van het boekhoudprogramma is dat je potentiële klant gelijk de offerte online kan onderteken. Zo is de drempel minder hoog voor de klant om met jou in zee te gaan.

 

Wanneer de klant de offerte heeft ondertekend krijg jij mooi de handtekening van de klant in de e mail en in je boekhoudprogramma terug. Dan wordt de offerte ook als akkoord/ ondertekend gezien. Wanneer je klaar bent met het leveren van de product(en) en of diensten kan je vanuit de offerte zeggen: “Deze offerte factureren”. Zo factureert het programma de offerte voor jouw automatisch naar de klant. Ook dit scheelt jou weer energie en dus moeite.

Scan je bonnetjes, facturen & offertes inscannen met je iPhone of iPad.

Bonnetjes en facturen verwerken in via de app

Het verwerken van facturen en/of bonnen is niet heel spannend. Meeste boekhoudtools hebben een app. Met die app kan je de bonnen tegelijk scannen.  De app ziet wat er op de bon staat, en zet dat gelijk automatisch in je administratie. Dus mocht je je het bonnetje kwijt raken, dan heb je het altijd nog in de app.

Facturen die ontvangt kan je op meerdere manieren erin zetten. Handmatig is mogelijk maar het mooist is natuurlijk dat die het automatisch erin zet zodat jij alleen de factuur hoeft te koppelen aan de transactie. Bij de meeste boekhoudprogramma’s kan je een uniek e mailadres creëren waarbij je dus zegt: alle facturen die op dit mailadres wordt verstuurd, die worden automatisch in je administratie gezet. Handig niet?

Elektrisch BTW aangifte doen

Elektronische BTW aangifte doen

Wanneer je alles mooi in je boekhoudprogramma hebt verwerkt, dan kan je je aangifte gaan indienen. Je boekhoudprogramma verwerkt de facturen, verkoopfacturen en inkoopfacturen zo in dat je alleen nog maar op een paar knoppen hoeft te klikken om je btw aangifte te doen. Deze werkwijze heet Elektronisch btw aangifte. Dat wil zeggen dat je boekhoudprogramma alles zo opgesteld, dat je het gelijk wordt ingediend bij de belastingdienst. Als je dit voor de eerste keer doet, moet je wel het boekhoudprogramma koppelen met de belastingdienst. Zodra je dat hebt gedaan, dan kan je beginnen met het controleren van de gegevens. Wanneer dat zo is, dan kan je het indienen in enkele seconden. Voorheen moest je boekhouder dit doen, maar boekhoudprogramma zijn de dag van vandaag zo goed ingesteld dat software dat kan overnemen. Zo heb je weer kosten bespaart.

 

Let op: Wanneer de gebruikers gebruik wil maken van elektronische BTW aangifte heb je een zakelijke rekening nodig en een rekening die de koppeling ondersteunt. De meeste boekhoudprogramma’s ondersteunen bankkoppeling: ING, ABN Amro, Rabobank, Bunq en Knab.

Begrippenlijst

Als er onduidelijkheden zijn betrekking tot het boekhouden kan je hier alle begrippen op een rijtje vinden.

De voordelen van een online boekhoudprogramma

Online boekhouden is handig waardoor het veel voordelen met zich mee brengt. Maar wat voor voordelen heeft het precies? Hieronder leggen wij enkele voordelen uit over online boekhoudprogramma’s.

Je krijgt een goed overzicht over je financiële situatie

Misschien zit je op het moment in Excel je boekhouding te doen. Met 1 fout kan je je gehele inzage kwijt raken. Met boekhoudsoftware is dat verleden tijd. Enige wat je hoeft te doen is de transacties te koppelen aan je facturen, verkoopfacturen en inkoopfacturen. Zo weet je dat je niks mist en ook geen dubbele facturen verwerkt. Wanneer je alles hebt verwerkt in je boekhoudsoftware, dan kan je allerlei rapporten inzien zoals je balans. Dan krijg je in een mooie inzage wat je omzet is, wat je winst is, hoeveel BTW je moet betalen aankomend kwartaal en of je BTW terug krijgt. Aangezien de meeste boekhoudprogramma’s ook een app hebben, kan je ook via de app kijken hoe je er financieel ervoor staat.

Meer tijd om te gaan ondernemen

Wanneer je gebruik gaat maken van een online boekhoudsoftware, dan zal vanzelf wel merken dat je meer tijd overhoud om te ondernemen. Zoal je hierboven allemaal hebt kunnen lezen worden veel taken voor jou als ondernemer uit handen genomen. Denk dan het versturen van herinneringen over wanneer er een factuur is betaald. En zo zijn er nog meer dingen die je maar één keer hoeft in te stellen en daarna nooit meer omkijken naar heeft. Al deze tijden is voor jou veel (geld) waard. Voor enkele tientjes per maand aan een boekhoudprogramma is een koopje!

Minder stress!

Wellicht herken je het wel, je bent super druk met je bedrijf. Daar een gesprek, dit moet je nog doen, dat moet je niet vergeten. Allerlei belangrijke taken om je bedrijf voor te zetten en te laten groeien. Meestal de administratie een groot onderdeel van de taken. Want iedereen heeft kosten en iedereen heeft klanten. Daar is allemaal communicatie voor nodig. Ook dat is ideaal voor online boekhoudprogramma’s. Zo heb je minder stress en kan je wellicht succesvoller ondernemer worden.

Boekhoudprogramma met een boekhouder

Wil je niets te maken hebben met het indienen van aangiftes? En wil je zeker zijn dat alles klopt? Ook met een boekhoudsoftware kan je een boekhouder nemen en of al hebben. Wanneer je met een boekhoudsoftware komt naar een boekhouder zal je boekhouder blij van worden. Je kan namelijk in elk boekhoudtool rechten geven bij je boekhouder. Zo kan je boekhouder helpen met het verwerken van je data. 


Op deze werkwijze heb jij nog steeds alles handen. Je kan precies zien wat je boekhouder doet, en hebt gedaan. Zo kan je in de gaten houden wat er precies gebeurt en misschien leer je er nog wat van.

Heb je nog geen boekhouder en wil je er wel één? Wij kennen een boekhouder die voor slechts €66 je gehele boekhouding kan en wilt doen. Mail naar: [email protected] voor meer informatie.

Waarom je niet in Excel je boekhouding moet doen

Mocht je geen boekhoudtool willen aanschaffen. Dan kan je er altijd voor kiezen om in Excel je boekhouding te gaan doen. Echter, hebben we wel de beste moderne boekhoudprogramma’s die veel voor je kunt automatiseren. Nu loop je het risico dat je je boekhouding kwijt raakt. Mocht dat gebeuren, dan heb je wel een groot probleem. Je bent wettelijk als bedrijf verplicht om het minimaal 7 jaar te bewaren. Als je dan het kwijt raakt, dan heb je veel werk om alles terug op orde te krijgen.

Zo heeft het boekhouden in Excel nog meer nadelen. Om de nadelen wat meer te toelichten, leggen we ze hieronder één voor één uit. Denk dan aan:

Aangezien je bijna niks kan automatiseren dan gaat het boekhouden veel energie kosten. Ook moet je voor elke factuur apart aanmaken, en ook apart sturen. De klant ontvangt daarnaast ook geen automatische herinneringen mocht hij of zij dat een keer vergeten. Voor offertes moet je gebruik maken een extern programma om je offerte te laten ondertekenen. Mocht je dat ook niet doen, dan moet je gebruik gaan maken van de post gaan doen i.p.v. een simpel boekhoudprogramma.

