Skip to content

Overheadkosten – Wat zijn dat en hoe bereken je dat? Tips

John Visser
Overheadkosten

Tijdens het runnen van jouw bedrijf krijg je vanzelf met kosten te maken. Deze kosten kun je onderverdelen in bijvoorbeeld variabele kosten en vaste kosten. Er zijn echter nog meer soorten kosten die de nodige aandacht verdienen. Een typerend voorbeeld daarvan zijn de zogeheten overheadkosten.

In dit artikel kun je kennis maken met overheadkosten. Zo bespreken we wat dit voor kosten precies zijn, wat voorbeelden van overheadkosten zijn, waarom de deze kosten voor elk bedrijf belangrijk zijn én hoe je zelf jouw overheadkosten kunt berekenen.

Wat zijn overheadkosten?

Overheadkosten zijn alle kosten die je moet maken om jouw bedrijf draaiende te houden. Deze kosten kun je zien als vaste kosten en zijn dus niet afhankelijk van jouw productie of van jouw omzet.

Het is sowieso van belang dat je de (overhead)kosten helemaal los ziet van de omzet die je draait. Ook als je in sommige maanden geen omzet draait, heb je namelijk alsnog met de overheadkosten te maken. Dit zijn dus kosten die te allen tijde doorlopen, zelfs in tijden dat er geen geld in het laatje komt.

Hiermee wordt direct het belang van overheadkosten aangegeven. Of beter gezegd: het belang om de kosten zo laag mogelijk te houden. Tegelijkertijd is het ook een feit dat deze kosten onvermijdelijk zijn. Je moet deze kosten simpelweg maken om jouw bedrijf draaiende te houden. 

Voor elke ondernemer en voor elk bedrijf is het in ieder geval van belang om de overheadkosten altijd strikt in het vizier te houden. Door gericht op de kosten te sturen, kun je (op termijn) veel geld besparen!

Voorbeelden van overheadkosten

Voorbeelden van overheadkosten

Overheadkosten staan dus los van de omzet en van de productie die je weet te dragen. In plaats daarvan zijn het vaste kosten die je moet maken om jouw bedrijf draaiende te houden. De omschrijving is ongetwijfeld duidelijk voor je, maar we kunnen ons ook goed voorstellen dat je graag voorbeelden wilt hebben. Wij hebben hieronder een lijstje opgesteld met daarin enkele voorbeelden van typerende overheadkosten:

  • Personeelskosten: ook als je geen werk hebt, moet je jouw vast personeel doorbetalen. 
  • Administratiekosten: je moet continu verzekeringen en andere kosten voor jouw administratie door blijven betalen. Ook al verdien je niks. 
  • Huisvestingskosten: huur je een bedrijfspand? Dan moet je huur betalen, ook al verdien je niks. Dat is ook het geval als je een bedrijfspand gekocht hebt en de hypotheek moet betalen.
  • Softwarekosten: heb jij abonnement afgesloten voor softwarepakketten of softwaresystemen? Dan blijven deze kosten ook maandelijks terugkeren; ongeacht of je de software nou wel of niet veelvuldig gebruikt.
  • Autokosten: heb je één of meerdere auto’s op de zaak staan? Dan betaal je hier maandelijks wegenbelasting voor, ook al maak je geen gebruik van de auto.
  • Telefoonkosten: hebben jouw werknemers telefoons van de zaak? Ook als zij deze telefoons niet hoeven te gebruiken, heb jij met de telefoonkosten te maken.

Dit is slechts een kleine opsomming van voorbeelden van overheadkosten. De kosten zijn namelijk nogal veelzijdig, nogal uitgebreid en nogal divers. Alle kosten die je moet maken om jouw bedrijf draaiende te houden, kun je in ieder geval zien als overheadkosten. Deze kosten hebben dus geen connectie met jouw omzet of jouw productie.

Hoe bereken je je overheadkosten?

Voor elk bedrijf is het cruciaal om de (overhead)kosten duidelijk inzichtelijk te maken. Als je deze kosten niet inzichtelijk hebt, weet je ook niet wat je elke maand moet betalen. Ongeacht of je omzet weet te draaien of niet.

Om de overheadkosten te kunnen berekenen, is het aan te raden om onderstaand stappenplan op te volgen:

Stap 1: zet al jouw kosten op een rijtje

In het dagelijkse leven heb je als ondernemer continu met kosten te maken. Het is van belang om deze kosten op een rijtje te zetten per maand of per kwartaal.

Stap 2: koppel alle kosten in een goed boekhoudprogramma

Vervolgens is het zaak om alle kosten (alle facturen dus) in jouw boekhoudprogramma in te voeren. Vervolgens kun je deze kosten aan specifieke categorieën koppelen, zoals bijvoorbeeld huisvestingskosten of autokosten.

Stap 3: analyseer de kosten

Je hebt nu alle mogelijkheden om de overheadkosten te analyseren. Bekijk op welke kosten je mogelijk kunt besparen en om welke kosten je écht niet heen kan. 

Moraal van het verhaal: een goed eenvoudig boekhoudprogramma is essentieel voor het berekenen van jouw overheadkosten. Kies dus direct een goed boekhoudprogramma uit en verbeter jouw gehele boekhouding én bedrijfsvoering!

Bericht delen

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email