Via onze website ben je in staat om de beste systemen te vinden. Met dank aan deze systemen kan je nog sneller, efficiënter en beter werken; jouw onderneming kan hierdoor doorgroeien naar ongekende hoogtes. Maar, je moet daarvoor dus wel de juiste systemen uitkiezen. Wij krijgen regelmatig de vraag binnen wat nou precies het verschil tussen een ERP systeem en een CRM systeem is. Het antwoord op die vraag vind je in dit artikel!
Pagina-inhoud
ToggleHet verschil tussen ERP & CRM systeem
Eén ding kunnen we alvast concluderen; er bestaan degelijke verschillen tussen een ERP systeem en een CRM systeem. Om deze verschillen nader aan te kunnen duiden, willen wij graag eerst uitleggen wat een CRM systeem is én wat een ERP systeem is. Vervolgens benoemen wij in een lijst de meest opvallende verschillen, inclusief een korte toelichting.
Wat is CRM?
De afkorting CRM staat voor ‘Customer Relationship Management’. Met een CRM systeem ben je dan ook in staat om jouw klantcontact te verzamelen, om jouw klanten te behouden, om nieuwe klanten aan te trekken en om het overzicht over al jouw klanten te behouden.
Al met al helpt een CRM systeem jouw onderneming met het beheren van alle klantgegevens. Door deze gegevens strikt en goed te beheren, ben je in staat om de best mogelijke service te verlenen. Bovendien weet je hierdoor ook altijd het overzicht te behouden; een CRM systeem is eigenlijk in elke onderneming van onmisbaar belang.
Wat is ERP?
De afkorting ERP staat voor ‘Enterprise Resource Planning’. Met een ERP systeem ben je in staat om verschillende processen te automatiseren én onder één dak te brengen. Zo bevat een ERP systeem alle processen op het gebied van logistieke processen, financiële bedrijfsprocessen en administratie processen.
Doordat je met een ERP systeem verschillende processen kunt automatiseren, kan je de verschillende processen ook perfect op elkaar afstemmen. Een algemeen voordeel van een ERP systeem is dat je alle gegevens van klanten en/of leveranciers op een centrale plek op kunt slaan. Alle medewerkers binnen jouw onderneming hebben dus te allen tijde de beschikking over de juiste (klant)informatie. Dit zorgt bovendien voor nóg efficiëntere bedrijfsprocessen; uiteindelijk draait alles bij een ERP systeem om de bedrijfsprocessen en het optimaliseren c.q. automatiseren daarvan.
✅ Wat is het verschil tussen ERP & CRM?
Aan de hand van bovenstaande definitie kunnen we alvast concluderen dat er meerdere verschillen bestaan. Wij hebben enkele verschillen op een rijtje gezet:
• Het doel van de systemen zijn anders
– Met een CRM systeem wil je alle klantgegevens duidelijk in beeld hebben
– Met een ERP systeem wil je inzicht krijgen in mogelijkheden om processen te optimaliseren
• CRM is vaak een onderdeel van een ERP systeem
– terwijl een ERP systeem nooit een onderdeel van een CRM systeem is
• Een ERP systeem is vaak een stuk uitgebreider dan een CRM systeem
Deze verschillen laten duidelijk zien dat beide systemen anders zijn, maar tegelijkertijd kunnen we ook concluderen dat beide systemen de nodige overeenkomsten kennen. Het belangrijkste verschil is echter in het doel van het systeem terug te vinden; daarover vertellen we je graag hieronder iets meer.
Het doel van de systemen zijn anders
Ja, dit verschil is overduidelijk het belangrijkste verschil tussen een ERP- en een CRM systeem. Om dit verschil nader te duiden, hebben wij de twee doelen op een rijtje gezet:
- CRM systeem: het doel van een CRM systeem is om klantgegevens te beheren, het klantbeheer te optimaliseren en gerelateerde processen ook te automatiseren.
- ERP systeem: het doel van een ERP systeem is om bedrijfsprocessen over de gehele breedte te automatiseren. De processen met betrekking tot het klantcontact is daar slechts onderdeel van.
Het advies is dan ook om goed te bepalen wat doel precies is. Wil je jouw klantgegevens beter in beeld gaan brengen, zodat je betere service kunt verlenen? Dan is een CRM systeem de betere keuze.
Wil je graag inzicht krijgen in alle interne bedrijfsprocessen? Wil je deze bedrijfsprocessen vervolgens ook gaan optimaliseren en automatiseren? Dan kan je beter voor een ERP systeem kiezen. Het doel van beide systemen is dus anders én dat zorgt dan ook voor het belangrijkste verschil tussen een ERP systeem en een CRM systeem.
✅ ERP of CRM? Welke is beter?
Het is lastig om antwoord te geven op de vraag welk systeem beter is. Zoals je hierboven al hebt kunnen lezen, hebben beide systemen namelijk een ander doel. Om jou hier toch een handje bij te helpen, hebben wij enkele situaties bedacht. Deze situaties komen veelvuldig in het bedrijfsleven en in ondernemingen voor; voor al deze situaties is óf een ERP systeem de beste keuze óf een CRM systeem.
• Je wilt alle klantinformatie op een centrale plek gaan beheren: CRM systeem.
• Je wilt jouw klanten behouden door een ultieme service te bieden: CRM systeem
• Je wilt de interne bedrijfsprocessen inzichtelijk krijgen, evenals de processen die betrekking hebben op het klantcontact; ERP systeem
• Je wilt alle interne bedrijfsprocessen optimaliseren, evenals de bedrijfsprocessen die betrekking hebben op het klantcontact: ERP systeem
Het beste systeem is dus compleet afhankelijk van jouw eigen voorkeuren. Let daarbij ook goed op jouw budget én het feit dat een CRM systeem vaak onderdeel uitmaakt van een ERP systeem. Met een ERP systeem vang je dus in de meeste gevallen meerdere vliegen in één klap!