Skip to content

Boekhouden voor beginners – geheel voor starters

John Visser
Boekhouden voor beginners – geheel voor starters

Ben jij nieuw op de boekhoud markt en heb je geen idee welke software het beste is voor het registreren van je uren? Dan helpen wij je graag. We leggen je graag alles uit vanaf het begin om zo een duidelijker beeld te vormen over wat je nou precies nodig hebt en waar je natuurlijk op moet letten. Heb je hierna nog steeds vragen? Dan kan je altijd contact met ons opnemen.

Wat is boekhouden?

Zodra je een geregistreerd bedrijf hebt bij de KvK is het van groot belang dat je je financiële zaken op de juiste manier kan aantonen bij de Belastingdienst. Het op een juiste manier verwerken van je financiële administratie wordt boekhouden genoemd. Dit is natuurlijk niet alleen van belang voor de Belastingdienst, maar heeft ook een groot voordeel voor jezelf. Een gestructureerde boekhouding stelt je als ondernemer in staat om belangrijke beslissingen te nemen die uiteindelijk zorgen voor de continuïteit van je bedrijf.

Daarnaast draagt een gestructureerde boekhouding niet alleen bij aan het eigen voordeel, maar is het ook erg inzichtelijk voor anderen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan geldverstrekkers die met behulp van een overzichtelijke boekhouding een duidelijk inzicht krijgen over de belangrijke kengetallen van jouw onderneming.

Onder boekhouding vallen dus alle gegevens die op papier en digitaal vastgelegd dienen te worden. Denk hierbij aan contracten, overeenkomsten, controle berekeningen en kasadministratie.

Wat moet je doen bij de boekhouding?

Zoals eerder aangegeven zijn alle gegevens van je onderneming die worden vastgelegd op papier en digitaal, onderdeel van de administratie. Enkele voorbeelden zijn al aangehaald. Tegenwoordig wordt het gros van de documentatie (eerst) digitaal vastgelegd. Dit blijft niet beperkt tot alleen de financiële administratie, maar ook om zaken als je zakelijke agenda in je mobiele telefoon of de verkoopgegevens die worden bijgehouden met je kassasysteem.

Het is van belang dat er wordt gekeken welke manier van boekhouden het beste bij je organisatie past. De gegevens die hiermee worden bijgehouden zijn namelijk de basis voor de belastingaangiften. Is het zo dat je administratie niet volledig is en niet binnen een redelijk aangegeven termijn te controleren valt, kan dat hele vervelende gevolgen hebben. De belastingdienst kan dan namelijk zelf uw omzet en winst bepalen en daarover de belasting berekenen.

Om de gegevens te kunnen controleren, is het van belang dat bepaalde documenten voor een vastgestelde termijn bewaard worden. Dit termijn is 7 jaren. Ook al druk je digitale gegevens direct of later af, moeten deze digitale gegevens ook
gedurende 7 jaren bewaard blijven. Gegevens mogen alleen op papier bewaard worden als de administratie zo klein is dat het binnen een redelijk termijn nog te controleren is.
Wat je precies moet doen bij de boekhouding kan van organisatie tot organisatie verschillen, maar je moet ieder geval rekening houden met de volgende punten:

1. het bijhouden en verwerken van je inkomsten en uitgaven. Dit kan slechts om rekeningen gaan als je me particulieren werkt, maar mochten er ook bedrijven van de partij zijn dan gaat het om facturen. Het komt op hetzelfde neer, maar de belastingdienst stelt extra voorwaarden aan facturen. Naast dat, moet je de volgende punten ook onderhouden mocht  de belastingdienst controle doen bij je:

– kasadministratie (ook kladaantekeningen) en kassabonnen
– financiële aantekeningen, zoals het inkoop- en verkoopboek
– tussentijds gemaakte controleberekeningen
– ontvangen facturen en kopieën van verzonden facturen
– bankafschriften
– contracten, overeenkomsten en andere afspraken
– agenda’s en afspraken boeken
– correspondentie
– software en databestanden
Bron: ondernemersplein

2. het regelen van je belastingaangiftes. Dit is een belangrijk onderdeel van de boekhouding. Het is van belang dat op regelmatige basis de stand van zaken van jouw onderneming wordt gedeeld met de Belastingdienst.

