Skip to content

One to one marketing – Wat is dat? Dit bindt klanten goed!

John Visser
one to one marketing

In de marketingwereld worden vrij veel Engelse termen gebruikt. dat is ook het geval bij de term ‘One to One marketing’; vrij vertaald betekent dit niks meer dan 1 op 1 marketing. Maar, wat is dat precies? Wat is het voordeel van 1 op 1 marketing voor jouw onderneming? En hoe kun je met deze marketingvorm op de juiste manier omgaan? De antwoorden op die vragen vind je in dít artikel.

Wat is One to One Marketing?

Door alle communicatiemiddelen ben je als bedrijf zijnde in staat om op meerdere manieren te communiceren met jouw klanten. Wil je graag direct en persoonlijk contact met bijvoorbeeld een prospect, een bezoeker van jouw website of een bestaande klant hebben? Dan kun je One to One marketing toepassen; zoals je wellicht al vermoed had, gaat dit om persoonlijk contact. Om 1 op 1 contact dus.

Bij deze vorm van marketing stuur je dus niet dezelfde mail naar elke klant, maar stuur je een persoonlijke mail naar een klant. Juist doordat je deze mail weet te personaliseren, is de kans op conversie een stuk groter. Juist door One to One marketing toe te passen, kun je jouw conversiepercentage dus gaan verhogen. Is dat jouw grote wens? Dan is het aan te raden om met One to One marketing aan de slag te gaan. 

One to one marketing - Wat is dat? Dit bindt klanten goed! 1
Zij is bezig met one to marketing. Ze belt persoonlijk klanten op om de relatie te verbeteren.

Waarom One to One Marketing?

Zoals je hierboven al hebt kunnen lezen, kun je dankzij One to One marketing het conversiepercentage verhogen. Is dat de enige reden om met deze marketingvorm aan de slag te gaan? Nee, zeker niet.

Dankzij deze marketingvorm kun je namelijk ook loyaliteit bij jouw klanten op te bouwen. Je geeft hen namelijk persoonlijke aandacht en daar is eigenlijk iedereen wel dol op. Als je One to One marketing op de juiste manier toe weet te passen, bouw je dus langdurige en duurzame relaties met jouw klanten op.

Wat ook goed kan zijn voor One to One marketing is om gebruik te maken  van een CRM strategie.

Hiermee weet je onder meer de continuïteit van jouw onderneming te waarborgen. Mocht je één van jouw klanten kwijtraken, is dit niet direct een stressmoment. Je weet namelijk dat je nog veel andere klanten hebt die vrij loyaal zijn.

Bijkomend voordeel is dat je met One to One marketing ook nog eens nieuwe klanten aan kunt trekken. Dit is met name te danken aan mond tot reclame die ontstaat, nadat je One to One marketing op de juiste manier toegepast hebt! Wanneer je dit op grotere schaal gaat doen kan een CRM manager van toepassing zijn.

Hoe gebruik je One to One marketing voor het binden van klanten?

Wil jij graag de loyaliteit bij jouw bestaande klanten verhogen? Wil jij graag de continuïteit van jouw onderneming waarborgen? En wil je ook nog jouw conversiepercentage gaan verhogen? Dan is het zaak om met One to One marketing aan de slag te gaan, maar hoe kun je dit nou op de juiste manier doen?

Dit doe je onder meer door klanten persoonlijk te benaderen. Je stuurt dus bijvoorbeeld niet een mail naar jouw volledige klantenbestand, maar je stuurt elke klant een gepersonaliseerde mail. Iemand persoonlijk benaderen geeft de persoon een speciaal gevoel waardoor hij of zij net even verder gaat dan een standaard mail. Om hier goed inzicht te krijgen wie je allemaal mailt kan je een CRM systeem gebruiken.

Weet je niet wat een CRM voor je bedrijf kan doen? Lees hier alle CRM oplossingen die jou als bedrijf kan bieden.

Daarnaast kun je ook gaan werken met bepaalde klant kortingen. Een bekend voorbeeld hiervan is de Bonuskaart van de Albert Heijn. Dankzij deze kaart geniet jij van de nodige korting, terwijl Albert Heijn alles komt te weten over jouw koopgedrag. Dit is wat ons betreft een perfect voorbeeld van het toepassen van One to One marketing.

Verder willen wij je aanraden om je echt te verdiepen in jouw klanten. Zeker als je een fysieke winkel hebt, kun je op deze manier een sterke klantrelatie op gaan bouwen. De kans dat de klant vervolgens bij jou terugkomt, is hiermee weer een heel stuk groter geworden.

Hoe manage je je klantenrelaties voor One to One marketing?

Voor elk bedrijf is het van cruciaal belang om duurzame relaties op te bouwen. Tegelijkertijd is het ook vrij lastig om duurzame relaties op te bouwen, bijvoorbeeld doordat de concurrentie hevig is. Mede daarom willen wij je aanraden om te allen tijde gebruik te maken van een CRM systeem.

Met dit systeem kun je alle klantgegevens bewaren, kun je notities maken en kun je je dus perfect voorbereiden op een afspraak met een klant. Moet jij komende maandag naar klant A toe? Dan kun je op maandagochtend klant A in het online CRM systeem openen en alle informatie aandachtig doorlezen. Daarmee weet je je perfect voor te bereiden op deze afspraak én weet je een goede indruk achter te laten tijdens deze afspraak!

Benieuwd hoe CRM in de praktijk er aan toe gaat? Bekijk ook: CRM in de praktijk.

Bericht delen

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email