Zoals hier eerder al vermeld, krijg je geen automatische backups voor je administratie. Daar moet je geheel zelf voor zorgen. Meerdere kopieën maken op verschillende computers om zo je risico’s in te dekken. Waarom op verschillende computers/schijven? Mocht er één computer crashen, dan heb je altijd nog een back-up op de andere computer / schijf. Besef wel dat je dus elke keer een back-up moet maken. Als je je bestand kwijt bent, dan moet je gebruik maken van systeem herstel. Of veel moeite erin gaan steken om alles terug op orde te krijgen.

Is er een tabel wat een error geeft? Zie dat maar eens op te lossen. Dat kan je oplossen wanneer je veel kennis bezit over het boekhouden en Excel. Daar gaat veel tijd en moeite in zitten. Mocht je bereid zijn om daarin je tijd en energie in te stoppen, dan moet je dat vooral doen. Maar vergeet niet dat dit kostbare uren kan gaan kosten die je ook in bedrijf kan steken.

Excel is niet te koppelen met de Belastingdienst en banken. Je kan er bijna geen koppelingen mee maken. Heel onhandig wanneer je je btw aangifte wilt indienen. Daarbij moet je elke banktransactie zelf importeren in Excel. Met het gebruik van een online boekhoudtool, kan je dit ook deels automatiseren.

Aangezien je niet het niet kan koppelen met de belastingdienst moet je dus alles zelf in kolommen gaan opzetten om zo alles handmatig je btw aangifte te gaan indienen. Wanneer je belastingdienst wel kan koppelen zoals met boekhoudsoftware, wordt alles al voor je ingevuld.

Dit is een ook een groot nadeel van het boekhouden in dit programma. Je loopt hoger risico om fouten te maken omdat je alles zelf handmatig moet invoeren. Misschien doe je net een cijfer te veel of te weinig waardoor je je boekhouding snel in soep loopt. Met boekhoudsoftware worden dat soort cijfers voor jou ingevuld door systemen. De systemen die maken geen menselijke fouten.

De dag van vandaag heb je wel veel templates om een inzage te krijgen over je administratie. Echter, moet je dan nog steeds handmatig invullen. Denk dan aan facturen, inkoopfacturen enzovoorts. Daar gaat het meeste tijd in zitten. Ook daar weer, als je maar een foutje maakt, dan is gehele inzage niet meer accuraat.

Heb je een boekhouder? Dan is het veel werk om daarmee te gaan werken. Je moet namelijk elke keer je bestanden heen sturen om je boekhouding te kunnen doen. Dat zou je wel kunnen oplossen door je het op een drive te laten zetten. Daarbij moet je wel bewust zijn over het feit dat die bestanden ook verloren kunnen gaan.

Excel heeft wel een app, maar daar kan je geen bonnen en of inkoopfacturen op laten inscannen. Je kan 

 gegevens invoeren die bijvoorbeeld op het bonnetje staat. Daar gaat veel energie en tijd in zitten. Met boekhoudsoftware, kan je de app downloaden waarvan je een boekhoudprogramma abonnement bezit. Met die app kan je dus simpel de bonnen en of inkoopfacturen laten scannen. Het programma slaat de foto op in je administratie en leest de belangrijke data die jij nodig hebt om succesvol je btw aangifte te kunnen. Denk dan aan het bedrag, product of dienst en waarvan je het hebt gekocht.

Dit is het grootste nadeel, je bezit veel minder uren om te ondernemen wat juiste het belangrijkste en het leukste is. Daarom is dit ook een mooie investering om te doen. Je koopt assent ware je kostbare uren. Hoe je die uren indeelt, is geheel aan jou. Of je nou meer wilt werken of meer met je familie en vrienden wilt besteden maakt niet uit.

Veel gestelde vragen

Veel mensen beginnen er niet aan omdat in het begin erg overweldigend is. Dat is het misschien ook in het begin. Door een goed boekhoudtool word je goed geholpen. Je krijgt alles stap voor stap uitgelegd in het programma.

Wij vergelijken