Skip to content

Total Quality Management – Hoe doe je dat? Dé Gids van 2024

John Visser
Total Quality Management

Streef jij als ondernemer ook continu naar verbeteringen? Wil je jouw bedrijf continu door laten ontwikkelen? En wil je daarmee ook continu naar de grootst mogelijke groei streven? Dan kun je eigenlijk niet zonder Total Quality Management.

Total Quality Management, ook wel Kwaliteitsmanagement genoemd, is in elk bedrijf eigenlijk van onmisbaar belang. Als je nog niet met Total Quality Management bezig bent, is het advies om hier sowieso zo snel mogelijk mee te starten. Waarom? Dat lees je in dit artikel.

In dit artikel bespreken we uitgebreid wat Total Quality Management is. Daarbij bespreken we ook wat de voordelen van Total Quality Management zijn, hoe je met Total Quality Management aan de slag kunt gaan en wat je hier precies mee kunt gaan behalen. 

Wat is Total Quality Management?

Als we het over Total Quality Management hebben, hebben we het over het continu verbeteren van alle bedrijfsprocessen. Je kan het vergelijken met Lean management of Business Process Management. Je bent hierbij continu aan het meten, aan het analyseren en aan het optimaliseren. Het doel van Total Quality Management is uiteindelijk om aan alle verwachtingen te gaan voldoen.

Om welke verwachtingen het hierbij gaat? Onder meer met de verwachtingen van jouw klanten, de verwachtingen van jouw personeel, de verwachtingen van de stakeholders van jouw onderneming en de verwachtingen van jouw leveranciers. Door al deze bedrijfsprocessen te optimaliseren, kun je uiteindelijk de best mogelijke prestaties behalen.

Wel is het zo dat Total Quality Management niet bij elk bedrijf geïmplementeerd kan worden. Je kunt alleen met deze vorm van management aan de slag gaan indien jouw onderneming aan de volgende eisen voldoet:

  • De betrokkenheid van jouw medewerkers moet naar wens zijn. De inbreng en inzet van jouw medewerkers speelt uiteindelijk binnen dit gehele proces een cruciale rol.
  • Jouw onderneming moet klantgericht zijn. Als je met jouw onderneming niet alle pijlen op jouw klanten richt, heb je in de basis niks met Total Quality Management.
  • Streef naar verbetering. Als je met Total Quality Management aan de slag wilt gaan, moet je continu blijven streven naar verbetering. Dat geldt niet alleen voor jou, maar dus ook voor jouw medewerkers.
  • Alles analyseren. Bij Total Quality Management moet je continu alles meten, alles analyseren en vervolgens door blijven ontwikkelen. Het gezegde ‘meten = weten’ is absoluut van toepassing op Total Quality Management.
  • De klant bepaalt de kwaliteit. Bij Total Quality Management speelt een klant de belangrijkste rol. De klant staat centraal en moet ook centraal blijven staan. Nadat je processen geoptimaliseerd hebt, dien je dus ook feedback vanuit jouw klanten te  ontvangen.
  • De kwaliteit staat nooit vast. Wat is nou precies kwaliteit? Binnen het Total Quality Management model gaat het erom dat je continue de beste kwaliteit nastreeft. Dit is echter een dynamische term en dus moet jouw onderneming ook dynamisch zijn.

Voldoet jouw onderneming aan bovengenoemde eisen? Dan kun je direct aan de slag gaan met Total Quality Management. Daarbij moet je wel rekening houden met het feit dat je vijf verschillende organisatiegebieden moet betrekken bij Total Quality Management. Dit betekent dat je echt al jouw medewerkers achter je moet zien te krijgen; jouw medewerkers spelen immers een cruciale rol.

Om welke organisatiegebieden het hierbij gaat? Om leiderschap, om strategie & beleid, om HR, om middelenmanagement en om management van processen. Deze vijf organisatiegebieden moeten continue alle aandacht hebben, waardoor je uiteindelijk jouw processen kunt gaan optimaliseren. 

Ben je uiteindelijk langere tijd bezig met het toepassen van Total Quality Management? Dan merk je al snel dat alle processen binnen jouw bedrijf geoptimaliseerd gaan worden. Wat het voordeel hiervan is? Dat lees je hieronder.

Wat zijn de voordelen van Total Quality Management?

Wanneer je met Total Quality Management aan de slag gaat, merk je op zowel korte- als op lange termijn de voordelen. Op de korte termijn merk je onder meer dat jouw medewerkers onwijs gemotiveerd zijn. Zij willen het namelijk ook geweldig doen en het onderste uit de kan halen.

Als de eerste resultaten eenmaal duidelijk worden, geniet je onder meer van de volgende gevolgen:

• Je weet alle kosten omlaag te brengen. Je bent namelijk alle verspillingen aan het elimineren, waardoor je nooit meer onnodig geld uit hoeft te geven.
• Je weet alle neuzen dezelfde richting op te krijgen. Hierdoor gaan jouw medewerkers beter samenwerken.
• Je weet alle processen te optimaliseren. Hierdoor weet je niet alleen de kosten omlaag te brengen, maar je weet ook jouw inkomsten te verhogen. Dit komt puur doordat je beter en sneller toegevoegde waarde kunt gaan leveren.

Onder aan de streep zorgt Total Quality Management dus voor een ultieme groei van jouw onderneming. Die groei is terug te vinden in de tevredenheid van jouw werknemers, in jouw winstcijfers en in jouw persoonlijke gevoel. Het voelt immers erg voldaan als je alle zaakjes prima op orde hebt én de best mogelijke prestaties weet te behalen.

Wat zijn de nadelen van Total Quality Management?

Brengt Total Quality Management dan ook nog nadelen met zich mee? Ja, zeker. Zo moet je rekening houden met forse opstartkosten. Ook om deze gehele management vorm in jouw onderneming te implementeren, moet je rekening houden met de nodige kosten. In eerste instantie moet je dus de nodige investeren doen, maar gaandeweg geniet je uiteindelijk alleen maar van de voordelen.

Daarbij moet je ook rekening houden met weerstand. Total Quality Management is van grote invloed op jouw interne organisatie en dat gaat uiteindelijk iedereen merken. Het is dus wenselijk dat jouw werknemers dynamisch en flexibel zijn; zij moeten zich aan kunnen passen aan deze nieuwe management vorm. Lukt hen dat niet? Dan krijg je echt te maken met de nodige weerstand.

Tot slot leert de ervaring ons dat er héél veel van jouw medewerkers wordt gevraagd. Met name bij de slimme bedrijven (met slimme medewerkers) zijn de gevolgen van Total Quality Management positief te noemen; dat is dus zéker niet bij alle bedrijven het geval.

Hoe implementeer je Total Quality Management?

Wil jij graag met Total Quality Management aan de slag gaan? Dan moet je over verschillende benodigdheden beschikken:

• Een duidelijk doel voor ogen
• Een geschikte groep met werknemers
• Projectmanagement systeem

Met name het laatstgenoemde aspect is van cruciaal belang. Zonder het beste projectmanagement systeem kun je simpelweg niet met Total Quality Management aan de slag gaan. Dankzij dit systeem weet je het overzicht te behouden, weet je alle processen te optimaliseren en weet je ook de best mogelijke resultaten te behalen. 

Vind via onze website direct het beste projectmanagement systeem, ga met jouw werknemers zitten en streef naar perfectie. Uiteindelijk kun je al jouw bedrijfsprocessen gaan verbeteren met Total Quality Management!

Bericht delen

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email