Klant is koning. Dat is eigenlijk de gedachtegang die bij alle bedrijven aanwezig moet zijn. Zonder klanten ben je als bedrijf zijnde immers niet in staat om de gewenste resultaten en successen te gaan boeken. Tegelijkertijd is het ook een feit dat de gemiddelde klant tegenwoordig vrij kritisch is.
Zo wil de gemiddelde klant op een snelle en laagdrempelige manier via het internet contact op kunnen nemen. Vragen moeten daarbij snel beantwoord worden en de klant moet al met al snel geholpen worden. Om aan deze vraag te kunnen voldoen, zijn in de afgelopen jaren meerdere chatprogramma’s ontwikkeld. Op deze pagina vind je alle informatie over helpdesk software/chatprogramma’s en vergelijk met daarin de beste!
Pagina-inhoud
ToggleWat is een chatprogramma precies?
Als jij een bepaalde dienst met jouw bedrijf aanbiedt, is de kans aanwezig dat een websitebezoeker een vraag over deze dienst heeft. Op dat moment komt een chatprogramma prima van pas, aangezien je met dit programma de bezoeker/klant de mogelijkheid biedt om snel een vraag te stellen.
Een chatprogramma is het programma waarmee je het mogelijk maakt om te chatten met jouw website bezoekers. Zodra een bezoeker gebruik van deze chat maakt, krijgt één van jouw medewerkers daar een melding van op zijn/haar computer. Vervolgens kan deze medewerker direct op de chat reageren en daarmee voldoen aan de wensen van de klant.
Op meer en meer websites zie je de chat programma’s voorbij komen. Waarom dat zo is? Nou, dat heeft puur met de voordelen van deze programma’s te maken. Aan de andere kant heeft dit ook te maken met de toenemende populariteit te maken. Meer en meer bedrijven kiezen voor een chatprogramma, waardoor concurrenten ook niet meer achter kunnen blijven. Ook dit heeft ervoor gezorgd dat je op vrij veel websites tegenwoordig gebruik van een chatprogramma kunt maken.
Wat zijn de voordelen van een chatprogramma?
Als bedrijf zijnde wil je de best mogelijke dienstverlening aan jouw klanten aanbieden. Een gevolg daarvan is dat je ook de best mogelijke klantenservice aan wilt bieden, waarbij je online voor onder meer een FAQ sectie, een kennisbank of een online klantenservice kunt zorgen. Ook zijn meer en meer bedrijven bezig om social media kanalen uit te bouwen, waardoor klanten ook hun vragen via social media kunnen stellen.
In de afgelopen jaren is daar echter nog een andere communicatiemogelijkheid aan toegevoegd: de chat. Lange tijd werd een chat geassocieerd met bijvoorbeeld MSN: dat was enige tijd geleden namelijk hét programma om mee te communiceren. Daarbij ging het echter om communicatie met vrienden, terwijl het bij hedendaagse chatprogramma’s puur om de communicatie met zakelijke klanten gaat.
Maar, wat zijn nou de redenen om voor een chatprogramma te kiezen? Nou, een van de voordelen is absoluut dat je het voor de klant zo laagdrempelig mogelijk weet te maken. Voor een klant is het een moeite om een mailtje te sturen, terwijl het voor een klant géén moeite kost om eventjes snel een chat in te vullen.
Bovendien is dit een voorbeeld van snelle communicatie. Zodra de vraag van de bezoeker binnenkomt, kun jij direct een antwoord geven. Je weet hiermee dus binnen 1 minuut de klant van het gewenste antwoord te voorzien. Voordeel hiervan: je voorkomt dat je langdurig met klanten moet bellen of ellenlange mailtjes moet sturen.
Daarnaast is het ook een feit dat je op deze manier klanten aan je kunt gaan binden. Als je de klanten op de juiste manier weet te helpen, zijn zij namelijk eerder geneigd om een product te kopen of een dienst bij af te nemen. Je kunt een chatprogramma dan ook zeker zien als een marketinginstrument.
Verder is het ook een absoluut voordeel dat je meer persoonlijk contact met jouw klanten/leads kunt krijgen. Je gaat hierdoor beter begrijpen wat er speelt bij jouw doelgroep én dus ook hoe je jouw doelgroep beter kunt bereiken. In onze ogen is het dan ook absoluut een feit dat een chatprogramma conversie verhogend werkt.
Onderaan de streep is het ook absoluut een voordeel dat je een chatprogramma op meerdere manieren in kunt zetten. Daarover vertellen wij je hieronder graag iets meer.
Hoe kun je een chatprogramma inzetten?
Wil jij van bovengenoemde voordelen gaan genieten? Wil jij het voor zowel jezelf als voor jouw klanten een stuk makkelijker maken? Dan is het aan te raden om een chatprogramma in jouw website te gaan integreren. Hoe je dat het beste kunt doen? Nou, daar zijn eigenlijk twee mogelijkheden voor.
Allereerst kun je ervoor kiezen om een vaste medewerker te koppelen aan de chat. Zodra een bezoeker een chat bericht stuurt, krijgt deze medewerker hier een bericht van. Jouw medewerker kan de chat beantwoorden en eventuele vervolgstappen in gang gaan zetten. Een belangrijk voordeel hiervan is dat je persoonlijk contact weet te behouden, maar het kost dus wel enige mankracht. Zeker als jouw website vrij populair is, kan de medewerker de gehele dag met de chat bezig zijn.
Ten tweede is het ook mogelijk om de chat volledig te automatiseren. In dat geval maak je eigenlijk gebruik van een chatbot; een geautomatiseerd systeem beantwoordt de vragen van de bezoeker en verwijst hen bijvoorbeeld door naar een bepaalde pagina op jouw website. Ook dit systeem kent meerdere voordelen én meerdere nadelen. Een bekend nadeel is bijvoorbeeld dat je geen echt contact met de bezoekers hebt, waardoor je ook niet echt een gevoel krijgt van datgene wat bij hen speelt. Anderzijds is het wel een ideale manier om mankracht te besparen, om processen te automatiseren en dus om geld te besparen.
Wat voor jou de beste keuze is? Dat is echt volledig afhankelijk van jouw eigen voorkeuren. Wat sowieso een interessante optie is, is om het volgende schema aan te houden:
- Tijdens werkuren: een medewerker beantwoordt de chats persoonlijk.
- Buiten werkuren: je schakelt hiervoor de chatbot in, waardoor ook alle chats buiten de werkuren netjes geantwoord worden.
Chat software vergelijken
Wil jij graag het beste chat programma gaan gebruiken? Wil je daarbij ook nog de mogelijkheid hebben om dit programma volledig te gaan automatiseren? Dan is het aan te raden om eerst jouw wensen op papier te zetten. Vervolgens kun je met behulp van de vergelijker op deze pagina de verschillende chatprogramma’s met elkaar vergelijken.
Wij willen je daarbij graag wijzen op de gratis proefperiode van deze chatprogramma’s. Gedurende deze periode – van bijvoorbeeld 14 of 30 dagen – kun je geheel gratis gebruik maken van het programma. Je krijgt daarmee direct een duidelijk beeld van alle functies, alle mogelijkheden en de complete werking van het chatprogramma. Op basis daarvan kun je absoluut de juiste keuze voor jezelf gaan maken!