Skip to content

Managementmodellen – Welke zijn er? Manage nu succesvol

John Visser
Managementmodellen

Elke manager of ondernemer kan er gebruik van maken; managementmodellen. Deze modellen bestaan al decennialang, maar zijn vooral in de laatste jaren populair geworden. Waarom? Omdat de nadruk meer en meer op kwaliteit, op vakmanschap en op klanttevredenheid komt te liggen.

Alleen door de juiste managementmodellen toe te passen, kun je van de gewenste kwaliteit genieten. Daarbij is het overigens ook nog een feit dat de managementmodellen op de juiste manier toegepast worden. Maar, tussen welke managementmodellen kun je nou kiezen? En welk model zou voor in jouw situatie de beste keuze zijn? Je leest het hieronder.

Welke managementmodellen zijn er?

Door de jaren heen zijn onwijs veel managementmodellen ontstaan. Al deze modellen kunnen in verschillende groepen opgesplitst worden, waarvan wij de belangrijkste varianten op een rijtje hebben gezet:

  • Kwaliteitsmanagement: hierbij ligt de focus echt op het verbeteren van producten, processen en de gehele organisatie. Met slechts één doel: het verbeteren van de algehele kwaliteit.
  • Procesmanagement: bij dit managementmodel ligt de focus op de processen. Deze processen moeten continu verbeterd worden, waarbij onder meer onnodige werkzaamheden uit de processen geschrapt worden.
  • Projectmanagement: hierbij ligt de focus op het verbeteren van projecten. Interne project processen, interne samenwerking en het uiteindelijke resultaat van het project staan hierbij centraal.
  • Lean management: bij dit managementmodel draait het om het verkrijgen van de maximale waarde van de klant. Daartegenover staat dat deze maximale waarde verkregen moet worden met zo min mogelijk verspilling (van bijvoorbeeld grondstoffen).
  • Relatiemanagement: bij dit model draait het om het opbouwen en verstevigen van langdurige relaties met klanten. Ook de opbouw van relaties met leveranciers valt binnen dit managementmodel. 
  • Verandermanagement: bij verandermanagement gaat het om het doorvoeren van veranderingen in een organisatie. Deze veranderingen kunnen niet zomaar doorgevoerd worden, maar hier moet echt een draagvlak voor gecreëerd worden. Vervolgens moet de verandering ook nog in gestructureerde manier in de gehele organisatie uitgerold worden. Dát bereik je met verandermanagement.

Al met al zijn er behoorlijk veel managementmodellen te onderscheiden. Het is namelijk zo dat je binnen bovengenoemde ‘groepen’ ook nog meerdere modellen treft. Bekende modellen zoals het INK-model, de Six Sigma en de Balanced Scorecard vallen bijvoorbeeld onder de noemer ‘Kwaliteitsmanagement’. 

Als je de kwaliteit binnen jouw onderneming wilt veranderen, heb je daar dus voldoende mogelijkheden voor. Daarbij is het wel van cruciaal belang dat je het juiste managementmodel uit weet te kiezen. Een verkeerde keuze kan namelijk cruciale, negatieve gevolgen hebben. 

Waarom zijn er managementmodellen?

Waarom zijn er managementmodellen?

In de basis bestaan managementmodellen maar om één reden: om iets te verbeteren. Binnen alle hierboven genoemde modellen is dat één van de weinige kenmerken die je altijd terug ziet komen. Mocht je iets in jouw interne onderneming aan willen passen, kun je dat doen met behulp van een managementmodel.

Je zou wellicht denken dat je met één managementmodel direct jouw gehele onderneming aan kan passen. De ervaring leert ons dat dit níet het geval is. Het is namelijk zo dat elk model een ander doel heeft.

Wil je een complexe verandering in jouw onderneming doorvoeren? Dan is het doel om deze verandering op een gestructureerde en aangename manier te laten verlopen. Je kunt daarvoor het beste gebruik maken van een model dat valt onder de noemer ‘verandermanagement’. De modellen die binnen die groep vallen, zijn namelijk gericht op het behalen van het hierboven genoemde doel.

