Skip to content

CRM Marketing – Wat is dat? Wat kan je er mee bereiken?

John Visser

Door de opkomst van het internet zijn er voor bedrijven onwijs veel mogelijkheden ontstaan. Om deze mogelijkheden perfect te benutten, is het sowieso aan te raden om gebruik van verschillende softwarepakketten en systemen te maken. Zo is het gebruik van een CRM systeem eigenlijk voor elk bedrijf onmisbaar.

Met dank aan een CRM systeem kan je op een makkelijke manier al jouw relaties beheren. Je weet op één plek alle klantgegevens te beheren, je weet het overzicht over jouw onderneming te behouden en je geeft al jouw werknemers op een soepele manier toegang tot alle gegevens. Het CRM systeem draagt mede hierdoor absoluut bij aan de groei (en het succes) van jouw onderneming!

Wist je echter dat je een online CRM systeem ook voor andere doeleinden in kunt zetten? In ons artikel ‘De top 10 CRM systemen in 2020’ hebben wij bij verschillende CRM systemen aangegeven dat je het systeem óók voor de marketing kunt gebruiken. Hoe dat precies zit? En wat CRM Marketing is? Op die twee vragen geven we jou op deze pagina graag een allesomvattend antwoord!

CRM Marketing

Marketing is voor elk bedrijf onmisbaar. Het is namelijk zo dat de klanten niet vanzelf naar jouw bedrijf toekomen en ook niet vanzelf afweten van het bestaan van jouw onderneming. Je moet dus aan jouw naamsbekendheid gaan werken, je moet met jouw doelgroep in contact gaan komen en je moet jouw producten en diensten gaan promoten. Als jou dat weet te lukken, gaat jouw bedrijf (hard) groeien.

Voordat het zover is, moet je een keuze maken tussen de vele marketingvormen. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor social media marketing, voor e-mailmarketing óf voor CRM marketing. De laatstgenoemde marketingvorm is in de afgelopen jaren steeds populairder geworden, onder meer vanwege de vele mogelijkheden van CRM Marketing. Maar, wat is CRM Marketing nou precies? Dat leggen we graag aan jou uit aan de hand van de volgende twee definitief; de definitie van CRM en de definitie van Marketing.

Wat is marketing?

Als we op het internet naar de definitie van marketing op zoek gaan, komen we meerdere definities tegen. Uiteindelijk hebben wij gekozen voor de volgende, simpele definitie: Marketing is alles wat een bedrijf doet om een dienst of product te promoten en daarmee de verkopen te bevorderen.

Deze definitie is nogal breed interpreteerbaar en dát is juist precies wat marketing is. Marketing is een onwijs breed speelveld, zoals we hierboven reeds al in het kort aangegeven hebben. Het is namelijk zo dat er door de jaren heen allerlei vormen van marketing ontstaan zijn. Tegenwoordig kunnen we een onderscheid maken tussen bijvoorbeeld offline- en online marketing.

In de wereld van online marketing bestaan echter ook weer allerlei verschillende vormen. Als je marketing via social media gaat voeren, vereist dat een andere aanpak dan marketing via bijvoorbeeld de mail. Doordat er zoveel marketingvormen zijn, heb je ook onwijs veel mogelijkheden om als bedrijf zijnde marketing toe te gaan passen.

Bijkomend voordeel; je kunt volledig zelf bepalen hoe je marketing toe gaat passen. Je hebt immers tegenwoordig de keus uit allerlei mogelijkheden én systemen, waaronder een CRM systeem. Wat dat precies is? Dat lees je hieronder in het kort!

Wat is CRM?

De term CRM staat voor Customer Relationship Management en heeft betrekking op het beheren van alle gegevens van jouw relaties. Je kunt hierbij denken aan de adresgegevens van jouw klanten, aan de contactmomenten tussen jou en de klanten, aan de gegevens van jouw leveranciers en aan de mogelijke klachten vanuit leveranciers dan wel klanten.

Doordat je alle gegevens op één plek gaat verzamelen en beheren, weet je altijd het perfecte overzicht over jouw klanten te behouden. Je weet precies wat er in jouw onderneming speelt, je weet precies welke klanten momenteel minder tevreden zijn en je weet ook precies wat er tussen jouw medewerkers en de klanten besproken is.

