Skip to content

Vaste kosten – Wat zijn dat? En hoe bereken je dat in 1 sec?

John Visser
John Visser
vaste kosten

De hoogst mogelijke winst behalen? Dat doe je door veel omzet te draaien en de kosten zo laag mogelijk te houden. Je hebt hoe dan ook als ondernemer met vaste kosten te maken; deze kosten zijn niet afhankelijk van bijvoorbeeld de productie, de omzet of een andere factor.

Voor elk bedrijf spelen de vaste kosten én de variabele kosten in ieder geval een cruciale rol. Indien deze kosten te hoog gaan worden, bestaat de kans dat je verlies gaat draaien. Dit kan uiteindelijk leiden tot de ondergang van jouw bedrijf, dus er is jou alles aangelegen om de kosten zo laag mogelijk te houden.

Wat zijn vaste kosten?

Vaste kosten zijn kosten die elke maand weer terugkomen, ongeacht welke resultaten je in die maand weet te behalen. Een typerend voorbeeld hiervan is de huur voor jouw bedrijfspand. Je moet elke maand deze huur betalen, ongeacht hoeveel producten je in die maand hebt verkocht. De huur wordt ook niet hoger als je meer producten verkocht hebt of juist lager als je minder producten verkocht hebt. Nee, de huur blijft elke maand constant en is daardoor een perfect voorbeeld van vaste kosten.

Naast de vaste kosten bestaan ook nog variabele kosten. De variabele kosten zijn wél afhankelijk van de productie. Indien je meer producten zou produceren, zouden de variabele kosten ook toenemen. Dit komt onder meer doordat je meer grondstoffen verbruikt, doordat je meer energie verbruikt en doordat je met hogere loonkosten te maken krijgt.

Voor elk bedrijf zijn zowel de vaste- als de variabele kosten van cruciaal belang. Dit geldt zéker voor de vaste kosten; ook in slechte tijden moet je immers rekening houden met deze kosten. Indien jij de kosten zo laag mogelijk weet te houden, hoef je niet bang te zijn voor enkele slechte maanden. Je weet immers dat je tijdens die maanden niet leegloopt door de vaste kosten!

Voorbeelden van vaste kosten

Voorbeelden van vaste kosten

Zo, je hebt hierboven al kunnen lezen wat (vaste) kosten zijn. Om deze kosten verder aan je uit te kunnen leggen, hebben wij enkele voorbeelden voor je op een rijtje gezet. In onderstaand rijtje vind je enkele kosten die vallen onder de noemer ‘vaste kosten’:

  • Huurkosten of hypotheekkosten voor jouw bedrijfspand
  • Verzekeringspremies
  • Afschrijvingskosten van de auto
  • Afschrijvingskosten van de machine(s)
  • Salariskosten voor vast personeel

Als we naar de salariskosten kijken, zien we dat dit ook variabele kosten kunnen zijn. Dat is het geval als je extra personeel in gaat huren voor nóg drukke tijden. Tijdens die drukke tijden kun je wel wat extra personeel gebruiken, maar je gaat die personeelsleden niet vast in dienst nemen. Er is dan géén sprake van vaste kosten, aangezien alleen salariskosten voor vast personeel vallen onder de noemer (vaste) kosten’.

Zoals dit voorbeeld laat zien, is de scheidingslijn tussen vaste kosten en variabele kosten redelijk duidelijk. Feit is dat je hoe dan ook zowel de vaste- als de variabele kosten zo laag mogelijk wilt houden. Je weet dan immers jouw winst alleen maar te verhogen!

Hoe bereken je vaste kosten?

Ben je benieuwd met hoeveel vaste kosten jij per maand te maken hebt? Dan kun je eigenlijk maar één ding doen: voor een sluitende boekhouding zorgen. Met behulp van een boekhoudprogramma kun je vervolgens direct zien wat de vaste kosten in een bepaalde periode zijn.

In een boekhoudprogramma is het zaak dat je alle transacties aan de juiste categorieën weet te koppelen. Zo moet je de afschrijving koppelen aan de rubriek ‘Afschrijvingen’ en moet je de inkoopkosten koppelen aan de rubriek ‘Inkoopkosten’.

Binnen het boekhoudprogramma zijn alle rubrieken gekoppeld aan vaste kosten óf aan variabele kosten. Het boekhoudprogramma is hierdoor in staat om continu de hoeveelheid vaste- en variabele kosten voor je te berekenen. Jij hoeft eigenlijk maar één ding te doen: alle transacties aan de juiste rubrieken te koppelen. Kortom, volg onderstaand stappenplan:

  • Stap 1: kies een eenvoudig boekhoudprogramma uit.
  • Stap 2: verwerk alle inkomende en uitgaande facturen in jouw boekhoudprogramma
  • Stap 3: koppel alle transacties aan de juiste rubrieken
  • Stap 4: lees direct af wat de variabele kosten en vaste kosten zijn

Wil je graag geld besparen? Dan biedt het online boekhoudprogramma daar ook alle mogelijkheden voor. Via het boekhoudprogramma kun je immers direct zien aan welke kostenposten je het meeste geld uitgeeft!

Bericht delen

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Apply for this Job

Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem.