Skip to content

Bedrijfscultuur – Wat is het? Alles over bedrijfsculturen

John Visser
Bedrijfscultuur

‘De cultuur van het bedrijf staat me niet zo aan’. Heb je deze opmerking wel eens gehoord? Dan heb je jezelf mogelijk afgevraagd wat een bedrijfscultuur nou precies is. Het lastige van dit begrip is dat het een zogeheten containerbegrip is; je kunt er tal van definities aan verbinden. 

Met dit artikel willen wij je graag duidelijkheid geven over dit begrip. Zo bespreken we wat een bedrijfscultuur exact is, waarom een goede bedrijfscultuur zo belangrijk is én hoe je een goede bedrijfscultuur kunt creëren. Daarbij richten we ons uiteraard ook op de vraag wat een goede bedrijfscultuur nou exact is. 

Het is in ieder geval goed om te weten dat jouw bedrijfscultuur uniek is. De cultuur die in jouw bedrijf aanwezig is, tref je nergens aan. Ook niet bij jouw concurrenten. En ook niet in jouw andere bedrijf, mocht je meerdere bedrijven hebben. Onder aan de streep is het namelijk een feit dat vooral de werknemers van grote invloed zijn op de bedrijfscultuur. Niet alleen op de creatie van de bedrijfscultuur, maar ook op de instandhouding van de bedrijfscultuur.

Wat is een bedrijfscultuur?

De bedrijfscultuur kunnen we omschrijven als een geheel van het gedrag van werknemers, de (ongeschreven regels) binnen een organisatie en de gewoonten binnen een organisatie.De bedrijfscultuur is dus iets wat in een organisatie tot stand komt, maar is ook iets wat gaandeweg aangepast kan worden.

Opvallend is in ieder geval dat meer en meer bedrijven zich specifiek met hun eigen bedrijfscultuur bezig houden. Waarom? Omdat een goede bedrijfscultuur bijdraagt aan het aantrekken van goede werknemers. Zonder goede werknemers ben je gewoonweg niet in staat om te floreren met jouw bedrijf. Als je een goede bedrijfscultuur creëert, trek je daar de juiste werknemers mee aan. Een goede bedrijfscultuur staat dan ook aan de basis van een florerend en succesvol bedrijf.

Daarnaast is het ook zo dat meer en meer mensen kritisch worden. Zij kijken kritisch naar zichzelf, maar nóg kritischer naar hun werknemer. Als jij een ideale bedrijfscultuur weet te creëren, is dat iets waar je jouw werknemers (en jezelf) blij mee weet te maken.

Overigens bestaat een bedrijfscultuur niet alleen uit bovengenoemde aspecten. Bij het creëren van een bedrijfscultuur spelen de waarden binnen een organisatie ook een belangrijke rol. Het gaat hierbij onder meer om de volgende waarden:

  • Hoe kijkt men in een organisatie tegen bepaalde zaken aan?
  • Welke richting wil de organisatie op?
  • Waar staat een bepaalde organisatie voor? Denk hierbij aan de kernwaarden, de missie en de visie
  • Op welke manier zijn interne processen ingericht?
  • Hoe gaan de werknemers met elkaar om?
  • Hoe staat het met de hiërarchie en vrijheden binnen een organisatie?

De antwoorden op dergelijke vragen zijn ook bepalend voor de uiteindelijke bedrijfscultuur. Zoals je wellicht al gemerkt hebt, is het vrij complex om een bedrijfscultuur exact te definiëren. Het is vooral een feit dat tal van factoren van invloed zijn op de cultuur binnen een bedrijf.

Waarom is een bedrijfscultuur zo belangrijk?

Waarom is een bedrijfscultuur zo belangrijk?

In de afgelopen jaren wordt eigenlijk over alles vergaderd. Bovendien zijn – met name in de grotere organisaties – allerlei tussenlagen toegevoegd. Je kunt hierbij denken aan een extra managers, aan consultants en aan vergelijkbare werknemers.

Is het specifiek nodig om dergelijke werknemers aan te nemen? Ja, veel bedrijven kiezen hier wel voor. Zij streven namelijk naar perfectie, aangezien dat de enige manier is om echt met een bedrijf te groeien. Een belangrijk onderdeel hierbij is dat meer en meer bedrijven ook hun pijlen op een goede bedrijfscultuur richten. Maar, waarom?

Nou, één van de redenen hiervoor hebben we reeds hierboven genoemd. Door een goede bedrijfscultuur te creëren, kun je de juiste mensen aan gaan nemen. De cultuur spreekt hen aan, terwijl je in de branche ook een goede naam op weet te bouwen. Niet alleen naar klanten en leveranciers toe, maar dus ook naar potentiële werknemers toe.

Heb je deze goede naam nou echt nodig? Ja, absoluut. Als je met jouw bedrijf gaat groeien, kun je dit aan het begin nog wel in je eentje aan. Als de groei echt doorzet, is het echter niet meer mogelijk om alles in je eentje te doen. In dat geval moet je mensen aan gaan nemen. Bij het aannemen van nieuwe werknemers kan het dubbeltje twee kanten opvallen:

  • Je neemt de juiste mensen aan. Deze mensen dragen bij aan de groei van jouw onderneming, dragen bij aan de positieve bedrijfscultuur en zijn dus echt van meerwaarde.
  • Je neemt de verkeerde mensen aan. Deze mensen zijn eigenlijk een sta in de weg. Ze functioneren niet naar wens, ze hebben een negatieve invloed op de bedrijfscultuur en ze zijn mogelijk ook alweer snel vertrokken.

Met andere woorden: als je verkeerde mensen aanneemt, gaat je bedrijf de verkeerde kant op. Om de goede mensen aan te nemen, heb je sowieso een goede bedrijfscultuur nodig. Aan de andere kant zorgen de goede werknemers ook voor een bijdrage aan de bedrijfscultuur. De werknemers en de bedrijfscultuur vullen elkaar eigenlijk perfect aan. 

Neem je de verkeerde mensen aan? Dan kun je dit zien als een rotte appel in een boom. Als deze rotte appel in een boom hangt, steekt deze appel de overige appels aan. Als je verkeerde mensen aanneemt, steken deze mensen de overige mensen ook aan. Op een negatieve manier welteverstaan.

Al met al kunnen we stellen dat er een causaal verband tussen jouw werknemers en de bedrijfscultuur zit. Om een goede bedrijfscultuur te kunnen creëren, heb je gewoonweg de juiste werknemers nodig. Als je die goede bedrijfscultuur eenmaal hebt, draagt dit ook bij aan de groei en het succes van jouw onderneming.  

Met dank aan een goede bedrijfscultuur kun je ook jouw concurrenten verslaan. In een goede bedrijfscultuur werken jouw werknemers immers hard; zij voelen zich als een vis in het water. Dit merk je aan de output van de werknemers, terwijl zij ook tevreden zijn. Je hoeft dus niet bang te zijn dat zij de overstap maken naar bijvoorbeeld een concurrent.

Hoe verander je je bedrijfscultuur?

Is het voor jou de hoogste tijd om jouw bedrijfscultuur aan te passen? Wil jij graag met jouw onderneming de volgende stappen gaan zetten? Dan is het interessant om jouw pijlen op onder meer jouw werknemers te richten. Zo moet je een geweldige selectieprocedure weten te creëren, waardoor je de beste werknemers aan kunt trekken.

Daar blijft het echter niet bij. Nee, je moet nog meer veranderingen in gang gaan zetten. Om je hier een handje bij te helpen, hebben wij onderstaand stappenplan opgesteld. Met dank aan dit stappenplan kun je de bedrijfscultuur op een relatief aangename manier veranderen.

Stap 1: stel een veranderteam samen

Wil je graag de bedrijfscultuur gaan veranderen? Dan heb je hier meerdere mensen voor nodig; het advies is dan ook om een speciaal veranderteam samenstellen. Hierbij moet je kiezen voor een samengesteld team van verschillende afdelingen; pak bijvoorbeeld van elke afdeling één persoon. Voeg jezelf ook aan dit veranderteam toe, zodat je het overzicht kunt behouden.

Stap 2: stel iedereen op zijn/haar gemak

Het veranderen van de bedrijfscultuur kan een behoorlijke ingreep zijn. Niet alleen op de gehele interne organisatie, maar ook op de gevoelens van jouw werknemers. Het advies is dan ook om iedereen binnen het veranderteam op zijn/haar gemak te stellen. Benadruk wáárom het belangrijk is om te veranderen en wat de taak van het veranderteam hierbij is.

De leden van het veranderteam kunnen dit vervolgens overbrengen op de verschillende afdelingen.

Stap 3: bepaal de gewenste waarden

Het is nu zaak om met het veranderteam de gewenste waarden te bepalen. Hoe moet de bedrijfscultuur gaan worden? Hoe weerhoudt dat zich tot de huidige bedrijfscultuur? En hoe kunnen de gewenste waarden geïmplementeerd gaan worden? Dit zijn stuk voor stuk zaken waar je goed over na moet denken. 

Stap 4: integreer deze waarden

Zo, heb je volledig bepaald wat de waarden moeten gaan worden? Dan is het advies om een volledige planning uit te werken. Voor het opstellen van deze planning kun je planning software gebruiken, waarmee je ook alle vorderingen in de gaten kunt houden.

Stap 5: monitoren en aansturen

Het implementeren van de nieuwe waarden kan heel wat voeten in aarde hebben. Ga daarom het gesprek met jouw werknemers aan, benadruk het nut van de veranderingen en laat iedereen op zijn/haar gemak voelen.

Ondertussen is het aan jou om het juiste overzicht te behouden. Ook moet je de juiste nieuwe werknemers aannemen en deze direct kennis laten maken met de nieuwe bedrijfscultuur. Hiervoor kun je het beste HRM software gebruiken; software waarmee je bijvoorbeeld het verloop & verzuim en het verlof inzichtelijk kunt maken.

Stap 6: geduld behouden

Op termijn is het uiteindelijk zaak om geduld te behouden. Het aanpassen van een bedrijfscultuur kost nu eenmaal tijd, aandacht en moeite. Jij bent niet de enige die dit geduld moet bewaren; dit geldt namelijk ook voor alle werknemers. 

Zoals uit dit artikel wel gebleken is, zijn met name jouw werknemers verantwoordelijk voor de bedrijfscultuur. Doe er daarom alles aan om jouw werknemers én de bedrijfscultuur te laten ontplooien. Daar pluk je op termijn de vruchten van!

Bericht delen

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email