Skip to content

Yield Management – Wat is dat? Doelgericht op Prijsbepaling

John Visser
Yield Management

Waar streef jij naar als ondernemer? Wil je graag een invloed uitoefenen op de maatschappij? Ben je graag maatschappelijk verantwoord bezig? Of richt je jouw pijlen puur op het behalen van het hoogste rendement? Bij veel bedrijven is het hoofddoel het laatstgenoemde doel: het behalen van hoogst mogelijke rendement.

Maar, hoe kun je nou naar het hoogst mogelijke rendement gaan streven? Daarvoor heb je goed personeel nodig, heb je een goed product nodig, heb je een goede dienst nodig én heb je goede software nodig. Daarbij is het óók aan te raden om Yield Management toe te passen.

In dit artikel laten we je graag kennis maken met Yield Management. We bespreken wat Yield Management precies is, wat de voordelen van deze strategie zijn en met welke nadelen je rekening moet houden.

Wat is Yield Management precies?

Yield Management is een managementvorm waarbij de focus ligt op het behalen van de hoogte mogelijke rendement. Dit rendement kan behaald worden door prijs en aanbod tussentijds bij te stellen. Hebben we een goed voorbeeld van Yield Management? Ja, zeker.

Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de reiswereld. In de reiswereld kom je met enige regelmaat interessante last-minute vakanties tegen. Een reisaanbieder besluit niet zomaar om deze last-minute vakanties aan te bieden, maar doet dat met één doel: de vliegtuigen en de hotels alsnog vol(ler) krijgen. Dit is nou een typerend voorbeeld van Yield Management, aangezien tussentijds de prijs en het aanbod aangepast/bijgesteld worden.

Met Yield Management kun je dus perfect inspelen op de huidige vraag. Is de vraag onwijs groot? Dan kun je de prijs verhogen, waardoor je meer geld weet te verdienen. Is de vraag tijdelijk een stuk kleiner? Dan kun je met kortingsacties gaan stunten, waardoor je alsnog producten/diensten aan de man weet te brengen.

Ben je op zoek naar meer informatie over Yield Management? Check dan ook even de term Revenue Management; die term komt namelijk op hetzelfde neer.

Wat zijn de voordelen van Yield Management?

Eigenlijk is het belangrijkste voordeel van deze managementvorm duidelijk: een zo’n hoog mogelijk rendement gaan behalen. Elk bedrijf heeft geld nodig om te kunnen overleven, waardoor je soms met prijzen moet gaan stunten. Aan de andere kant kun je ook meer geld gaan verdienen door juist de prijzen te verhogen.

Daarmee hebben we dan ook direct een ander voordeel te pakken: je kunt meerdere kanten op bij deze managementvorm. Je zit niet vast aan één vast patroon, maar je kunt jouw eigen patronen binnen deze managementvorm gaan creëren. 

Daarnaast kun je ook perfect met jouw voorraad omgaan. Merk je dat bepaalde producten in grote getalen in jouw magazijn blijven liggen? Dan is het interessant om de prijzen te verlagen, waardoor je van deze producten af weet te komen. Ondertussen weet je daarmee ook het ideale rendement te creëren.

Tot slot is het ook goed om te weten dat deze managementvorm continue geoptimaliseerd kan worden. Aan de hand van ervaringen uit het verleden kun je Yield Management namelijk verder gaan optimaliseren. Daarmee weet je óók op lange termijn continu de hoogst mogelijke opbrengst te vergaren.

Wat zijn de nadelen van Yield Management?

Lijkt het jou wel iets om met Yield Management aan de slag te gaan? Dan hebben wij nog één belangrijke tip voor je: houd rekening met weerstand vanuit klanten. Een bekend nadeel van deze managementvorm is namelijk dat je klanten op een andere manier gaat ‘behandelen’. 

Dit nadeel kunnen we het beste aanduiden met een voorbeeld:

Stel nou dat je als reisaanbieder een busreis naar Duitsland aanbiedt. Een grote groep klanten heeft deze busreis in een vroegtijdig stadium al gereserveerd: zij betalen daar per persoon een bedrag van 499 euro voor.

Je merkt echter dat de bus nog niet vol zit. Twee weken voor de vertrekdatum stunt je daarom met een kortingsactie: je vraagt nog maar 399 euro per persoon. 

Je weet daarmee alsnog de hoogst mogelijke opbrengst te verkrijgen, maar je krijgt ook met onbegrip te maken. Klanten begrijpen immers niet dat zij 499 euro betaald hebben, terwijl andere klanten slechts 399 euro hoefden te betalen. Je moet hier dan ook op een slimme, rechtvaardige en klantgerichte manier mee om gaan.

Hoe kun je Yield Management toepassen?

Dankzij Yield Management ben je dus in staat om het beste rendement te vergaren. Maar, wat heb je daar nou precies voor nodig? In onze ogen is het cruciaal om projectmanagement systeem te gebruiken. 

Dankzij deze software weet je het overzicht continu te behouden. Je kunt de gevolgen van (prijs)aanpassingen blijven monitoren en in de nabije toekomst analyseren. Ondertussen weet je ook nog alles in goede banen te leiden; iets dat uiteindelijk ook bijdraagt aan het eindresultaat.

Als je écht serieus met Yield Management aan de slag wilt gaan, is projectmanagement software dus onmisbaar. Je kunt daardoor deze software zien als een pure investering. Dankzij deze software kun je immers het hoogst mogelijke rendement behalen!

Bericht delen

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email