Skip to content

Cash Conversion Cycle – Wat is dat? Alles wat je moet weten

John Visser
John Visser
Cash Conversion Cycle

Als jij met jouw boekhouding bezig gaat houden, kom je tal van boekhouding kundige termen tegen. Veel van deze termen hebben een Nederlandse benaming, maar zo nu en dan kom je ook Engelse benamingen tegen. De term Cash Conversion Cycle is daar een typerend voorbeeld van.

Weet jij wat deze termen precies inhoudt? Weet jij wat er precies met Cash Conversion Cycle bedoeld wordt? Indien je dit niet weet, ben je in dit artikel aan het juiste adres. In dit artikel leggen wij namelijk van A tot Z uit wat deze term inhoudt, hoe je de Cash Conversion Cycle van jouw eigen onderneming kunt berekenen en waar je rekening mee moet houden!

Wat is een Cash Conversion Cycle?

De Cash Conversion Cycle is een model dat aangeeft hoe lang een bedrijf nodig heeft om aangekochte/geproduceerde goederen om te zetten in cash. Het gaat dus eigenlijk om het moment tussen de volgende twee gebeurtenissen:

1. Het in huis krijgen van de grondstoffen voor de goederen
2. Het ontvangen van de betaling vanuit de klant

Met andere woorden kunnen we het volgende stellen: de Cash Conversion Style geeft de periode aan tussen de aankoop van de grondstoffen en het ontvangen van de betaling vanuit de klant. Dit gaat om twee verschillende gebeurtenissen die dus nauw aan elkaar verbonden zijn.

De term Cash Conversion Cycle is eigenlijk sinds de vorige financiële crisis populair geworden. Destijds kwamen veel bedrijven erachter dat bij hen deze cyclus eigenlijk veel te lang was. Doordat de cyclus veel te lang was, hadden zij eigenlijk allemaal kapitaal vastzitten. Ze hadden van dit kapitaal grondstoffen voor de goederen gekocht, maar met deze grondstoffen konden ze nog geen geld verdienen. Dat is immers pas het geval als de goederen daadwerkelijk door de klant betaald zijn.

Het belang van de Cash Conversion Cycle mag dus absoluut niet onderschat worden. Gelukkig zien meer en meer bedrijven de meerwaarde van het verkorten van deze periode in. Voordat je deze periode in kunt korten, moet je eerst weten wat de Cash Conversion Cycle van jouw onderneming precies is. Hoe je dit kunt berekenen, lees je in het restant van dit artikel!

Hoe ziet het proces eruit van een Cash Conversion Cycle?

Hoe ziet het proces eruit van een Cash Conversion Cycle?

Al met al kunnen we stellen dat dit proces door drie factoren beïnvloed wordt. De eerste factor is de betalingsdatum van de grondstoffen. Op het moment dat jij de grondstoffen geleverd krijgt, hoef je mogelijk de grondstoffen nog niet te betalen. Indien je bijvoorbeeld een betalingsregeling met jouw leveranciers overeengekomen bent, kun je jouw Cash Conversion Cycle verkorten.

Daarna heb je te maken met de tijdsduur van het productieproces. Ook de periode waarin de afgewerkte producten in jouw magazijn blijven liggen, zijn hier van invloed op. Des te langer deze periode duurt, des te langer de Cash Conversion Cycle duurt. Het is wenselijk dat je bijvoorbeeld op maandag de productie af kan ronden, waarna de goederen al op dinsdag naar de klant vervoerd kunnen worden.

Tot slot heb je ook nog te maken met het tijdstip waarop de klant de betaling uitvoert. Des te eerder de klant de betaling doet, des te korter de Cash Conversion Cycle is. Door betalingsafspraken met jouw klanten te maken, kun je hier dus invloed op uitoefenen.

Al met al heb je voldoende mogelijkheden om jouw Cash Conversion Cycle te beïnvloeden. Door bijvoorbeeld duidelijke afspraken te maken, weet je deze cyclus te verkorten. Dat is ook het geval als je jouw productie- en inkoopproces weet te optimaliseren!

Hoe bereken je de Cash Conversion Cycle?

Ben je nu reuze benieuwd wat de Cash Conversion Cycle in jouw onderneming is? Dan is het goed om te weten dat het berekenen hiervan niet al te lastig is. Althans; als je een goed boekhoudprogramma hebt, kun je relatief makkelijk de Cash Conversion Cycle (laten) berekenen.

Allereerst is het zaak om jouw jaarrekening volledig af te ronden. Uit deze jaarrekening kun je vervolgens drie belangrijke waarden halen:

  • DSO-ratio: de gemiddelde hoeveelheid dagen voordat jouw klant de factuur betaald. 
  • DIO ratio: de gemiddelde hoeveelheid dagen dat de producten bij jou in het magazijn liggen óf dat de productie in beslag neemt.
  • DPO: de gemiddelde hoeveelheid dagen voordat jij de facturen van jouw leveranciers betaalt.

Om de Cash Conversion Cycle te kunnen berekenen, tel je de DSO en de DIO ratio bij elkaar op. Je hebt dan inzichtelijk hoe lang je precies op de betaling moet wachten. Vervolgens trek je van die dagen de DPO af; je hebt dan direct inzichtelijk wat jouw Cash Conversion Cycle is.

Wil je deze berekening nou direct goed en makkelijk uit kunnen voeren? Dan is het wenselijk dat je de beschikking over een goed boekhoudprogramma hebt. Met een goed boekhoudprogramma kun je snel al deze facetten inzichtelijk maken én houden.

Bovendien zijn de beste boekhoudprogramma’s in staat om je te helpen met deze berekening. Zo rekent het programma mogelijk al direct de hierboven genoemde ratio’s uit; met een goed boekhoudprogramma is het berekenen van de CCC eigenlijk een fluitje van een cent!

Hoe manage je Cash Conversion Cycle?

Voor elk bedrijf is het wenselijk dat de Cash Conversion Cycle zo kort mogelijk is. Maar, hoe kun je deze gehele cyclus nou managen? Enerzijds doe je dit door met debiteurenbeheer aan de slag te gaan. Indien jouw klanten tijdig de factuur betalen, weet je de doorlooptijd van deze gehele cyclus immers flink te verkorten.

Om dat mogelijk te maken, is het bijvoorbeeld een optie om betalingsafspraken met jouw klanten te maken. Zo kun je met hen afspreken dat de facturen binnen 14 dagen betaald moeten worden.

Wordt er onverhoopt een factuur niet betaald? Dan heb je hier dankzij goed debiteurenbeheer ook direct zicht op. Je kunt bovendien automatisch jouw boekhoudprogramma een herinnering laten versturen. Ook een tweede herinnering en een aanmaning kunnen door het boekhoudprogramma automatisch verstuurd worden.

Heb je het geld dan alsnog niet op jouw rekening staan? Dan kun je altijd nog een incassobureau inschakelen. Dankzij goed debiteurenbeheer én een goed boekhoudprogramma kun je in ieder geval de Cash Conversion Cycle makkelijk verkorten!

Bericht delen

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Apply for this Job

Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem.