fbpx Skip to content

Content Planning maken? Het stappenplan voor de beste Content planning

John Visser
John Visser

Voor elk bedrijf speelt de content hedendaags een ongekend belangrijke rol. Zonder content kun je niet opvallen en zonder content kun je dus ook niet gaan groeien. Dat is één van de conclusies die met betrekking tot content getrokken kunnen worden.

Heb jij ook ingezien dat jij serieus met content aan de slag moet gaan? dan heb je daar meerdere mogelijkheden voor. Je kunt lukraak aan de slag gaan, maar het is vele malen verstandiger om goed na te gaan denken over jouw content. Maak daarom altijd een content planning aan; een content planning is voor eigenlijk elk bedrijf onmisbaar.

Wat is een content planning precies? Hoe kun je een content planning maken? En welke software kun je hiervoor gebruiken? Deze drie vragen staan eigenlijk volledig centraal in dit uitgebreide artikel. Verder vind je in dit artikel ook nog allerlei handige tips voor het maken van een content planning.

Kortom; na het lezen van dit artikel weet je exact hoe je een content planning kunt maken. Voordat het zo ver is, willen we graag eerst uitgebreid bespreken wat een content planning nou daadwerkelijk is. 

Wat is een content planning?

Heb jij een idee welke content jij over een paar maanden wilt gaan plaatsen? Heb jij een idee welke kanalen je wilt gebruiken voor het verspreiden van jouw content? Heb jij een idee welk doel je met jouw content na wilt streven? Heb je enig idee wie je met jouw doelgroep aan wilt gaan spreken? En heb je een idee hoe je de juiste onderwerpen voor jouw content kunt bepalen? Op al deze vragen kun je mogelijk niet direct een antwoord geven.

Gelukkig kun je dit antwoord wel op een manier voor jezelf gaan formuleren. Dat doe je namelijk als je een content planning gaat maken. In deze planning geef je namelijk uitgebreid aan welke content je wanneer via welke kanalen gaat plaatsen.

Waar bestaat een content planning uit?

Als je een content planning wilt gaan maken, moet je meerdere belangrijke knopen door gaan hakken. Zo moet je voor jezelf bepalen wáár je de content voor wilt gebruiken en moet je ook na gaan denken over de verschillende kanalen. Feit is dat een content planning altijd uit meerdere kolommen bestaat:

• Kolom 1: het onderwerp van de content
• Kolom 2: de datum van de plaatsing van de content
• Kolom 3: het doel van de content
• Kolom 4: het aantal woorden
• Kolom 5: de doelgroep
• Kolom 6: het kanaal waarop je de content gaat verspreiden
• Kolom 7: het soort content (blog, afbeeldingen, video’s, etc.)
• Kolom 8: de schrijver + persoon die de content gaat plaatsen

Deze kolommen hoeven niet altijd in deze volgorde te staan. Sterker nog: je kunt volledig zelf de volgorde van deze kolommen gaan bepalen. Onder aan het streep gaat het er voornamelijk om dat je deze kolommen in jouw content planning weet te verwerken. Als je dat voor elkaar weet te krijgen, maak je namelijk een uitgebreide én complete content planning.

Waarom een content planning maken?

Heb je zelf nog enige twijfels over het maken van een content planning? Twijfel je voor jezelf of dit wel de meest verstandige keuze is? Wij kunnen jou één ding verzekeren: je gaat absoluut geen spijt krijgen van het maken van een content planning. De belangrijkste voordelen van een content planning vind je in onderstaand rijtje:

1. Met een content planning kun je maanden vooruit gaan werken. Ook tijdens bijvoorbeeld jouw vakantie kun je content op jouw website gaan plaatsen; je hebt immers ver vooruit gewerkt.
2. Met een content planning voorzie je jezelf van de gewenste duidelijkheid.
3. Door een content planning te maken, hoef je niet continu na te denken over nieuwe blogonderwerpen.
4. Door een content planning te maken, kun je gericht bepaalde doelen nastreven.
5. Met een content planning ben je in staat om continu nieuwe content te plaatsen. Daarmee weet je jouw merk op te bouwen mensen (klanten) aan je te binden. Ondertussen werk je ook nog aan jouw naamsbekendheid.1.

Kortom: een content planning brengt onwijs veel gemak, eenvoud en duidelijkheid met zich mee. Feit is wel dat het maken van een goede content planning in de basis vrij lastig is. Gelukkig vind je in dit artikel een uitgebreid en concreet stappenplan. Een stappenplan waarmee je probleemloos een geschikte content planning kunt maken. Nadat je dat gedaan hebt, ga je direct van bovengenoemde voordelen genieten.

Wat heb je nodig om een content planning te maken?

Lijkt het jou wel iets om met een content planning aan de slag te gaan? Verstandige keus. Het enige wat je hiervoor nodig hebt, is inspiratie en geschikte software. Over welke software we het dan precies hebben? Nou, geschikte planning software maakt het maken van een content planning een stuk makkelijker voor je.

Ook als jouw content planning eenmaal de leidraad vormt, biedt de beste planning software veel voordelen. Over deze beste planning software vind je aan het einde van dit artikel meer informatie. Daar vind je ook wat in onze ogen de drie beste softwaresystemen zijn voor het maken en bijhouden van een content planning! 

Hoe kun je een content planning maken?

Zie jij de voordelen van een content planning al in? Wil je daarom direct aan de slag gaan met het maken van een content planning? Dan zit je in dit artikel goed! Hieronder vind je namelijk een uitgebreid stappenplan voor het maken van een content planning.

Het enige wat jij nog hoeft te doen, is onderstaande stappen op te volgen. Ga er daarom even goed voor zitten, lees het stappenplan door en kom direct in actie. Daar ga je op den duur absoluut geen spijt van krijgen!

