Skip to content

Digitale transformatie – Hoe maak je die als bedrijf? Tips

John Visser
John Visser
Digitale transformatie

In de afgelopen jaren hebben de ontwikkelingen niet stilgestaan. Het internet heeft voor veel kansen gezorgd, waarbij ook de rol van softwaresystemen niet onderschat mag worden. Juist dankzij alle technologische ontwikkelingen is het voor elk bedrijf mogelijk om een digitale transformatie te doormaken.

Maar, wat is een digitale transformatie nou precies? Hoe kun je met jouw bedrijf een digitale transformatie doormaken? En waar je op moet letten bij het doormaken van een digitale transformatie? Op die vragen ga je in dit artikel een passend antwoord vinden. Een antwoord waarmee je zelf de eerste stappen kunt zetten naar de digitale transformatie van jouw bedrijf.

Wat is een digitale transformatie?

Een digitale transformatie is een proces binnen een organisatie om over te stappen naar een digitaal georiënteerde, wendbare en flexibele organisatie. Een organisatie die zich perfect aan kan passen aan het digitale tijdperk en daarnaar weet te handelen.

Voor elk bedrijf biedt digitalisering onwijs veel mogelijkheden. Als je die mogelijkheden wilt grijpen, is een digitale transformatie pure noodzaak. Dankzij deze transformatie weet je niet alleen jouw interne organisatie aan te passen, maar ook de processen binnen jouw organisatie. Een digitale transformatie is daarom ook van grote invloed op de mensen die werkzaam zijn binnen jouw onderneming.

Binnen een digitale transformatie staat het woord ‘duurzaamheid’ ook hoog in het vaandel. Bij een digitale transformatie is het namelijk zaak dat de klant centraal gesteld wordt in de customer journey. Indien je dat voor elkaar weet te krijgen, kun je met jouw bedrijf een positieve bijdragen leveren aan de gehele maatschappij. Het is dus niet zo dat een bedrijf zijnde zich alleen voor eigen gewin met een digitale transformatie bezig gaat houden!

Kortom: bij een digitale transformatie komt de focus meer en meer op digitalisering te liggen. De communicatie verloopt via digitale kanalen, meerdere systemen worden geïmplementeerd en meer en meer processen worden gedigitaliseerd. Door deze transformatie is het mogelijk om van meerdere voordelen te profiteren!

Waarom digitale transformatie?

Meer en meer bedrijven beslissen om een digitale transformatie door te gaan maken. Waarom al deze bedrijven tot deze keuze komen? Nou, er zijn meerdere zwaarwegende voordelen van het doormaken van een digitale transformatie. De belangrijkste voordelen c.q. redenen hebben we voor jou op een rijtje gezet:

  • Past perfect in de huidige maatschappij. De huidige maatschappij is volledig gebaseerd op het internet en aanverwante digitale technologieën. Door met jouw bedrijf een digitale transformatie door te maken, weet je jouw bedrijf dus beter te positioneren binnen de maatschappij.
  • Sneller en efficiënter werken. Dankzij de digitale transformatie ben je ook in staat om sneller en efficiënter te werken. Dit komt onder meer door het digitaliseren van processen, waardoor je veel ruis weg weet te nemen.
  • Strijd met jouw concurrentie winnen. Heb je op dit moment te maken met meerdere concurrenten? Dan kun je simpelweg niet om een digitale transformatie heen; de kans is immers groot dat jouw concurrenten hier óók mee bezig zijn.
  • Belangrijk in het kader van duurzaamheid. Bij een digitale transformatie draait het niet alleen om het digitaliseren van processen, maar ook om het centraal stellen van de klant. Als je jouw klant(en) centraal weet te stellen, ben je in staat om op een duurzame manier te ondernemen. Een duurzame manier die wenselijk is voor mens én maatschappij.
  • Sluit beter aan op de wensen van de consument. De gemiddelde consument is in de afgelopen jaren steeds kritischer geworden. Ook is de gemiddelde consument meer en meer van het internet gebruik gaan maken, waardoor dit voor elk bedrijf ontzettend veel mogelijkheden biedt. Indien jij met jouw bedrijf een digitale transformatie door gaat maken, weet je jouw bedrijf dus interessanter te maken voor de consument. Dit zie je dan ook – wellicht – al snel terug in de financiële resultaten.
  • Alles draait om data. Binnen een digitale transformatie staat data centraal; de gehele maatschappij wordt meer en meer afgestemd op de beschikbare data. Als bedrijf zijnde kun je hierbij niet achterblijven. 
  • Je bent wendbaarder. De ontwikkelingen volgen elkaar in hoog tempo op. Dat is niet alleen nu het geval, maar gaat waarschijnlijk ook in de toekomst het geval zijn. Door een digitale transformatie door te maken, weet je jouw bedrijf een stuk wendbaarder te maken. Je kunt hierdoor sneller schakelen, jouw bedrijf aanpassen en meeliften op bijvoorbeeld technologische mogelijkheden.