Dit biedt jou mogelijkheden om je perfect voor te bereiden op een afspraak met de betreffende klant. Ook hebben al jouw medewerkers de beschikking over dezelfde informatie, waardoor zij alle klanten op de juiste wijze kunnen bedienen. Met het oog op klanttevredenheid zorgt een CRM systeem al snel voor een ongekende verbetering.

Wat is CRM Marketing?

Je hebt hierboven kunnen lezen wat marketing precies is en wat CRM precies is. Beide onderwerpen zijn tegenwoordig van cruciaal belang in elke onderneming, vertonen enige overeenkomsten maar vertonen ook belangrijke verschillen. Zo is marketing volledig gericht op het binnenhalen van nieuwe klanten, terwijl je met CRM juist jouw huidige klanten tevreden wilt stellen en daarmee wilt behouden.

Of is dat echt wel zo? Met dank aan CRM Marketing kan je namelijk twee vliegen in één klap gaan vangen. Met CRM Marketing zorg je er namelijk voor dat je de juiste boodschap bij de juiste doelgroep op het juiste moment af weet te leveren. Deze boodschap kan jouw onderneming helpen aan nieuwe klanten, maar kan jouw onderneming ook zeker helpen met het tevreden houden van de huidige klanten.

In de afgelopen jaren is CRM Marketing steeds populairder geworden. Dat is niet geheel zonder verrassing, aangezien CRM Marketing écht veel mogelijkheden met zich mee brengt. Je gaat namelijk niet meer klakkeloos allerlei marketingboodschappen naar buiten brengen, maar je gaat heel gericht te werk. Dankzij het CRM systeem weet je immers precies welke bedrijven tot jouw doelgroep behoren en welke bedrijven je dus kunt gaan benaderen.

Eigenlijk geniet je van zowel de voordelen van marketing als de voordelen van CRM. Je weet daardoor de juiste mensen aan te spreken, je weet de juiste mensen op het juiste tijdstip aan te spreken en je weet de juiste mensen op het juiste tijdstip mét de juiste boodschap aan te spreken. Wat wens je nog meer?

Door CRM Marketing ben je bovendien in staat om een langdurige relatie met jouw klant op te gaan bouwen. Tijdens deze langdurige relatie verwerk je alle klantinformatie en –gegevens in het CRM systeem, waardoor je jouw marketing verder weet te perfectioneren.

Je had het op voorhand wellicht niet verwacht, maar marketing en CRM gaan perfect hand in hand met elkaar. Het is niet voor niets dat CRM Marketing door de jaren heen steeds populairder geworden is. Meer en meer bedrijven gaan de mogelijkheden van deze marketingvorm inzien, terwijl ook de CRM systemen in de afgelopen jaren aangepast zijn. Je kunt tegenwoordig immers via veel CRM systemen al standaard gebruik maken van de ingebouwde marketingmogelijkheden!

Moraal van het verhaal; CRM Marketing is een vorm van marketing waarmee je nieuwe klanten binnen kunt halen, maar ook huidige klanten tevreden kunt stellen. Dankzij deze marketingvorm weet je in ieder geval op perfecte wijze te communiceren met jouw (potentiële) klanten, waardoor je een lange relatie op weet te bouwen!

Waarom CRM Marketing?

Ben je met jouw onderneming nog op zoek naar de juiste marketingvormen? Dan is het absoluut interessant om eens naar CRM Marketing te kijken. Het is immers een feit dat je met CRM Marketing al snel van meerdere voordelen kunt genieten. Enkele van deze voordelen hebben wij in onderstaand lijstje opgesomd:

–      Je weet de best mogelijke én persoonlijke service aan jouw klanten te bieden. Dankzij CRM Marketing hebben al jouw medewerkers toegang tot de juiste informatie en zijn zij in staat om de huidige klanten tevreden te stellen.

–      Je weet perfect nieuwe klanten te bereiken. Dankzij CRM Marketing weet je precies wie tot jouw doelgroep behoren én op welke wijze je deze doelgroep kunt bereiken. Dat resulteert uiteindelijk in een continue stroom van nieuwe klanten.

–      Je weet langdurige klantrelaties op te bouwen. Voor elk bedrijf zijn klanten van levensbelang. Zonder klanten heeft een bedrijf immers geen bestaansrecht; met dank aan de CRM Marketing weet je jouw klanten lange tijd binnenboord te houden en tevreden te stellen.

–      Je kunt gerichte aanbiedingen doen. Dankzij CRM Marketing weet je precies welke klant welk product wanneer gekocht hebt. Door deze data te bewaren en te analyseren, geniet je al snel van een belangrijk voordeel; je kunt gerichte aanbiedingen gaan doen. Daardoor kan je herhaalaankopen gaan creëren, waardoor je een hechte en langdurige band met jouw klanten op weet te bouwen!

Wat is het beste CRM systeem voor jouw marketing?

Heb jij ook interesse om van bovengenoemde voordelen te gaan profiteren? Dan ben je bij ons direct aan het juiste adres; wij zetten namelijk graag de beste CRM systemen voor jou op een rijtje. Als je op zoek naar een geschikt CRM systeem bent, is het wel van belang om enkele vragen voor jezelf te gaan beantwoorden:

Vraag 1: wat voor onderneming heb je?
Als je op zoek naar een CRM systeem gaat, kom je al snel veel verschillende CRM systemen tegen. Sommige van deze systemen zijn geschikt voor MKB-bedrijven, terwijl andere systemen zich juist richten op grote bedrijven. Geef dus duidelijk aan in welke branche je actief bent, wat voor onderneming je hebt en hoeveel werknemers van het systeem gebruik moeten gaan maken.

Vraag 2: waar wil je het CRM systeem precies voor gebruiken?
Ook moet je voor jezelf gaan bepalen waar je het CRM systeem precies voor wilt gaan gebruiken. Wil je CRM Marketing gaan voeren? Wil je het CRM systeem gebruiken om vanuit te bellen? En wil je het CRM systeem wellicht direct koppelen met meerdere interne systemen? De antwoorden op al deze vragen zijn van belang voor jouw uiteindelijke keuze!

Vraag 3: hoeveel geld wil/kan je uitgeven?
Als je van de voordelen van CRM Marketing wilt genieten, dien je eerst een bepaalde investering te doen. Bepaal voor jezelf hoeveel geld je uit wilt/kunt geven, waarna je de juiste keuzes kunt gaan maken.

Vraag 4: welk CRM systeem past uiteindelijk bij jou?
Deze vraag kan je perfect gaan beantwoorden door gebruik te maken van de gratis proefperiode van de CRM systemen. Nagenoeg alle aanbieders bieden een gratis proefperiode aan, waardoor je direct een duidelijk beeld van het systeem weet te verkrijgen.

5 beste CRM systemen

Je hebt hierboven kunnen lezen dat je op verschillende criteria moet letten bij het uitkiezen van het juiste CRM systeem. Heb je enig idee hoe je deze zoektocht zo efficiënt mogelijk kan laten verlopen? Nou, wij wel! Je kunt namelijk het beste gebruik maken van onderstaande vergelijker. Met deze vergelijker ben je direct in staat om het perfecte CRM systeem voor de CRM Marketing van jouw onderneming te vinden:


 

Wat zijn de voordelen van een CRM met daarbij een goede marketing?

Als je eenmaal de keuze voor een CRM systeem gemaakt hebt, profiteer je al snel van meerdere voordelen. Deze voordelen hebben óók betrekking op de marketing van jouw onderneming. Met dank aan een CRM systeem in combinatie met het voeren van een goede marketing ben je namelijk in staat om langdurige klantrelaties op te bouwen.

Je weet jouw huidige klanten voor een lange tijd tevreden te stellen. Daarmee weet je de kans op herhaalaankopen te verhogen, waardoor veel klanten jouw onderneming trouw blijven. Ook weet je ondertussen veel nieuwe klanten aan te trekken, aangezien de marketing zorgt voor een verbeterde naamsbekendheid. Deze nieuwe klanten weet je vervolgens ook weer de perfecte service te verlenen, dankzij het CRM systeem.

Ook de nieuwe klanten weet je lange tijd tevreden te stellen én kan je ook nog eens aanbiedingen op maat gaan doen. Door het CRM systeem en CRM Marketing weet je immers alles van het koopgedrag van jouw klanten, waardoor je af en toe passende aanbiedingen kunt doen. Daarmee weet je alleen maar jouw orders, jouw winst en de klanttevredenheid naar een hoger niveau te tillen. Het geweldige CRM systeem maakt dit allemaal mogelijk én makkelijk voor jou, jouw onderneming en jouw werknemers!

Bericht delen

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email