Pagina-inhoud
ToggleWat is Freshchat?
Op welke manieren kunnen jouw klanten contact met jouw bedrijf opnemen? Kunnen ze dit alleen via de telefoon en mail doen? Of stel je hen ook in staat om bijvoorbeeld via social media aan berichtje te sturen? Iets waar meer en meer bedrijven voor kiezen, is om ook een chat aan hun klanten aan te bieden.
Belangrijkste voordeel hiervan is de laagdrempeligheid. Even snel een chatbericht sturen is immers een stuk makkelijker dan de telefoon te moeten pakken. Een bedrijf dat daar perfect op in speelt, is Freshchat. Dit bedrijf heeft namelijk een ideale berichtensoftware ontwikkeld; klanten zijn zodoende in staat om snel, gemakkelijk en laagdrempelig contact met jou op te nemen.
Voor jouw bedrijf biedt dit ook de nodige voordelen. Zo ben je bijvoorbeeld in staat om een veel betere support te bieden; dáármee kun je bijvoorbeeld duurzame klantenrelaties opbouwen. Tevens ben je in staat om een flinke aantal hoeveelheid chats per dag te verwerken. Jouw klantenservice medewerkers zijn gewoonweg in staat om méér chats dan belletjes te verwerken. Zodoende kun je ook nog geld besparen op de bezetting van jouw klantenservice!
Wie gebruikt Freshchat?
Chatten is in de afgelopen jaren steeds populairder geworden. Dit begon eigenlijk met MSN, maar is gaandeweg ook in het zakelijke leven erg populair geworden. Dit blijkt ook uit als we naar de klanten van Freshchat kijken; op de website van Freshchat valt bijvoorbeeld te lezen dat men meer dan 50.000 klanten heeft.
Méér dan 50.000 bedrijven maken op dit moment gebruik van Freshchat. Het meest opvallende hierbij is dat dit ook voor grote bedrijven geldt. Zo maakt onder meer het bedrijf Klarna op dit moment gebruik van Freshchat. Dit bedrijf heeft in de afgelopen jaren een ongekende groei meegemaakt. Een groei die niet alleen aan de omzetcijfers te zien was, maar ook aan de hoeveelheid binnenkomende berichten. Om deze berichten op de juiste manier te kunnen beantwoorden, heeft dit bedrijf dus gekozen voor Freshchat. Een keuze die veel andere bedrijven dus óók gemaakt hebben.
Overigens richt Freshchat zich niet op de super grote bedrijven. Nee, de focus ligt eigenlijk op bedrijven die een klantenservice van maximaal 50 personen hebben. Voor dergelijke klantenservices biedt het systeem van Freshchat gewoonweg de meeste mogelijkheden.
Hoe werkt Freshchat?
Spreekt het principe van Freshchat jou nu al aan? En wil je met jouw klantenservice graag de volgende stappen gaan zetten? Dan is het eerste advies om een keuze te maken tussen de verschillende pakketten bij Freshchat. Nadat je dat gedaan hebt, kun je gebruik maken van dit handige systeem.
Binnen dit systeem kun je eerst alle mogelijkheden naar eigen wens instellen. Zo kun je bijvoorbeeld gebruik maken van geautomatiseerde bots. Deze bots kun je echt tot in detail instellen, waardoor je jouw klanten vanaf het eerste moment de juiste hulp kunt bieden. Mochten de bots de vragen van de klant niet meer kunnen beantwoorden, wordt het gesprek doorgezet naar één van jouw klantenservicemedewerkers.
De medewerker is vervolgens in staat om snel en laagdrempelig te chatten met de vraagsteller. Op deze manier kunnen veel vragen beantwoord geworden en veel klanten geholpen worden. Aan het einde van een periode – bijvoorbeeld dag of maand – kun je Freshchat ook rapportages uit laten draaien. Aan de hand van deze rapportages kun je bijvoorbeeld de bots aanpassen. Ook is het mogelijk om bijvoorbeeld jouw website aan te passen; wellicht is het handig om een sectie met veelgestelde vragen toe te voegen op jouw website. Dankzij Freshchat krijg je in ieder geval veel inzicht in de vragen (of eventueel klachten) van jouw klanten.
Wat kost Freshchat?
Wil jij alle vragen op een eenvoudige en laagdrempelige manier kunnen verwerken? Dan is het dus interessant om van Freshchat gebruik te maken. Vóórdat je van deze berichtensoftware gebruik kunt maken, moet je wel eerst een abonnement afsluiten. Daarbij biedt men bewust meerdere pakketten aan:
- Free: 0 euro per maand. Geschikt voor maximaal 100 medewerkers, maar met niet al te veel functies.
- Growth: 15 euro per maand. Geschikt voor een onbeperkt aantal medewerkers en met al iets meer functies.
- Pro: 39 euro per maand. Geschikt voor een onbeperkt aantal medewerkers en met nóg meer functies. Dit is het populairste pakket bij Freshchat.
- Enterprise: 69 euro per maand. Geschikt voor de grote bedrijven.
Let op: deze bedragen zijn op basis van een jaarlijkse betaling. Als je voor een maandelijkse betaling kiest, betaal je 20% meer. Dit betreffen bovendien alleen ‘Messaging’ pakketten; je kunt bij Freshchat ook nog voor zogeheten Omnichannel pakketten kiezen.
Let op: als je gebruik van bots maakt, rekent Freshchat hier ook aanvullende kosten voor. Je kunt uitgaan van pakweg 75 euro per 1000 bots. Een bot wordt hierbij gezien als één chatsessie.
Freshchat Producten & Prijzen
Het mag duidelijk zijn: op het gebied van klantenservice kun je veel kanten op met Freshchat. Om van dit systeem zo optimaal mogelijk gebruik te maken, is het wel zaak om jouw klantenservicemedewerkers goed aan te sturen. Indien zij goed opgeleid worden, is het een feestje om met Freshchat te worden. Dát geldt met name voor de chatmogelijkheden.
Chat
Ja, bij Freshchat draait echt alles om chatten. Het leuke bij deze berichtensoftware is dat je alle chats helemaal naar jouw eigen hand kunt zetten. Dit begint bij de opleiding van jouw klantenservicemedewerkers, maar ook bij het instellen van de chatbots. Met de chatmogelijkheden van Freshchat kun je in ieder geval alle kanten op!
Freshchat koppelingen
Wil je zo goed mogelijk van Freshchat gebruik maken? Dan is het advies om deze software aan andere interne softwaresystemen te koppelen. Daar heb je meerdere mogelijkheden voor. Een opsomming van de vele koppelingsmogelijkheden vind je hieronder:
- WhatsApp Business
- Google Business Messages
- Apple Business Chat
- Facebook Messenger
- LINE
- Freshdesk
- Freshsales
- Shopify
- Clearbit Reveal
- Zendesk
- Slack
- WordPress
- Teamviewer
- Calendly
- Stripe
- SalesForce
- OBI4WAN