Boekhouden in Excel of in een boekhoudsoftware?

Weet je niet waarmee je moet boekhouden? De twee meest populaire opties zijn Excel en boekhoudsoftware. Wij vertellen je hieronder graag de voordelen en nadelen voor beide opties.

In Excel

Boekhouding in Excel lijkt in eerste instantie in ideale oplossing voor startende ondernemers. De kosten zijn laag en men heeft vaak al veel kennis over dit programma. Echter zijn er heel wat nadelen verbonden aan het gebruiken van Excel voor je boekhoudwerkzaamheden. Ten eerste gaat er heel veel tijd zitten in het verwerken van de binnengekomen gegevens. Alle facturen moeten bijvoorbeeld handmatig worden ingevoerd, bonnetjes zijn niet gemakkelijk in te scannen en moeten hierdoor ook handmatig verwerkt worden. Informatie in mailtjes gaat gemakkelijk verloren waardoor de kans dus groot is dat je geen volledige informatie kunt overhandigen aan de Belastingdienst. Hierdoor loop je de kans om belastingvoordeel te missen. Kies je ervoor om gebruik te maken van een boekhoudsoftware, dan vervallen deze nadelen. Alle facturen en transacties worden namelijk automatisch verwerkt waardoor je hier geen omkijken naar hebt.

Andere nadelen aan het gebruiken van Excel in plaats van een boekhoudsoftware is dat er natuurlijk een hoog risico is op fouten. Doordat alles handmatig moet worden ingevuld, zit een foutje in een klein hoekje. Er is daarnaast ook geen gebruikersvriendelijke app waardoor je bijvoorbeeld via je telefoon ook niet gemakkelijk wijzigingen kan aanbrengen. Verder is het ook lastig om een duidelijk overzicht te krijgen van je financiële status en heb je, nadat je dit allemaal optelt, minder tijd voor het daadwerkelijk ondernemen. Ben je benieuwd welke nadelen er nog meer zitten aan het gebruiken van Excel als boekhoudprogramma? Lees hier alle nadelen over boekhouden in Excel.

In boekhoudsoftware

Als je ervoor kiest om gebruik te maken van een boekhoudsoftware, vervallen alle bovenstaande nadelen. Veel wordt geautomatiseerd via een boekhoudsoftware waardoor er daadwerkelijk meer tijd overblijft om te ondernemen. Er worden automatische back-ups gemaakt van het gedane werk waardoor je niet hoeft te vrezen voor het verliezen van data, je boekhoudsoftware is gemakkelijk te koppelen aan externe systemen en je kan er ook gemakkelijk voor kiezen om een boekhouder rechten te geven om te werken met jouw systeem. Daarnaast zijn de boekhoudprogramma’s vandaag de dag zo gemakkelijk dat je er vrijwel direct mee aan de slag kunt.

Wil je beginnen met boekhouden maar je weet niet hoe? Hier kom je alles te weten over boekhouden voor beginners.❓ Boekhouden zelf doen of toch uitbesteden?

We geven eerlijk toe, boekhouden is niet iedereen zijn of haar favoriete bezigheid. Veel ondernemers zien het als een obstakel en iets dat hen ervan weerhoudt om daadwerkelijk te ondernemen. Echter is het een ongekend belangrijk onderdeel van het ondernemerschap, dat is al wel duidelijk geworden. Maar wat is nou aan te raden? De boekhouding zelf doen of uitbesteden? Als je je enigszins verdiept in de boekhouding kom je erachter dat je veel zelf kan en dit is vooral als kleine onderneming handig Ook helpt een boekhoudsoftware bij het houden van overzicht. Echter heeft een boekhouder ook enkele voordelen. Je houdt meer tijd over dat je daadwerkelijk kunt besteden aan ondernemen. Een boekhouder werpt ook een andere blik op jouw financiële situatie en geeft daarnaast advies over hoe dingen beter kunnen. Ze hebben veel kennis op dit gebied en dit kan bijdragen aan het opbouwen van jouw bedrijf.

Natuurlijk zijn er ook veel voordelen aan het zelf doen van de boekhouding. Je krijgt als ondernemer meer structuur en een beter inzicht. Daarnaast kan het natuurlijk ook veel geld besparen want het uurloon van een boekhouder loopt al snel op. Ook hoeft het boekhouden niet ingewikkeld te zijn. Met de juiste boekhoudsoftware maak je het jezelf als ondernemer een stuk makkelijker. Twijfel je over zelf boekhouden of uitbesteden? Dan zou je goed moeten kijken wat je huidige situatie is en of je zin hebt om er geld of moeite in te steken om de basis onder de knie te krijgen met het boekhouden.

Hoe zet je zelf je boekhouding op?

Boekhouden voor beginners – geheel voor starters

Kies je er uiteindelijk voor om je eigen boekhouding te doen? Dan kan je de volgende stappen volgen om het juist op te zetten:

1. Open een zakelijke rekening

1. Open een zakelijke rekening

Dit is de eerste stap en zorgt voor een overzichtelijk plaatje wat betreft je financiën. Hoewel het geen verplichting is, is het wel aan te raden om als zelfstandige ondernemer een zakelijke rekening te openen. Ben je echter op zoek naar zakelijk krediet, dan is een zakelijke bankrekening wel een must. Verder kan je met een zakelijke rekening je zaken en privé gemakkelijk gescheiden houden. Daarnaast geeft het ook gelijk een professionelere uitstraling en kan je offertes en facturen op naam van je bedrijf opmaken.

2. Kies software die bij je past

Boekhouden voor beginners – geheel voor starters 1

Zoals eerder aangegeven kan je je boekhouding in Excel bijhouden, alleen raden wij dit erg af. Het beste is om gebruik te maken van een boekhoudprogramma dat bij je past. Er zijn natuurlijk tal van boekhoudprogramma’s te vinden. Daarnaast moet je jezelf ook afvragen hoeveel je bereid bent om erin te investeren in zowel tijd als geld. Doe je het liever zelf of besteed je het uit? Maar welk boekhoudprogramma past nou bij jou? Met onze boekhoudsoftware vergelijker kom je al een heel eind. Lees gauw verder.

3. Verwerk alle facturen, offertes en bonnetjes in de software

3. Verwerk alle facturen, offertes en bonnetjes in de software

De gekozen software helpt jou bij het overzichtelijk bijhouden en berekenen van de nodige financiële gegevens. Facturen, offertes en bonnen kunnen hier ook in verwerkt worden. Al het geld dat is binnengekomen en is uitgegeven moet je verwerken in je boekhouding. Al ben je met een klant uit eten geweest, moet er een factuur betaald worden of is er geld binnen gekomen, dit verwerk je allemaal in je boekhouding. Het is natuurlijk van groot belang dat je wel optelt wat moet worden opgeteld, en aftrekt wat moet worden afgetrokken. Met andere woorden, het is belangrijk dat je de juiste gegevens op de juiste manier boekt.

4 Digitaal aangifte doen

Elektrisch BTW aangifte doen

Hier draait het vroeg of laat allemaal om, de belastingaangifte. Het financieel overzicht dat je overhoudt door het bijhouden van een goede boekhouding is natuurlijk heel fijn, maar we moeten niet vergeten dat je ook verplichtingen hebt richting de Belastingdienst. Als ondernemer doe je elk kwartaal je belastingaangifte en dit was nog nooit zo makkelijk geweest met behulp van een boekhoudsoftware.

Naast de aangifte die je elk kwartaal doet, doe je elk jaar aangifte van je inkomstenbelasting. Ook hier helpt jouw boekhoudsoftware bij de (automatische) opmaak hiervan en in sommige gevallen kan je zelfs direct vanuit de software jouw belastingaangifte doen. Zo bespaar je veel tijd en kan je soms al binnen een uurtje klaar zijn!

Hoe kom je erachter welke boekhoudsoftware bij je past?

Een boekhoudsoftware biedt ontzettend veel mogelijkheden en daarnaast ook veel gemak. Echter zijn er tientallen boekhoudprogramma aanbieders en is het soms moeilijk om een keuze te maken. Wij helpen daar graag bij. Door onze boekhoudprogramma vergelijker te gebruiken en te filteren op jouw wensen, kom je er snel achter welke software het beste bij jou en bij je bedrijf past. Benieuwd? Klik dan snel hieronder om alle boekhoudsoftware pakketten op een rijtje te zetten.

Bericht delen

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email