fbpx Skip to content

CRM strategie – Stappenplan voor de beste CRM strategie 2020

John Visser
John Visser
CRM Stategie

Anno 2020 kan eigenlijk geen enkel bedrijf meer zonder een hoogwaardig CRM systeem. Als je eenmaal de keuze voor een juist CRM systeem gemaakt hebt, moet het systeem ook op de juiste manier gebruikt gaan worden. Daarvoor kan je een volledige CRM strategie uit gaan werken; een volledig plan waarin je aangeeft hoe je de duurzame relaties met klanten weet te onderhouden.

Voor elke onderneming vormen de klanten de brandstof. Elke onderneming heeft simpelweg klanten nodig, aangezien zij voor de inkomstenbronnen zorgen. Maar, hoe kom je nou aan deze klanten? En nog veel belangrijker; hoe weet je de duurzame relaties met deze klanten in stand te houden? Dat is eigenlijk waar het opstellen van een CRM strategie volledig omdraait. In dit artikel vind je daar meer informatie over, inclusief een overzicht van de beste CRM systemen!

Wat is de beste CRM strategie?

In de wereld van CRM strategieën bestaat er geen ‘beste variant’. De gekozen strategie is namelijk volledig afhankelijk van jouw eigen voorkeuren, maar ook zeker van de strategie van de betreffende onderneming. Dat wordt direct duidelijk aan de hand van onderstaand model:

Als je dit model strikt opvolgt, ben je in staat om een perfecte CRM strategie te ontwikkelen. Een strategie waarmee je een duurzame relatie met jouw klant op weet te bouwen én waaraan je dus heel veel plezier gaat beleven. 

Bij het uitwerken van de beste CRM strategie moet je drie vragen gaan beantwoorden: waarom, hoe en wat? Op basis van deze drie vragen kan je – zoals je in bovenstaand model ziet – de volledige CRM strategie uitwerken. Tijdens het doorlopen van dit model bepaal je de visie op het gebied van CRM, de doelstellingen die je wilt gaan behalen en de processen die je daarvoor in gaat richten. Uiteindelijk resulteert dat in het beste CRM systeem in combinatie met de beste CRM strategie.

Weet je waar deze strategie vervolgens naadloos op aansluit? Juist, op jouw bedrijfsstrategie. De bedrijfsstrategie en de CRM strategie gaan eigenlijk hand in hand met elkaar, waarmee het belang van een CRM strategie eigenlijk des te duidelijker wordt.

De 4 stappen voor jouw succesvolle CRM strategie

Via deze website ben je in staat om het beste CRM systeem voor jouw onderneming te vinden. Wij bieden daarvoor niet alleen een handige vergelijker, maar ook allerlei verschillende blogartikelen. In dit artikel leggen we graag aan je voor welke 4 stappen je kunt doorlopen voor het ontwikkelen van een succesvolle CRM strategie.

Wij raden je aan om onderstaande vier stappen op je gemakje door te lezen. Nadat je dat gedaan hebt, heb je eigenlijk al het ‘gereedschap’ in handen om jouw eigen succesvolle strategie te gaan ontwikkelen. Zoals je in bovenstaand model gezien hebt, draagt deze strategie uiteindelijk in grote mate bij aan de strategie van jouw bedrijf. Het ontwikkelen van een CRM strategie kan daarom als zeer belangrijk gezien worden; besteed hier dus de nodige tijd en aandacht aan!

Stap 1: Creëer een CRM visie

Welke kant wil jij op met jouw CRM systeem? Wil je jouw CRM systeem alleen gebruiken voor het beheren van klantgegevens? Of wil je met jouw CRM systeem veel dieper ingaan op bijvoorbeeld de huidige trends binnen jouw klantenbestand? Wil je wellicht het CRM systeem ook nog gebruiken voor de klantenservice? Wil je daarbij ook nog het CRM systeem koppelen aan de verschillende social media kanalen?

Je kunt eigenlijk allerlei kanten met een CRM systeem op, maar daarvoor moet je wel eerst een visie hebben. Deze visie kan je op gaan stellen aan de hand van enkele CRM-vraagstukken. 

Voorbeeld CRM-vraagstukken

Heb jij nog geen enkel idee op welke manier jij graag het CRM systeem in wilt gaan zetten? Dan is het goed om zelf enkele antwoorden te gaan bedenken op enkele CRM-vraagstukken. Aan de hand van die antwoorden wordt direct duidelijk waar jij en jouw onderneming behoefte aan hebben. 

