Voer jij met jouw bedrijf marketing? Als je nog niet met marketing bezig bent, is dat een gemiste kans. Marketing is namelijk de ideale manier voor jouw onderneming om te gaan groeien. Zonder marketing heb je eigenlijk al direct een forse achterstand op jouw concurrentie.
Hoe je nou het beste met marketing kunt beginnen? Dat doe je door een volledig marketingplan op te stellen. In dit marketingplan geef je aan hoe je marketing gaat voeren, welke kanalen je daarvoor gaat gebruiken en wat de doelen zijn. Het voeren van marketing doe je uiteraard niet zonder doel; stel daarom haalbare doch ambitieuze doelen op. Tijdens het uitvoeren van het marketingplan staan die doelen vervolgens volledig centraal.
In dit artikel bespreken we graag hoe je een marketingplan op kunt stellen. Bij het opstellen van een marketingplan moet je absoluut op meerdere factoren letten. Al die factoren bespreken we uitgebreid in dit artikel, waarna je vervolgens het beste marketingplan voor jouw onderneming op kunt gaan stellen.
Pagina-inhoud
ToggleHoe stel je een marketingplan op?
Bij het opstellen van een marketingplan moet je onderscheid maken het strategische marketingplan en het operationele marketingplan. Het belangrijkste verschil tussen deze twee plannen is de tijdsspanne; bij een operationeel marketingplan ben je met het huidige boekjaar bezig, terwijl je bij een strategisch marketingplan met de komende 2 á 3 jaar bezig bent.
Tip: Weet je niet waar je moet beginnen met je marketing plan? Dan kan je starten met een sprint planning.
Als je een operationeel marketingplan op gaat stellen, ben je bezig met huidige boekjaar. In dit plan geef je aan welke marketingcampagnes je gaat voeren, vul je de volledige marketingkalender in en stel je ook het jaarlijkse marketing budget vast.
In een operationeel marketingplan mogen de volgende aspecten niet bespreken:
- Een compleet overzicht van de doelen voor het (komende/huidige) jaar
- Een compleet overzicht van de KPIS’ voor het (komende/huidige) jaar
- Een volledige communicatiekalender; hierin worden alle kanalen en geplande contactmomenten met (potentiële) klanten weergegeven
- Een persoonlijke takenlijst voor alle marketeers. Werk je zonder collega’s? Dan stel je een volledige takenlijst voor jezelf op
- Een compleet overzicht van de lopende campagnes en/of projecten
Het lastige van een operationeel marketingplan is dat je dit plan voorafgaand aan een jaar opstelt, maar dat je het plan gedurende het jaar ook nog aanpast. Een operationeel marketingplan is dus altijd aan veranderingen onderhevig. Mede daarom is het wenselijk dat je één centraal dashboard binnen jouw onderneming hebt waar alle marketeers toegang tot hebben.
Binnen een strategisch marketingplan leg je de focus méér op de komende jaren. In dit plan bespreek je namelijk wat de doelstellingen zijn. Je bespreekt volledig wat het doel van de marketing is en waar het marketingplan uiteindelijk toe moet gaan leiden.
Daarnaast bespreek je in dit strategische marketingplan ook wat het businessmodel van jouw bedrijf of merk is. Je bespreekt onder meer wie de doelgroep is, wat de meerwaarde van jouw onderneming is en hoe de interne organisatie daar op inspeelt.
Vervolgens bespreek je in het strategisch marketingplan ook de volledige communicatiestrategie. Je geeft daarbij aan hoe je met jouw potentiële klanten gaat communiceren en wáárom je bepaalde keuzes op dit vlak maakt.
Tot slot bespreek je in het strategisch marketingplan ook nog wat de belangrijkste workflows en processen zijn. Deze processen vormen eigenlijk de fundering van het strategisch marketingplan en daarmee óók van het totale marketingplan.
Het mag duidelijk zijn; bij het opstellen van een marketingplan moet je met behoorlijk veel verschillende factoren rekening houden. Daarbij moet je ook belangrijke knopen door gaan hakken. Hoe je deze knopen het beste door kunt gaan hakken? Dat doe je onder meer door jouw visie te bepalen en daar vervolgens naar te handelen. Daarnaast is het ook aan te raden om te gebruik te maken van planning software; daarover vertellen we je graag later in dit artikel.
Wat zijn de voordelen van een marketingplan?
Wat is nou eigenlijk een belangrijke reden om een marketingplan op te stellen? Deze reden is met name terug te vinden in de continuïteit van jouw onderneming; zonder marketing ben je immers niet/minder in staat om nieuwe klanten aan te trekken. Als je deze nieuwe klanten aan wilt trekken, moet je hen wel op een bepaalde manier zien te bereiken. Dat doe je juist door marketing te voeren.
Het voeren van marketing is dan ook voor elke onderneming van onmisbaar belang. Het opstellen van een marketingplan is daarbij ook onmisbaar; dit plan vormt uiteindelijk de basis voor jouw onderneming.
Dankzij een marketingplan maak je bovendien direct een hoop duidelijk voor jouw medewerkers. Onder meer alle marketeers weten wat de doelstellingen zijn én hoe deze doelstellingen behaald moeten gaan worden. Door een uitvoerig marketingplan op te stellen, voorkom je bovendien dat je onnodige kosten gaat maken. Je wilt immers alleen kosten aan marketing hebben áls deze marketing ook daadwerkelijk iets op gaat brengen. Dat is het geval als je alles goed voorbereid. Het goed voorbereiden van de marketing doe je in de vorm van een marketingplan!
Tot slot is het ook een feit dat een marketingplan bijdraagt aan de uiteindelijke resultaten. Door hier de nodige tijd en aandacht aan te besteden, weet je uiteindelijk jouw omzet/winst/groei te stimuleren. Voor elke ondernemer is het dus onwijs interessant om een marketingplan op te stellen. Waar wacht jij nog op?
Wat heb je nodig om een marketingplan op te stellen?
Heeft dit artikel je direct over de streep getrokken? Wil jij ook direct aan de slag met het opstellen van een marketingplan? Dat kunnen wij ons héél goed voorstellen. Als je een marketingplan op wilt gaan stellen, heb je daar wel de juiste benodigdheden voor nodig. Aan welke benodigdheden je dan zoal kunt denken?
In onze ogen is het met name van belang om geschikte planning software te gebruiken. Deze planning software kan je gebruiken voor het inplannen van jouw totale marketingplan. Je weet daarmee het overzicht te behouden, je weet hiermee de beste resultaten te behalen en je zorgt voor de gewenste duidelijkheid bij jouw medewerkers.
Voordat je met een marketingplan aan de slag kunt gaan, is het dus verstandig om een geschikt software systeem uit te kiezen. Daar helpen we je óók graag een handje bij. Via onze vergelijker ben je namelijk in staat om direct de beste planning software te vinden. Wij kunnen je in ieder geval de volgende drie planning software systemen van harte aanraden:
- Gripp: Gripp is zonder twijfel één van de bekendste planning software systemen van de afgelopen jaren. Dit systeem werkt onwijs prettig, heeft een overzichtelijk dashboard en is relatief gunstig geprijsd.
- Wrike: voor grote bedrijven/teams is het interessant om met Wrike aan de slag te gaan. Ook dit programma voldoet eigenlijk aan alle verwachtingen en kan door veel medewerkers (tegelijkertijd) gebruikt worden.
- Monday: tot slot kunnen wij ook de planning software van Monday aanraden. Deze software werkt bijzonder prettig, kan naar eigen wens aangepast worden en is betaalbaar.
- Bessy: Planning software die onwijs handig is voor jezelf en voor de mensen om je heen. Een gebruiksvriendelijke app voor optimale planningen.
- Timeblockr: Heb je veel inkomende leads? Automatiseer je afspraken makkelijk door een widget.
Hoe vind je de beste planning software?
Wil je graag de beste planning software voor jouw onderneming vinden? Daarvoor ben je op deze website aan het juiste adres. Volg onderstaand stappenplan op om direct de beste planning software voor jouw onderneming te vinden:
- Filter op jouw bedrijfsvorm (ZZP/MKB/Vereniging etc), branche en functie.
- Maak jouw persoonlijke top 3 op basis van functies, bedrag en reviews.
- Vergelijk en kies welk programma voldoet aan jouw wensen en bedrag.
- Klik op “Ga naar website” om vervolgens de planning software gratis uit te proberen.
- Probeer de planning software uit en bekijk of het je bevalt.
- Bevalt de planning software niet? Dan kan je altijd hier opnieuw vergelijken.