Stap 1: de hoeksteen content van jouw onderneming/blog gaan bepalen

Voordat je een content planning kunt gaan maken, is het zaak om goed te kijken naar de hoeksteen content van jouw onderneming/blog. Wat we hiermee bedoelen? Nou, de term hoeksteen content komt van de Engelse term ‘pillar content’ vandaan. Met de term ‘pillar content’ worden eigenlijk thema’s bedoeld die jouw onderneming of blog definiëren. 

Je moet dus eerst alle relevante thema’s voor jouw onderneming/blog op een rijtje gaan zetten. Al deze thema’s moeten een directe verbinding hebben met de diensten of producten die je aanbiedt. Ook moeten deze thema’s ervoor gaan zorgen dat je duurzame relaties met leads op weet te bouwen. Op die manier ben je in staat om de leads om te toveren tot heuse klanten!

Vind je het lastig om deze hoeksteen content zelf te bepalen? Dan is het advies om hierover in gesprek te gaan met jouw klanten. Vraag bijvoorbeeld aan welke content zij behoefte hebben, wat zij van jouw producten/diensten vinden en wat zij nu nog op bijvoorbeeld jouw website missen.

Stap 2: bepaal de belangrijkste content thema’s

Vervolgens is het zaak om de belangrijkste content thema’s op een rijtje te gaan zetten. Deze content thema’s gaan eigenlijk hand in hand met de hierboven genoemde pillar content. Ben je bijvoorbeeld actief als personal trainer? Dan kun je voor bijvoorbeeld de volgende vier thema’s kiezen:

  • Workouts/oefeningen
  • Voeding/supplementen
  • Lichamelijke verzorging
  • Rust/ontspanning

Het advies is om altijd vier thema’s te bepalen. Waarom vier? Omdat je dan per kwartaal jouw focus kunt leggen op één onderwerp. In bovengenoemde voorbeeld zou de personal trainer dus in het eerste kwartaal zijn/haar pijlen richten op workouts/oefeningen. Dat thema gaat niet alleen de leidraad in de content spelen, maar ook in de complete bedrijfsvoering. Tijdens dit kwartaal is de personal trainer namelijk ook in staat om bijvoorbeeld een uniek abonnement aan te bieden.

Stap 3: werk onderwerpen uit per content thema

Zo, je hebt nu dus vier content thema’s op een rijtje gezet. Dit zijn eigenlijk overkoepelende thema’s, waarna je elk thema kunt gaan verdiepen. Dat doe je door per thema bijvoorbeeld 10 onderwerpen uit te gaan werken. 

Hoe je dit het beste kunt doen? Pak pen en papier en maak een spinnenweb op een A4-papier. Je tekent vervolgens in dit spinnenweb alle onderwerpen waar je aan moet denken bij het betreffende content thema. Vervolgens ga je onderwerpen wegstrepen, totdat je uiteindelijk zo’n 10 onderwerpen per thema overhoudt.

Stap 4: vul de onderwerpen in jouw content planning in

Je bent nu in staat om daadwerkelijk de content planning in te gaan vullen. Maak daarvoor kolom A aan met als titel ‘Onderwerp’.  Vervolgens vul je alle onderwerpen onder elkaar in, waarna je de rest van de content planning in kunt gaan vullen.

Per onderwerp ga je daarbij de volgende aspecten benoemen:

  • Het soort content: ga je voor een blog, ga je voor een video of ga je wellicht alleen voor posts op social media?
  • Datum: bepaal ook direct op welke data je de content gaat plaatsen
  • De kanalen: op welk kanaal wil je de content gaan verspreiden? Doe je dit via slechts één kanaal of kies je mogelijk voor meerdere kanalen tegelijkertijd?
  • Het doel: bepaal ook wat het doel van de content is. Wil je informeren, wil je inspireren of wil je wellicht overtuigen?
  • De doelgroep: wie wil je precies voor het betreffende onderwerp gaan bereiken? 
  • Aantal woorden: heb je besloten om een blogbericht te gaan schrijven? Bepaal dan ook direct hoeveel woorden de blog moet gaan worden.
  • Actie persoon: wie gaat de content schrijven c.q. ontwikkelen? En wie zet uiteindelijk de content online?

Stap 5: content planning opvolgen

Zo, heb je nu de volledige content planning gemaakt? Dan hoef je eigenlijk nog maar één ding te doen: de content planning op te volgen. Wij hebben hier nog één tip voor: focus je niet voor de 100% op de content planning. Wat we hiermee bedoelen?

Nou, het is lastig om voor bijvoorbeeld een jaar vooruit te plannen. De content planning vormt de ideale basis, maar je kunt alsnog extra content tussen de al bedachte onderwerpen gaan plaatsen. Laat enige ruimte voor eigen inbreng en speel daarmee ook in op de actualiteit.

Wat is de beste planning software?

Als je een content planning wilt gaan maken, komt planning software bijzonder goed van pas. Ook in een later stadium komt de beste planning software goed van pas; dankzij deze software kun je het overzicht behouden en mogelijk tijdig bijsturen. Maar, wat is dan de beste planning software? Wij kunnen de volgende drie softwaresystemen van harte aanraden:

Monday.com: wereldwijd gezien is Monday.com één van de populairste planning software systemen. Ook wij zijn onder de indruk!
Clevergig: dit softwaresysteem is iets minder bekend, maar is wel heel veelbelovend. Met name de mogelijkheden spreken ons erg aan!
Wrike: dankzij dit softwaresysteem kun je een stuk efficiënter gaan werken. Ondertussen weet je ook nog een perfecte content planning te maken!

Bericht delen

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Apply for this Job

Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem.