Skip to content

Klanten werven? 10 Tips voor het werven van klanten in 2024

John Visser
klanten werven

Klanten werven is cruciaal voor ieder bedrijf. Klanten zijn tenslotte je voornaamste bron van inkomsten. De afgelopen jaren is er heel wat veranderd. Werving vindt grotendeels online plaats. Maar andere kanalen spelen nog steeds een belangrijke rol. In dit artikel lees je hoe jouw bedrijf in 2024 groeit door het werven van klanten. Aan de hand van deze 10 bruikbare tips groeit jouw bedrijf verder.

10 Tips voor het werven van klanten

Zoals je net hebt gelezen, is klanten werven voor elk bedrijf essentieel. Zonder klanten heb je simpel geen omzet en kun je je bedrijf niet staande houden. Hieronder vind je 10 tips die jouw klanten kunt opleveren.

Tip 1: Schrijf waardevolle content

Met relevante content laat je bezoekers van je website weten wat je bedrijf voor ze kan betekenen. Je zet content op verschillende manieren en met uiteenlopende doeleinden in. Schrijf bijvoorbeeld een informatieve tekst om klanten te helpen of een indruk te geven van je onderneming. Maar teksten zijn in staat om andere rollen te vervullen. Zet lezers bijvoorbeeld aan tot het doen van een aankoop. Of je gebruikt een artikel dat klanten enthousiast maakt. Het is inmiddels niet meer zo dat je content alleen maar schrijft voor menselijke lezers. Zoekmachines zoals Google duidelijk maken wat je bedrijf doet is net zo belangrijk.

Nu kan je ervoor kiezen om zelf artikelen te gaan schrijven, maar dit kan erg tijdrovend zijn. Je kunt ervoor kiezen om teksten uit te besteden aan een schrijver. Voor slechts €20 kan je al een goed artikel krijgen.

Je kunt schrijvers vinden door te googlen, te kijken op Fiverr en of op Sitedeals.nl. Fiverr en Sitedeals zijn platformen waarbij je allerlei soorten opdrachten kunt posten. Het plaatsen van de opdracht(en) zijn op die platformen geheel gratis.

Wanneer je een tekstschrijver hebt gevonden en je gaat dit op een later moment groter aanpakken. Dan is het handig als je planning software aanschaft. Binnen die kolommen kan je kaartjes aanmaken. Dit worden ook soms wel “tickets” genoemd. Binnen dat kaartje kan je een de opdracht plaatsen en de schrijver aan je planning board toevoegen. 

Nu je de opdracht(en) in een kolom hebt staan kan je er voor kiezen om voor elke kolom een status aan te geven van de opdracht(en). Zo kan je de eerste kolom “opdrachten” noemen, tweede kolom “wordt momenteel geschreven” en derde kolom “Klaar” waarbij je alles inzet wat klaar is. Op deze manier weet je precies welke teksten er nog geschreven kunt worden, wat de schrijver op het moment aan het schrijven is en welke teksten klaar zijn.

Tip 2: Huur SEO experts in

Het inhuren van een SEO-expert sluit mooi aan op wat in de alinea hierboven besproken is. SEO staat voor Search Engine Optimization. In het Nederlands vertaalt dat naar zoekmachineoptimalisatie. In het kort betekent dit het behalen hoge posities in met name Google. Dit is namelijk een belangrijke manier om klanten te werven. Des te hoger je staat in de zoekresultaten in zoekmachines, des te meer potentiële klanten klikken op je link. Dit heeft alles te maken met het gebruik van de juiste zoekwoorden en heldere content. Hierdoor laat je Google zien wat jouw bedrijf te bieden heeft. SEO-experts zijn gespecialiseerd in het werven van klanten via deze route. Zij weten welke zoekwoorden in de content dient te staan. Ze richten je website zo in dat Google makkelijk de weg vindt. Daarvoor gebruiken ze speciale software om statistieken te analyseren. Wanneer een SEO-deskundige vakkundig werk levert leidt dit tot een goede reputatie bij Google. Dit zorgt voor een hoge ranking bij relevante zoekwoorden. SEO-experts zijn daarom een onmisbaar onderdeel van je bedrijf.

Mocht je niet een budget hebben om een SEO expert in te huren, dan kan je er ook voor kiezen om het zelf te gaan doen. Om je opweg te helpen, stellen wij je graag voor aan Bart van Klic Process. In deze onderstaande video krijg je een gratis mini cursus over SEO:

Tip 3: Adverteer op Google, Facebook en of LinkedIn

Het plaatsen van online advertenties is onmisbaar wanneer je in 2024 klanten wenst te werven. Facebook, Google en LinkedIn zijn uitgelezen platformen om dit te doen. Je bereikt in één keer een groot publiek. Bovendien is er de mogelijkheid om bepaalde doelgroepen te benaderen. Dit heet targeted advertising. Je advertenties komen alleen terecht bij mensen met bepaalde eigenschappen. Idealiter zijn dat doelgroepen met een hoge kans om bij jouw klant te worden. Hierdoor betaal je niet onnodig voor advertenties.

Hieronder kan je video’s vinden hoe je kunt adverteren op Facebook, Google & LinkedIn.

Video over hoe je kunt adverteren op Facebook:

Video over hoe je kunt adverteren op Google:

Video over hoe je kunt adverteren op Linkedin:

Tip 4: Maak landing pages

Landing pages zijn een cruciaal onderdeel van een website van een bedrijf. Het zijn in feite gewone webpagina’s. Ze hebben een extra belangrijke taak om klanten te werven. De bedoeling is dat bezoekers via deze pagina’s je website binnenkomen. Landing pages dienen dus hoog te ranken in Google. De content dient helder te zijn. Meestal staat één onderwerp centraal. Via een landing page probeer je de interesse van klanten te wekken of ze aan te zetten tot actie. Dat is bijvoorbeeld het kopen van een product of het inschrijven voor een nieuwsbrief.

Je kunt een landingpages op honderden verschillende manieren maken. Zo kun je het zelf coderen, of je kunt het uitbesteden. Echter, kan dat hoog in de kosten oplopen. Daarom is er een tool Instapage ontwikkelt. Met die tool kan je binnen 15 minuten je hele eigen pagina maken. Hieronder kan je een video vinden waarbij er wordt uitgelegd hoe je een landingspagina kunt maken:

Tip 5: Huur Marketing experts in

Klanten werven via zoekmachines is slechts één aspect van online marketing. Een marketing expert weet jouw bedrijf op de kaart te zetten. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van social media. Dit wordt social marketing genoemd. Profielen op onder andere Facebook en Instagram zorgen voor veel exposure. SEA is eveneens een bruikbare methode om klanten te winnen. Het staat voor Search Engine Advertising. Je betaalt om hoog te scoren in de ranking van zoekmachines voor bepaalde zoekwoorden. Iedere keer dat iemand op de link klikt, betaal je Google of een andere zoekmachine. Met personal branding plaats je niet zozeer je bedrijf, maar jezelf centraal. Op basis van je eigen vaardigheden en kennis overtuig je klanten dat jij de juiste partij voor hen bent.

Je kunt marketing experts vinden door te googlen op: Marketing Experts. Of je kunt naar het platform Fiverr gaan. In dit geval, kun je dus een bericht posten met daarbij “Marketing Expert gezocht”. Het plaatsen van het bericht is geheel gratis.

Tip 6: Gebruik one-to-one marketing

One-to-one marketing betekent in feite persoonlijk contact met klanten met het oog op verkoop of klantenbinding. Je stuurt geen generieke e-mail naar al je klanten. Maar je verzendt aan iedere klant een persoonlijk bericht. Het op maat afstemmen van diensten en producten voor individuele klanten is ook een vorm van one-to-one marketing. Het uiteindelijke doel is om een persoonlijke en langdurige band op te bouwen. Het is een erg effectieve manier van klantenbinding door het persoonlijke aspect. Telefonisch of rechtstreeks contact met een klant zijn eveneens onderdelen van one-to-one marketing. 

Tip 7: Koop Artikelen in bij bladen

Klanten werven is in 2024 diverser dan ooit. Het kopen van een advertorial bij een tijdschrift is nog steeds een bruikbare optie. Let daarbij wel goed op hoe je doelgroep eruitziet. Is dat een algemeen publiek of verkoop je juist specialistische producten? Vakbladen of ondernemersbladen zijn wellicht ideaal voor een advertorial voor jouw bedrijf. Het zijn in feite advertenties. Maar die zien er steeds vaker uit als informatieve artikelen. Je zet je bedrijf centraal en probeert lezers te overtuigen van wat je te bieden hebt.

Door bladen te vinden kun je het beste googlen op: [jouw markt]bladen. Dus bijvoorbeeld Fitnessbladen of Visbladen. Wanneer je dat gegoogeld hebt, zie je talloze bladen waarbij je kan kijken of je daar een advertentie in kunt gaan plaatsen.

Tip 8: Kijk op platformen waar je klanten bevinden

Via social media blijf je in contact met potentiële klanten. Bovendien weet je beter wat hun interesses zijn. Wordt bijvoorbeeld lid van bepaalde Facebook groepen om te weten wat er in de community speelt. Bovendien zijn social media mooie kanalen om je diensten en producten aan te prijzen. Met doelgerichte marketing bouw je na verloop van tijd zelfs een eigen community op.

Tip 9: Wees actief op LinkedIn

LinkedIn is het leidinggevende sociale platform voor ondernemers. Maar werknemers zijn er eveneens actief. Afhankelijk van je bedrijf is dit het ideale platform om klanten te werven. Met een goed ingericht profiel laat je meteen zien wie bent en wat je doet. Je bouwt een netwerk op van bedrijven en potentiële klanten. Die bereik je vervolgens met een doelgericht bericht. Via LinkedIn zet je nieuwe relaties op en onderhoud je contact met bestaande klanten. Hieronder vind je een video die dieper in gaat over hoe je succesvol kunt worden op Linkedin.

Top 10: Installeer Facebook Pixel

Facebook Pixel is een enorm handige tool die lang niet genoeg gebruikt wordt door ondernemers. Klanten werven is hiermee een stuk eenvoudiger. Uit onderzoek is gebleken dat mensen klant worden als ze een bedrijf 7 keer voorbij hebben zien komen. Facebook Pixel is een stukje code. Deze installeer je op de website van je bedrijf. Daarmee zie je van alle bezoekers met een Facebookprofiel welke pagina’s ze bezocht hebben. Op basis daarvan kom je te weten waar hun interesses liggen. Vervolgens speel je daar handig op in met targeted advertising. De kans dat je nieuwe klanten krijgt is direct een stuk hoger.

Hieronder kan je een video bekijken van Stefan Andjelovic (Social media marketeer) waarbij hij uitlegt hoe je precies een Facebook Pixel kunt installeren.

Bericht delen

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email