Meer en meer mensen kiezen ervoor om als ZZP’er door het leven te gaan. Heb jij ook mogelijke interesse om je als ZZP’er in te gaan schrijven? Dan moet je rekening houden met de kosten van een ZZP’er. In dit artikel geven wij antwoord op de veelgestelde vraag ‘Wat zijn de kosten van een ZZP’er?’.
Na het lezen van dit artikel kun je direct jouw mogelijke kosten op een rijtje zetten. Zet vervolgens ook de te verwachten opbrengsten op een rijtje, waarna je de keuze voor jezelf door kunt hakken. Wel of niet inschrijven als ZZP’er? De keus is aan jou!
Pagina-inhoud
ToggleVoordat je start als ZZP’er heb je eenmalige kosten
Wil je je in gaan schrijven als ZZP’er? Dan is het verstandig om direct rekening te houden met eenmalige kosten: de inschrijvingskosten bij de KVK (Kamer van Koophandel).
Als je jouw bedrijf in gaat schrijven, moet je hiervoor betalen. Je betaalt een vast bedrag van € 51,30 (vrijgesteld van BTW). Dit bedrag kun je overigens vervolgens wel direct als zakelijke kosten opvoeren. Het is niet een al te grote kostenpost, maar het is wel iets waar je even goed rekening mee moet houden.
Wat voor kosten heb je als ZZP’er?
Nadat je jouw bedrijf ingeschreven hebt, ga je vanzelf tegen kosten aanlopen. Je kunt hierbij denken aan inkoopkosten, aan kosten voor jouw kantoor, kosten voor jouw apparatuur, kosten voor software, kosten voor jouw boekhoudprogramma, verzekeringen en algemene kosten.
Graag zetten we alle mogelijke kosten voor je op een rijtje. Dit doen we niet lukraak, maar doen we aan de hand van drie verschillende soorten bedrijven.
Kosten als grafisch ontwerper
Ga je als grafisch ontwerpen aan de slag? Dan kun je met onder meer de volgende kosten rekening houden:
- Software kosten: als grafisch ontwerper heb je bijvoorbeeld Photoshop of Adobe Design nodig voor het maken van jouw ontwerpen.
- Apparatuur: ook heb je bijvoorbeeld een laptop of computer nodig. Denk hierbij ook aan allerlei benodigde hulp apparaten.
- Algemene kosten: je hebt ook met algemene kosten te maken, zoals bijvoorbeeld bankkosten, kosten voor jouw boekhoudprogramma en kosten voor eventuele abonnementen.
- Huisvestingskosten: ga je een kantoor huren? Of ga je vanuit huis werken? In beide gevallen kun je met de nodige huisvestingskosten te maken.
- Marketingkosten: hoe ga je jouw werk onder de aandacht brengen bij potentiële klanten? Daar moet je marketing voor gaan voeren. Denk hierbij ook aan de kosten voor het maken van jouw website (mogelijk kun je dit ook zelf).
- Overige kosten: houd ook rekening met overige kosten. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een arbeidsongeschiktheidsverzekering, aan de inschrijvingskosten en aan eventuele vervoerskosten.
Kosten als schoonheidssalon
Ben je volledig gek op de wereld van beauty? En vind je het leuk om mensen te verwennen? Dan is het interessant om jouw eigen schoonheidssalon te starten. Als je met jouw eigen schoonheidssalon start, moet je wel met de nodige kosten rekening houden:
- Huisvestingskosten: je moet jouw eigen salon inrichten, terwijl je de salon ook nog moet huren/kopen. Je kunt ook een salon aan huis openen, maar daar gelden specifieke regels voor.
- Apparatuur: ook heb je jouw eigen apparatuur nodig. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een massage apparaat of aan hulpmiddelen voor pedicure/manicure.
- Marketingkosten: hoe ga je de klanten naar jouw salon toe halen? Hiervoor kun je marketing voeren, terwijl je ook een eigen website moet lanceren.
- Verzekeringen: als eigenaar van een schoonheidssalon heb je meerdere verzekeringen nodig. Denk hierbij aan een arbeidsongeschiktheidsverzekering en aan een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering.
- Algemene kosten: uiteraard moet je ook jouw boekhouding bijhouden, moet je de kosten aan jouw bank betalen en heb je mogelijk nog enkele andere abonnementen lopen.
