Skip to content

CRM Manager – Wat is het? Wat doen ze? Alle info over CRM

John Visser
CRM Manager - Wat is het? Wat doen ze? Alle info over CRM

In Nederland hebben we er een handje van om allerlei dure beroepsnamen te kiezen. Bovendien komt in onwijs veel functienamen de titel ‘manager’ naar voren. Voorheen was er in een bedrijf eigenlijk maar één manager; de baas. Met de huidige functienamen is dat echter voorgoed verleden tijd.

Zo bestaan er in veel ondernemingen tegenwoordig ook een CRM manager. Wat is een CRM manager precies? Uit welke taken bestaat het takenprofiel van een CRM manager? En met welke CRM systemen kan een CRM manager zijn/haar werk naar een nóg hoger niveau tillen? Die vragen staan centraal in dit artikel.

Wat is een CRM manager?

Een CRM manager is verantwoordelijk voor de CRM-strategie van een onderneming, voor het ontwikkelen van klantcontact plannen én voor het realiseren van klantcontact plannen.

Om de definitie van een CRM manager nader uit te kunnen leggen, is het goed om naar de afkorting CRM te kijken; deze afkorting staat voor Customer Relationship Management. Het draait hierbij dus puur om de klantenrelaties die je opbouwt én die je in stand dient te houden. In een onderneming is daar vaak een specifieke afdeling voor, bijvoorbeeld de klantenservice. Als CRM manager ben je eigenlijk de verantwoordelijk voor de klantenservice, aangezien de klantenservice alles van het doen heeft met klantcontact. 

Daarbij is het wel goed om te weten dat een CRM manager een strategische functie is. Je bent met name bezig met het opzetten en bedenken van strategieën, terwijl bijvoorbeeld een CRM marketeer meer met de uitvoering hiervan bezig is. Dit neemt niet weg dat je als CRM manager verstand van zowel CRM als van marketing nodig hebt.

Wat doet een CRM manager?

Je hebt hierboven al kunnen lezen dat een CRM manager zich met name op het strategische vlak bezig houdt. Maar, welke taken voert een CRM manager zoal uit? Wij hebben de meest voorkomende taken van een Custom Relationship Management manager op een rijtje gezet:
Verantwoordelijk voor de opzet van campagnes die gericht zijn op een bepaalde doelgroep.

1. Verantwoordelijk voor uitvoering van de hierboven benoemde campagnes.
2. Verantwoordelijk voor de coördinatie van de hierboven genoemde campagnes.
3. Verantwoordelijk voor het behoud van klanten
4. Verantwoordelijk voor het uitbreiden van het klantenbestand

Als CRM manager ben je dus zowel met klanten als met marketing bezig. Binnen een onderneming heeft een dergelijke manager een belangrijke rol, maar de exacte invulling van deze rol kan van bedrijf tot bedrijf verschillen. Mocht je als CRM manager willen solliciteren, moet je dus goed naar de vacature c.q. functieomschrijving kijken.

Bestaan CRM managers nog in 2020?

Ja, er bestaan zeker nog CRM managers in 2020. Tegelijkertijd is het ook een feit dat deze functie in de afgelopen jaren flink is komen te veranderen. Dit heeft onder meer te maken met een kentering in het bedrijfsleven, maar ook met de opkomst van het internet en bijbehorende technologische ontwikkelingen.

Daarnaast is het net alsof de CRM manager eigenlijk ‘de slag gemist heeft’. Veel andere soorten managers hebben hun eigen positie in moderne bedrijven in weten te nemen, maar dat is niet altijd bij een Customer Relationship Management manager het geval. In veel ondernemingen is het dan ook voor een dergelijke manager een beetje zoekende naar de exacte invulling. Onder aan de streep is het voor de moderne CRM managers van belang dat zij kennis van klantencontact, klantbehoud, klantenretentie én marketing hebben. 

Het takenpakket is in de afgelopen jaren zeker veranderd. Daarbij kan echter niet gesteld worden dat het takenpakket een stuk kleiner is geworden. Nee, integendeel zelfs. Een CRM manager in 2020 heeft vaak meer verantwoordelijkheden dan een CRM manager in bijvoorbeeld 2005 of 2010 had. Des te meer reden om altijd gebruik te maken van het beste CRM systeem!

Met welke CRM systeem werkt een CRM manager?

Je hebt hierboven kunnen lezen dat een CRM manager de nodige verantwoordelijkheden moet dragen. Om deze verantwoordelijkheden überhaupt te kunnen dragen, is het van belang dat je op een degelijke basis kunt rekenen. Daaronder vallen onder meer geschikte werknemers, maar ook de juiste systemen.  Een CRM manager werkt dan ook met de volgende CRM systemen:

monday.com

Monday

Het CRM pakket van Monday helpt je om alle leads, klantrelaties, de pijplijn met verkopen en bijbehorende taken te managen c.q. te beheren.

Gripp

Gripp

Gripp is eigenlijk een allesomvattend pakket. Je kunt hiermee offertes versturen, je kunt hiermee de boekhouding bijhouden en je kunt ook project- en urenregistraties bijhouden. Standaard heeft dit programma ook een uitgebreide CRM module ingebouwd.

teamleader

Teamleader

Met het programma Teamleader heb je facturatie, projectmanagement én klantenbeheer in één handige tool. Als CRM manager kan je dankzij Teamleader razendsnel schakelen, het overzicht behouden en de juiste strategieën uitwerken. 

Wat het beste CRM systeem voor jou is? Dat hangt af van je bedrijfsvorm, en je wensen. In onze CRM systeem vergelijker kan je op basis van jouw bedrijfsvorm en gewenste functies op alle CRM systemen vergelijken. Vergelijken is geheel gratis.

Bericht delen

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email