Wil je graag de kwaliteit van jouw werknemers en producten verbeteren? Dan is het aan te raden om met kwaliteitsmanagement aan de slag te gaan. Met dit managementmodel kun je immers de gewenste kwaliteitsverbetering gaan behalen. Zou je die kwaliteitsverbetering ook met bijvoorbeeld verandermanagement kunnen behalen? Nee, zeker niet. Het doel van verandermanagement sluit namelijk niet aan op de doelen die jij in dit geval voor ogen hebt.

Met andere woorden: elk managementmodel streeft een bepaald doel na. Het is dan ook zaak om eerst jouw doel te bepalen, waarna je een keuze kunt maken tussen de vele managementmodellen. Voor welk managementmodel je dan het beste kunt kiezen? Dat hangt ook af van jouw bedrijf, van de sector waarin je werkzaam bent en wat jouw persoonlijke voorkeuren zijn. Wat ons betreft is het altijd een verstandig idee om het managementmodel perfect aan te laten sluiten op jouw voorkeuren.

Is het aan te raden om voor een managementmodel te kiezen?

Wil je een bepaalde koers binnen jouw bedrijf gaan varen? Wil je bijvoorbeeld naar een hogere kwaliteit of naar andere veranderingen streven? In dergelijke situaties is het zéker aan te raden om voor een managementmodel te kiezen.

Je kunt het ook zonder managementmodel doen, maar dan voel je je al snel leeg. Je hebt namelijk geen kader, je hebt geen uitgangspunt en je hebt geen handvatten. Juist door van een management model gebruik te maken, weet je het gewenste doel te bereiken.

Hoe maak je optimaal gebruik van elk managementmodel?

Wil je graag een bepaald doel behalen? Dan is de keuze voor een managementmodel cruciaal. Vervolgens is het ook cruciaal dat je dit managementmodel op de juiste manier toe gaat passen. Hoe je dat kunt doen? Volg onderstaand stappenplan op en maak het daarmee een stuk makkelijker voor jezelf!

Stap 1: bepaal je doel

Wat wil je precies in de komende maanden gaan bereiken? Dat is eigenlijk de eerste vraag die je voor jezelf moet beantwoorden. Wil je een verandering doorvoeren? Wil je processen optimaliseren? Of wil je de algehele kwaliteit verbeteren? Stel een concreet doel op.

Stap 2: vergelijk de managementmodellen

Heb je het doel duidelijk in beeld gebracht? Dan kun je de verschillende managementmodellen gaan vergelijken. Let hierbij op jouw eigen voorkeuren, maar ook op jouw bedrijf en de sector waarin je werkzaam bent. Sommige modellen zijn immers meer geschikt voor in bepaalde sectoren.

Stap 3: kies een managementmodel uit

Op basis van jouw vergelijk kun je nu de knoop door gaan hakken. Kies het gewenste managementmodel uit en informeer belanghebbenden hierover. De ervaring leert dat je dit het beste zo uitgebreid mogelijk kunt doen; daarmee weet je mogelijke weerstand direct weg te nemen.

Stap 4: kies geschikte projectmanagement software uit

Vervolgens raden wij je aan om geschikte projectmanagement software uit te kiezen. Met behulp van deze software kun je het managementmodel op de juiste manier aan gaan sturen. Je weet bovendien het overzicht te behouden en je kunt eenieder op de juiste manier aan (laten) sturen.

Stap 5: implementeer het managementmodel

Het is nu de hoogste tijd om het managementmodel in jouw onderneming te implementeren. Houd hierbij rekening met enige weerstand, maar probeer deze zo snel mogelijk weg te nemen. Als je dat voor elkaar weet te krijgen, kun je het gestelde doel (stap 1) hoogstwaarschijnlijk snel behalen!

Bericht delen

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email