Al met al is het dus zeker interessant om een digitale transformatie door te maken. Wel is het hierbij goed om rekening te houden met weerstand vanuit jouw medewerkers. Bij een digitale transformatie pas je niet alleen de organisatie aan, maar ook jouw medewerkers. Zij moeten immers op een andere manier gaan werken, hun verantwoordelijkheden veranderen en ze moeten veel nieuwe dingen leren.

Logischerwijs kan dit gepaard gaan met de nodige weerstand. Indien je met een digitale transformatie van start wilt gaan, is het daarom noodzakelijk om duidelijk en helder te communiceren richting jouw personeelsleden. Hoe je vervolgens de gehele digitale transformatie in gang kunt zetten, vind je hieronder!

Hoe maak je een digitale transformatie

Hoe maak je een digitale transformatie?

Klinken bovengenoemde redenen bij jou als muziek in de oren? Wil jij ook graag de omschakeling maken naar een digitaal georiënteerd bedrijf waarin alles draait om data? Dan is het zaak om zo snel mogelijk te starten met een digitale transformatie. Des te eerder je dit proces in gang zet, des te eerder je hier de vruchten van gaat plukken.

Maar, hoe maak je deze digitale transformatie nou precies? Wij kunnen je op voorhand één ding verklappen: hoe je een digitale transformatie door moet maken, is per bedrijf verschillend. Elk bedrijf is anders en elk bedrijf heeft andere wensen. Je kunt daarom nooit lukraak het voorbeeld van een digitale transformatie van een ander bedrijf volgen. Nee, de digitale transformatie die je met jouw onderneming door gaat maken, moet echt volledig geoptimaliseerd zijn voor jouw onderneming.

Vervolgens is het zaak om op enkele belangrijke aandachtspunten te letten. De belangrijkste aandachtspunten hebben we hieronder op een rijtje gezet:

  • Houd rekening met de weerstand van jouw medewerkers. Zoals hierboven al in het kort besproken, kan er de nodige weerstand ontstaan. Dit is op zich logisch; jouw medewerkers zijn mogelijk bang voor hun baan of voor de werkzaamheden die ze uit moeten voeren.
  • Houd rekening met het kostenplaatje. Wil je een digitale transformatie volledig doormaken met jouw bedrijf? Dan staat hier een fors prijskaartje tegenover.
  • Implementatie van digitale middelen. Binnen een digitale transformatie staan digitale middelen centraal. Je moet de juiste middelen zien te selecteren en deze vervolgens op de juiste manier zien te implementeren in jouw onderneming.

In onze ogen is elke digitale transformatie anders. De digitale transformatie die jij door gaat maken, is bijvoorbeeld niet te vergelijken met de digitale transformaties van jouw concurrenten. Zij hebben namelijk een andere visie, hebben andere klanten, hebben andere medewerkers en hebben ook andere processen.

Ben je benieuwd naar voorbeelden van digitale transformaties? Wij hebben hieronder enkele voorbeelden voor je uiteengezet.

Sales

Ben je met jouw onderneming actief in de sales? Dan heb je vaak te maken met een beperkt rayon; jouw sales medewerkers kunnen immers niet voortdurend over de gehele wereld reizen.

Je kunt dit echter wel op een relatief makkelijke manier oplossen. Je kunt namelijk freelancers overal ter wereld aan gaan nemen. Deze freelancers geef je vervolgens toegang tot jouw eigen CRM systeem. Dankzij dit systeem én dankzij de digitale transformatie kun je de neuzen van alle freelancers dezelfde kant op krijgen. De kant waar de ‘neus’ van jouw onderneming ook naar toe staat!

Bij dit voorbeeld zou je ook nog gebruik van omnichannel kunnen maken. Door meerdere kanalen te gebruiken, kun je veel sneller schalen. Ook dat past dus perfect bij een digitale transformatie.

Fysieke winkel

Verkoop je op dit moment producten in jouw fysieke winkel? Wil je deze producten echter ook via een eigen webshop gaan verkopen? Dan is het zaak om met een digitale transformatie te starten. Door deze digitale transformatie kun je alle processen – en dus jouw gehele organisatie – in gaan richten met het oog op jouw webshop. 

Een voordeel hiervan is dat je online een breed publiek kunt bereiken. Ook kun je jouw webshop makkelijk opschalen, waardoor je ontzettend wendbaar bent. Juist dát is één van de belangrijkste eigenschappen van een digitale transformatie.

Bekijk hieronder een video over hoe je een webshop kunt opzetten:

Deelbare diensten

Ook hebben in de afgelopen jaren meer bedrijven hun pijlen gericht op deelbare diensten. Het meest typerende voorbeeld hiervan is het delen van auto’s. Door auto’s met meerdere mensen te delen, zijn er een stuk minder auto’s nodig. Dit is niet alleen bevorderlijk voor het milieu, maar ook voor de portemonnee.

De verwachting is dat in de komende jaren meer en meer producten gedeeld gaan worden. Mogelijk kun jij nu al met jouw bedrijf een digitale transformatie doormaken, waarna je in de toekomst dergelijke deelbare diensten of producten aan kunt bieden. De wereld ligt in ieder geval aan jouw voeten!

Bericht delen

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Apply for this Job

Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem.