fbpx Skip to content

Strategische Planning – Hoe maak je die? Gratis Tips | Tricks

John Visser
John Visser
Strategische Planning

Welke richting wil jij op met jouw onderneming, met jouw team of met jouw afdeling? Het gaat hierbij niet alleen om wat je komende maand met jouw onderneming wilt gaan doen, maar vooral wat je in de komende jaren met jouw onderneming wilt gaan doen. Mocht je op de juiste wijze naar de komende jaren willen gaan kijken, is het advies om een strategische planning te maken.

Met een strategische planning kun je de betreffende koers (beter) gaan bepalen. Je kunt daardoor nog gerichter de komende jaren uit gaan werken, waardoor je uiteindelijk de beste resultaten kunt gaan behalen. Maar, uit welke belangrijke componenten bestaat een strategische planning nou? En hoe kun je zelf een strategische planning maken? Dat kun je het beste doen door gebruik te maken van planning software. Al met al, je komt in dit artikel alles te weten over strategische planningen.

Uit welke componenten bestaat een strategische planning?

Bij het opstellen van een strategische planning ligt de focus voornamelijk op de lange termijn. Je kijkt hierbij eigenlijk naar een periode van zo’n 3 tot 5 jaar. Voor deze jaren ga je een complete planning uitwerken, waarbij je de focus legt op verschillende componenten:

Missie: in de missie bespreek je eigenlijk het (fundamentele) doel voor de komende jaren.
Visie: in de visie bespreek je het beleid, de ambities, de standaarden en de waarden. Bij een visie horen ook de kernwaarden van jouw onderneming.
Strategie: in de strategie bespreek je hoe je het gewenste doel gaat bereiken, hoe je dit aan gaat pakken, wat daarbij de (tussenliggende) doelstellingen zijn, welke stuurfactoren hierin een rol gaan spelen en welke prestatie indicatoren je gaat hanteren.
Bouwstenen: tot slot benoem je ook de mensen die je hiervoor nodig hebt, de middelen die je nodig hebt, de processen die uitgewerkt moeten worden, de techniek die gebruikt gaat worden, de cultuur die er moet gaan heersen en de structuur die gehanteerd moet gaan worden. 

Hoe kun je een strategische planning maken?

Als je met een strategische planning aan de slag wilt gaan, is het dus zaak om bovengenoemde componenten uit te gaan werken. Bij elk component moet je de juiste keuzes gaan maken, moet je belangrijke knopen doorhakken en moet je dus de richting voor de komende jaren gaan bepalen. Je kan deze planning ook wel vergelijken met een marketing planning.

Hoe je exact de strategische planning kunt maken, vind je uitgebreid hieronder. Wij bespreken namelijk stap voor stap de stappen die je kunt zetten, waarmee je uiteindelijk een geweldige strategische planning op kunt stellen. 

missie van jouw onderneming

Stap 1: werk de missie van jouw onderneming uit

Allereerst is het zaak om de missie van jouw onderneming uit te gaan werken. Met deze missie moet je – eigenlijk in 1 á 2 zinnen – de doelstellingen voor de komende jaren gaan formuleren. Deze doelstellingen gaan vervolgens als uitgangspunt dienen voor de komende jaren. Aan deze missie hang je vervolgens ook de andere componenten op.

Voorbeeld van een missie:

Over 5 jaar willen we als [bedrijfsnaam] 200 vaste klanten hebben die gemiddeld een review achterlaten van 4,5 van de 5.

Stap 2: werk de visie uit aan de hand van de missie

Nu je weet wat de missie van jouw onderneming is, kun je de bijbehorende visie ook uit gaan werken. In de visie bespreek je het beleid, de ambities, de standaarden en de waarden. 

Het advies is om bij de visie ook gebruik te maken van kernwaarden. Met deze kernwaarden wat je eigenlijk jouw gehele onderneming in enkele woorden samen. Je kunt dankzij deze kernwaarden direct duidelijk maken waar jouw onderneming omdraait en wat bijvoorbeeld de normen en waarden binnen de organisatie zijn.

Voorbeelden van kernwaarden

Wij als [bedrijfsnaam] staan voor; trouw, openheid en verbetering. Dit komt allemaal terug in onze dienst en of product(en)

Stap 3: werk de strategie uit

Zo, je weet nu precies wat de missie en de visie van jouw onderneming is. Het is nu zaak om deze missie en visie uit te gaan werken in een complete strategie. Deze strategie stel je niet voor de komende week of de komende maand op, maar stel je juist op voor de komende jaren. Het advies is om een strategie van zeker 3 tot 5 jaar volledig uit te werken.

In de strategie bespreek je niet alleen wát je wilt bereiken, maar je bespreekt met name hoe je dit wilt gaan bereiken. Zo geef je onder meer aan wat jouw aanpak is en welke doelstellingen je met deze aanpak wil gaan halen.

Hierbij maak je ook gebruik van kritische prestatie indicatoren en van stuurfactoren. Uiteindelijk gaat deze strategie een belangrijke rol spelen in de komende 3 á 5 jaar. Ons advies is dan ook om echt héél goed en kritisch naar de strategie te kijken.

Voorbeeld van strategie plan

Om over 5 jaar 2000 vaste klanten te hebben door middel van onze trouwheid, openheid en verbeteringen zullen we het volgende actie ondernemen:

  1. Wanneer er iets mis is gegaan, zullen we altijd transparant blijven naar onze klanten.
  2. Wanneer er een review is die niet minstens 4,5 van de 5 is, nemen wij persoonlijk contact op om kritische vragen te stellen voor verbeteringen.
  3. Wanneer er iets afgesproken wordt met een klant, dan zullen we die belofte altijd nakomen. Mocht het niet lukken om aan die belofte na te komen, dan zullen wij dit z.s.m. communiceren met de klant.

Stap 4: benoem de bouwstenen van de organisatie

Hoe denk je de genoemde doelstellingen te gaan behalen? Dat heb je in de strategie uitgewerkt. Tot slot is het zaak om uit te gaan werken met wie je deze doelstellingen denkt te behalen. 

Leg hierbij niet alleen de focus op jouw personeel, maar ook de middelen die je nodig hebt. Benoem bijvoorbeeld uitgebreid welke machines je nodig hebt, welke infrastructuur je in jouw organisatie nodig hebt en hoe je structuur in jouw totale organisatie aan gaat brengen. De structuur moet niet alleen voor jezelf onwijs duidelijk zijn/worden, maar ook voor jouw werknemers.

Voorbeeld

Ik ga de doelstelling over 5 jaar behalen met het volgende:

  1. 5 man personeel
  2. Klein kantoor in hartje Amsterdam
  3. 3 keer sporten in de week
  4. €xxxxx bedrag om het bedrijf runnende te houden
  5. ….

Probeer dit zo concreet mogelijk op te schrijven. Dit kan moeilijk zijn, want niet alles loopt zoals je het altijd wilt. Kijk naar je huidige data, hoeveel man of hoeveel uur kost het om 1 klant te werven? Wat heb je daarbij nodig? Als 1 klant werven 16 uur gemiddeld kost, dan kan je met 1 werknemer 2/3 nieuwe klanten per week werven. Met 1 werknemer kan je dus per jaar simpel gezien, 130 nieuwe klanten werven. Dat keer 5 = 650 klanten over 5 jaar. Nu heb je nog niet rekening gehouden met na wat X gemiddelde periode je klanten verliest.

Al met al, maak een berekening en neem dat mee in je strategie.

Stap 5: werk de planning uit en monitor het gehele proces

Aan de hand van de voorgaande vier stappen kun je nu de gehele planning uit gaan werken. Hierbij is het advies om de strategische planning vanaf het begin direct kritisch op te gaan volgen. Ons advies is om alles nauwlettend te monitoren en – daar waar nodig – tijdig bij te sturen. Alleen op die manier kun je uiteindelijk het onderste uit de kan halen wat betreft de strategische planning.

Iets wat je hier absoluut voor nodig hebt, is de juiste planning software. Hieronder lees je iets meer over de beste planning software voor het uitwerken en monitoren van een strategische planning!

Wat is de beste planning software?

Voor het uitwerken van een strategische planning kunnen wij het gebruik maken van planning software absoluut aanraden. Onder meer de volgende softwaresystemen zijn de moeite waard om te bekijken:

Monday.com: wereldwijd is Monday.com één van de meest gebruikte planning software systemen. Ook wij kunnen dit softwaresysteem van harte aanraden.
Wrike: wil je een strategische planning uit gaan werken? Dan kun je daar ook prima het softwaresysteem Wrike voor gebruiken. Ook dit systeem werkt onwijs prettig en biedt veel verschillende functies aan!

Bericht delen

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Apply for this Job

Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem.