Alles over: Google Workspace
Logo Google Workspace

Google Workspace: zakelijke apps en samenwerkingstools

Alles wat u nodig hebt om iets gedaan te krijgen, nu op één plek. Google Workspace bevat alle productiviteitsapps die u kent en waar u van houdt: Mail, Agenda, Drive, Docs, Sheets, Slides, Meet en nog veel meer.

Wat is Google Workspace?

Google Workspace (voorheen G Suite) is een verzameling oplossingen waarmee je kunt creëren, samenwerken en communiceren met anderen (zoals je collega’s). Het omvat onder andere Gmail, Agenda, Drive, Documenten, Sheets, Slides, Sites en meer. Je kunt deze tools samen of afzonderlijk gebruiken, afhankelijk van je behoeften.

Probeer nu Workspace 14 dagen gratis!

Logo Google Workspace

Wie gebruikt Google Workspace?

Google Workspace wordt gebruikt door bedrijven, scholen en organisaties van elke omvang. Het is een geweldige manier om de communicatie en samenwerking binnen uw team of organisatie te verbeteren.

Wat zijn de voordelen van het gebruik van Google Workspace?

Er zijn veel voordelen verbonden aan het gebruik van Google Workspace, waaronder:
  • Betere communicatie en samenwerking binnen uw team of organisatie
  • Toegang tot een verscheidenheid aan tools die u kunnen helpen productiever te zijn
  • Een manier om in contact te blijven met collega’s, klanten en partners
  • Een manier om documenten, bestanden en ideeën te delen
  • Meer veiligheid en privacy dankzij de infrastructuur van wereldklasse van Google

Hoe werkt Google Workspace?

Google Workspace is een cloud-gebaseerde dienst, wat betekent dat al je gegevens en bestanden worden opgeslagen op de servers van Google. Dit maakt het gemakkelijk om overal toegang te krijgen tot je informatie, zolang je maar over een internetverbinding beschikt. Het betekent ook dat je bestanden kunt delen en er samen met anderen in realtime aan kunt werken.

Wat kost Google Workspace?

Google Workspace heeft verschillende prijsplannen, afhankelijk van uw behoeften. Het basisplan is gratis en omvat Gmail, Agenda, Drive en Documenten. Dit plan is te gebruiken middels het gratis @gmail.com account, hiermee wil je liever niet je bedrijf draaiende houden aangezien je dan geen controle hebt over de gegevens welke jij en je medewerkers bezitten. Daarnaast zal dit qua privacy regels zoals de AVG (ook wel GDPR genoemd) ook niet verstandig zijn, aangezien je niet kan aantonen wie toegang heeft tot de informatie van je bedrijf wat mogelijk klantgegevens kunnen zijn.
 
Het Business-plan begint bij €5,20 per maand per gebruiker en omvat alle Basic-functies, plus extra opslagruimte en beveiligingsfuncties. Dit is ideal om op zakelijk niveau kennis te maken met Google Workspace. Om te beginnen is er een proefperiode van 14 dagen beschikbaar, hiermee kan je gratis testen of de oplossing bij je bedrijf past.
 
Maar er zijn nog vele andere functionaliteiten, welke voor veel bedrijven handig kunnen zijn. Maar om je goed advies te geven over welk Google Workspace abonnement het beste bij jouw organisatie past, raden wij aan gebruik te maken van een Google Workspace Partner. Zij kunnen je het beste adviseren over het pakket dat bij jou past.

Functionaliteiten

Google Workspace bevat een breed scala aan functies die nuttig kunnen zijn voor bedrijven van elke omvang. Enkele van de meest populaire functies zijn hieronder in dit overzicht uitgewerkt.

Gmail

Een professionele e-maildienst met veel opslagruimte en krachtige zoekmogelijkheden.
Gmail interface

Drive

Sla bestanden op in de cloud en raadpleeg ze van overal. Werk in realtime samen met teamgenoten aan documenten.

Agenda

Plan eenvoudig afspraken, evenementen en vergaderingen. Deel agenda’s met collega’s om iedereen op de hoogte te houden.
Google Calendar

Docs

Maak en bewerk tekstdocumenten, spreadsheets en presentaties. Deel ze met collega’s voor eenvoudige samenwerking.

Chat

Instant messaging voor collega’s en klanten. Deel bestanden, afbeeldingen en video in real time. De WhatsApp of iMessage, maar dan in je zakelijke werkomgeving geïntegreerd.

Meet

Een videoconferentiedienst waarmee u gemakkelijk van overal met collega’s en relaties in contact kunt komen, dit is handig voor bijvoorbeeld een vergadering of team overleg.

Sheets

Spreadsheets is het Excel van Google, wat geheel verwerkt zit in de Workspace. Een krachtig hulpmiddel voor het maken en manipuleren van gegevensrijke documenten. Perfect voor financiële analyse, verkooprapporten en meer.

Slides

Een tool voor het maken van prachtige presentaties. Deel ze met collega’s om feedback te krijgen of presenteer ze aan klanten.

Forms

Maak eenvoudig enquêtes en polls om gegevens van collega’s of klanten te verzamelen.

Sites

Sites is Google’s antwoord op het maken van een website. Het is een eenvoudige manier om een site te maken zonder dat u hoeft te leren coderen. Hiermee kan je (intern of publiekelijk) informatie delen via een website, bijvoorbeeld een Intranet kan je hiermee maken.

Thuiswerken

Als u op veel mensen lijkt, werkt u tegenwoordig misschien vaker vanuit huis. Daarom kan Google Workspace zo’n waardevol hulpmiddel zijn. Met Gmail, Agenda, Drive, Documenten, Meet en meer allemaal op één handige plek, is het makkelijker dan ooit om verbonden en productief te blijven, waar u ook bent. Of u nu thuis, op kantoor of onderweg werkt, met Google Workspace zit u altijd goed.

Synchronisatie naar computer

Google Workspace is ook offline beschikbaar, zodat u ook kunt blijven werken als u geen internetverbinding hebt. Activeer offline toegang in uw instellingen en uw documenten worden automatisch gesynchroniseerd met uw computer. Wanneer u vervolgens weer online bent, worden alle wijzigingen gesynchroniseerd op al uw apparaten.

Wanneer je de bestanden wilt synchroniseren naar je computer, zal je de Google Drive-app op je mobiel moeten installeren of de synchronisatie tool op je desktop. Na het installeren van de app, open deze en meld u aan met uw Google-account. Klik dan op het tabblad “Sync” en selecteer de mappen die u wilt synchroniseren.

Beveiliging

Google Workspace bevat veel beveiligingsfuncties om uw gegevens veilig te houden. Met tweestapsverificatie is uw account alleen toegankelijk met een code die naar uw telefoon wordt gestuurd. Dit maakt het voor iemand veel moeilijker om in te breken in uw account. Google biedt ook geavanceerde bescherming, die nog meer beveiligingsmaatregelen toevoegt, zoals fysieke beveiligingssleutels en extra stappen voor het verifiëren van uw identiteit.

Door Google Workspace zakelijk in te zetten, kan je als bedrijf je medewerkers afdwingen te voldoen aan bepaalde beveiliging standaarden om zo de kans op datalekken te verminderen.

Google Workspace for Nonprofits

Google Workspace voor non-profitorganisaties biedt non-profitorganisaties gratis toegang tot de krachtige suite van productiviteits- en samenwerkingstools van Google. Gmail, Agenda, Drive, Documenten en meer kunnen non-profitorganisaties helpen efficiënter en effectiever te werken. Als u als non-profitorganisatie geïnteresseerd bent in het gebruik van Google Workspace, bezoek dan vandaag nog de Google for Nonprofits-website.

Workspace for Nonprofit is te gebruiken voor onder andere een stichting, vereniging of goed doel welke een maatschappelijk belang heeft.

Naast Workspace, is het ook mogelijk om Google Ad Grants te gebruiken, hiermee krijgt uw Nonprofit organisatie advertentie budget voor online zoekcampagnes.

Migreren naar Workspace

Heb je al een bestaande oplossing om eenvoudig samen te werken (zoals Microsoft 365), dan kan je eenvoudig migreren naar Google Workspace. Een partner kan je helpen bij de overstap naar Google Workspace.

Google Workspace koppelingen

Er zijn veel functies die bedrijven nuttig vinden in Google Workspace. Maar de ware kracht van Google Workspace is de mogelijkheid om verschillende tools en diensten met elkaar te verbinden.

U kunt bijvoorbeeld Gmail gebruiken om een e-mail rechtstreeks naar een Document of Spreadsheet te sturen. U kunt ook bestanden van Drive aan uw e-mails toevoegen. Of u kunt rechtstreeks vanuit een Gmail-bericht een agendagebeurtenis maken.

Google Workspace kan ook worden geïntegreerd met populaire toepassingen van derden, zoals Salesforce, Trello en Zendesk.