- Inkoopkosten: bij een schoonheidsbehandeling maak je ongetwijfeld gebruik van de beste producten. Deze producten moet je eerst inkopen.
Kosten als fotograaf
Heb je een perfecte band met jouw fotocamera? Vind je het leuk om foto’s te schieten? En wil je graag jouw creativiteit de vrije loop laten gaan? Dan is het mogelijk interessant om als zelfstandig fotograaf aan de slag te gaan. Als zelfstandig fotograaf kun je met onder meer de volgende kosten rekening houden:
- Apparatuur: als fotograaf heb je uiteraard een fotocamera nodig. De ervaring leert echter dat een gemiddelde fotograaf meerdere camera’s heeft. Daarvoor heb je ook meerdere lenzen, filters en aanverwante accessoires nodig.
- Software: nadat je een prachtige foto hebt gemaakt, wil je deze uiteraard ook fraai bewerken. Daar heb je software voor nodig, zoals bijvoorbeeld Photoshop of Lightroom.
- Algemene kosten: denk verder aan jouw kosten voor de bank, voor jouw boekhoudprogramma en eventuele abonnementen.
- Marketingkosten: hoe ga je een naam als fotograaf opbouwen? Daar heb je klanten voor nodig; je moet dus aan het werk om deze klanten te bereiken, waarbij onder meer een eigen website eigenlijk onmisbaar is.
- Verzekeringen: ook is het verstandig om een verzekering af te sluiten. Denk hierbij aan een arbeidsongeschiktheidsverzekering, maar ook aan een verzekering voor al jouw dure apparatuur.
- Huisvestingskosten: ga je een eigen kantoor nemen? Of ga je gewoon vanuit huis werken? Ongeacht waar je voor kiest, kun je met huisvestingskosten rekening houden.
Hoe krijg je al je kosten als ZZP’er inzichtelijk?
Wil je gaan starten als ZZP’er? Dan is het aan te raden om een begroting voor jezelf te gaan maken. Probeer aan de hand van bovengenoemde voordelen al jouw uitgaven in kaart te brengen. Denk daarnaast ook goed na over de omzet die je denkt te gaan behalen.
Ben je eenmaal als ZZP’er actief? Dan is het van belang dat je altijd het overzicht over jouw financiële status hebt. Hoe je alle kosten en inkomsten overzichtelijk voor jezelf kunt krijgen? Volg daarvoor onderstaand stappenplan op!
Stap 1: kies een goed boekhoudprogramma uit
Voor elke ondernemer, groot of klein, is een goed boekhoudprogramma onmisbaar. Dit programma gaat eigenlijk uitgroeien tot jouw steun en toeverlaat en maakt het ondernemen daarmee een stuk makkelijker voor je.
Via onze vergelijker kun je direct op zoek naar het beste eenvoudige boekhoudprogramma. Selecteer dat je een ZZP’er bent en test vervolgens enkele geschikte boekhoudprogramma’s gratis uit.
Stap 2: plaats alle facturen in het boekhoudprogramma
Vervolgens is het zaak om alle facturen in je programma van bijvoorbeeld, Exact, Rompslomp of e-boekhouden.nl te plaatsen. Het gaat hierbij om alle inkomende facturen, maar ook zeker om alle uitgaande facturen. Alle facturen waar je mee te maken krijgt, moet je in jouw boekhoudprogramma plaatsen.
Stap 3: verwerk alle facturen
Daarna is het zaak om deze facturen te verwerken. Binnen jouw boekhoudprogramma kun je elke factuur aan een bepaalde transactie koppelen. Daarnaast kun je de facturen ook koppelen aan bepaalde grootboekrekeningen; daarmee weet je bijvoorbeeld alle kosten op te splitsen in onder meer bovengenoemde kostenposten.
Stap 4: genereer financiële rapportages
Op het moment dat jij de facturen verwerkt, gaat het boekhoudprogramma automatisch voor je aan de slag. Dit boekhoudprogramma stelt namelijk direct alle financiële rapportages voor je op. Hierbij kun je denken aan bijvoorbeeld een balans en een winst- en verliesrekening.
Door deze rapportages goed te bekijken, krijg je het gewenste inzicht in jouw financiële status. Mocht het nodig zijn, kun je ook tijdig bijsturen. Voor elke ZZP’er is het in ieder geval wenselijk dat de kosten zo laag mogelijk gehouden worden!