Als ondernemer heb je met bepaalde verplichtingen te maken. Zo moet je verplicht BTW betalen/afdragen, moet je voor een sluitende administratie zorgen en moet je tijdig aan alle andere verplichtingen voldoen. Eén van de belangrijkste verplichtingen is dus het betalen van de BTW, maar hoe dit precies? Staat de BTW op de balans? Of hoe kun je – indien gewenst – de BTW op een balans verwerken? Je leest het in dit artikel.
In dit artikel bespreken wij eigenlijk alles wat met BTW en de balans te maken heeft. Daarbij geven wij je ook nog handige tips, bijvoorbeeld met betrekking tot een goed online boekhoudpakket. Hoe dit allemaal precies zit, ga je in dit korte doch informatieve artikel lezen!
Pagina-inhoud
ToggleStaat er BTW op de balans?
Ja, je bent verplicht om de BTW op de balans te plaatsen. Dit gaat zowel om de BTW die je moet vorderen als om de BTW die je moet betalen. Stel nou dat je een factuur naar één van jouw klanten stuurt met een bedrag van 100 euro exclusief BTW. Het versturen van deze factuur brengt sowieso twee balansposten met zich mee:
- Debiteuren: deze balanspost stijgt met 100 euro, aangezien jij dit bedrag nog van jouw klant moet ontvangen.
- Te betalen BTW: de klant voldoet in totaal 121 euro, waarvan 21 euro. Deze 21 euro kun je op de balans direct onder het kopje ‘Te betalen BTW’ zetten.
Zoals je wellicht weet, zijn ondernemers verplicht om elk kwartaal een BTW aangifte te doen. Nadat je deze BTW aangifte betaald hebt, komt bovengenoemde balanspost ‘Te betalen BTW’ te vervallen. Zodra je in het nieuwe kwartaal nieuwe facturen gaat versturen, komt deze balanspost echter weer tot leven.
Voorbeeld van een balans
Ben je nou benieuwd hoe dit er precies uit ziet? Daarvoor verwijzen wij je graag naar onderstaande balans:
Wat je op deze balans kunt zien? Nou, je ziet sowieso dat de debet- en de creditzijde volledig aan elkaar gelijk zijn. Juist dát is ook de bedoeling van een balans. Aan de creditkant (passiva) zie je de balanspost ‘Te betalen BTW’ staan. Dat bedrag is berekend op de manier, zoals wij deze hierboven besproken hebben.
Op het moment dat dit zich een nieuw kwartaal aandoet, zou je dit bedrag van €240 euro moeten betalen. Als we naar de totaal van de balansposten kijken, is dit procentueel gezien echter een miniem bedrag. Je hebt namelijk zélf invloed om de post ‘Te betalen BTW’ zo laag mogelijk te houden. Hoe je dat doet? Door veel bedrijfsmiddelen in te kopen, zodat je over al die aankopen de BTW af kunt trekken. Dat komt de hoogte van de post ‘Te betalen BTW’ alleen maar ten goede.
BTW automatisch op de balans door boekhoudpakket?
Heb jij niet al te veel kaas gegeten van de wereld van balansen en balansposten? Dan ben je zeker niet de enige. Veel ondernemers weten dat het bijhouden van de boekhouding verplicht is, maar hebben hier vaak geen trek in. Ook lopen veel ondernemers tegen problemen aan, puur doordat zij niet precies weten wat ze moeten doen. Geldt dat ook voor jou? Dan is het interessant om gebruik van een goed boekhoudpakket te maken.
Waarom? Omdat je met een goed boekhoudpakket géén omkijken meer hebt naar de BTW op de balans. Hoe dit precies werkt, bespreken wij graag in het restant van dit artikel. Wel willen wij je eerst op het volgende nog wijzen: alle facturen die je gaat versturen of gaat ontvangen, moet je voor 110% nakijken.
Waarom dit zo belangrijk is? Omdat er in ons land meerdere BTW tarieven bestaan. Jij moet mogelijk met het BTW tarief van 21% rekenen, terwijl één van jouw leveranciers met 9% moet rekenen. Je moet dus zelf altijd het juiste BTW bedrag hanteren, terwijl je er niet klakkeloos van uit kunt gaan dat jouw leveranciers ook het tarief van 21% hanteren. Een belangrijke aandachtspunt!
Wil jij liever geen omkijken meer hebben naar het bijhouden van de BTW op jouw balans? Wil jij het liefste van alle gemakken voorzien worden? Dan is ons advies om onderstaand stappenplan op te volgen. Met dit stappenplan kun je gemakkelijk de BTW automatisch op jouw balans laten plaatsen.
Stap 1: kies een goed boekhoudprogramma uit
Uiteindelijk valt of staat alles met het boekhoudprogramma waar je voor gekozen hebt. Ons advies is dan ook om gericht op zoek te gaan naar het beste eenvoudige boekhoudprogramma, waarbij je goed met jouw eigen voorkeuren rekening moet houden. Ook moet je goed naar het prijskaartje kijken, naar de voorwaarden en naar eventuele handige extra’s.
Kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Dan zit je bij ons direct goed. Met dank aan de vergelijker op onze website kun je razendsnel het perfecte boekhoudprogramma uit kiezen. Zo heb je speciale boekhoudprogramma’s voor ZZP’ers, MKB’ers to aan boekhoudprogramma’s voor stichtingen.
Daarnaast, willen je op dit vlak nog één tip geven: Als je slim bent, kijk dan naar een online boekhoudprogramma. Met een online boekhoudprogramma heb je altijd en overal toegang tot jouw boekhouding!
In onze vergelijker zal je boekhoudprogramma’s zien terugkomen van onder andere; e-Boekhouden, Exact, Visma, Snelstart en nog veel meer!
Stap 2: plaats alle facturen in het boekhoudprogramma
Vervolgens is het zaak dat je alle facturen in het boekhoudprogramma gaat plaatsen. Dit heeft betrekking op alle inkomende facturen, maar óók op alle uitgaande facturen. Controleer hierbij ook direct of alle facturen aan de verplichtingen voldoen. Check hierbij ook direct of het BTW tarief op de facturen correct is.
Stap 3: verwerk alle facturen in het boekhoudprogramma
Als de facturen eenmaal in het boekhoudprogramma staan, kun je deze makkelijk verwerken. Je kunt de facturen aan de juiste rubrieken koppelen, waarna het boekhoudprogramma voor jou aan de slag kan gaan. Als je nog openstaande facturen hebt, kun je ook direct deze facturen betalen en/of een herinnering sturen.
Stap 4: vertrouw op het boekhoudprogramma
Heb je alle facturen in het boekhoudprogramma verwerkt? Dan gaat dit programma automatisch voor je aan de slag. Het programma verrekent alle BTW met elkaar, kan automatisch de BTW aangifte voor je doen én plaatst de BTW direct op de balans. Met dank aan dit stappenplan heb je hier dus nóóit meer omkijken naar.