  • Welke klanten zijn belangrijk voor ons en moeten behouden worden?
  • Hoe weten we deze klanten te behouden?
    • Hoe voorkomen we dat deze klanten overstappen naar de concurrentie?
  • Hoeveel geld kunnen we investeren in het behoud van de klanten?
  • Hoe zijn we in staat om de loyaliteit van onze klanten te versterken?
  • Welke nieuwe klanten kunnen we binnenhalen?
  • Kunnen we een extern adressenbestand gebruiken voor het benaderen van leads?
  • Hoeveel geld kunnen/moeten we investeren in het aantrekken van nieuwe klanten?
  • Wat zijn voor ons de meest rendabele klanten?
  • Waarom zijn dit de meest rendabele klanten?
  • Welke producten en diensten zijn voor onze klanten het meest interessant?
    • Tegen welke prijs kunnen we deze producten en diensten het beste aanbieden?
  • Welke producten zijn aan vervanging of ontwikkeling toe?

Aan de hand van onder meer deze CRM-vraagstukken krijg je een veel duidelijker beeld van jouw huidige situatie. Je kunt – op basis van de antwoorden – direct bepalen of je het CRM systeem ook wilt gaan gebruiken voor bijvoorbeeld het aantrekken van nieuwe klanten. Mocht dat jouw wens zijn, is het van cruciaal belang om dit in jouw CRM visie te omschrijven en tot uiting te laten komen.

Stap 2: Zet je visie om naar een CRM doel

In de voorgaande stap heb je duidelijk voor jezelf de CRM visie samen weten te stellen. Je weet nu precies welke kant je op wilt en van welke voordelen je wilt gaan profiteren. Maar, wat wil je nou precies gaan bereiken? In de tweede stap is het  van belang dat je deze visie om gaat zetten naar een tastbaar doel.

Bij het opstellen van een doel is het altijd van belang om de letters SMART in de gaten te houden:

  • Specifiek
  • Meetbaar
  • Acceptabel
  • Realistisch
  • Tijdsgebonden

Alle doelen die je voor jezelf en jouw onderneming op gaan stoelen, moeten we voldoen aan bovengenoemde termen. Alle doelen moeten dus zeer specifiek zijn, moeten goed te meten zijn en moeten aan een bepaalde periode gebonden zijn. Uiteraard is het ook wenselijk dat de doelen haalbaar zijn.

Nadat je deze doelen opgesteld hebt, weet iedereen in jouw onderneming waar hij/zij aan toe is. Deze doelen moeten centraal komen te staan, waardoor de doelen uiteindelijk behaald kunnen gaan worden. Uiteraard zorgt dat binnen jouw onderneming voor de gewenste continuïteit en de gewenste groei. Het is niet voor niets dat in veel bedrijven het CRM systeem hét hulpmiddel is het voor behalen van de gestelde doelen.

Stap 3: Maak een concreet beeld van het CRM proces & Customer Journey

Heb je de doelen concreet in beeld gebracht? Weet iedereen binnen jouw onderneming welke doelen behaald moeten gaan worden en in welke periode? Dan is het zaak om een beeld te gaan schetsen van de verschillende CRM processen. Je moet hierbij helder in kaart brengen wat nou precies de CRM processen in jouw onderneming gaan worden:

  • Hoe verloopt het contact met klanten?
  • Hoe worden klachten afgehandeld?
  • Hoe worden leads benaderd?
  • Hoe worden berichten via social media beantwoord?
  • Wie is verantwoordelijk voor welke taak binnen het CRM systeem?

Op dergelijke vragen moet je een passend antwoord zien te vinden. Het is hierbij aan te raden om dit antwoord zo concreet mogelijk op te stellen, aangezien je daarmee een hoop onduidelijkheid en mogelijke weerstand weg mee weet te nemen. 

Tijdens deze stap moet je ook het pad van de Customer Journey duidelijk in beeld gaan brengen. De Customer Journey is eigenlijk een weergave van de reis die een lead in jouw onderneming aflegt, waarna de lead uiteindelijk uitgroeit tot een betalende klant.

Het advies is om deze Customer Journey volledig uit te werken. Een voorbeeld daarvan vind je hieronder. In onderstaand model staan de verschillende ‘fases’ van de Customer Journey uitgewerkt, in combinatie met een korte toelichting per fase:

Bron: https://www.mijnmarketing.com/blog/het-geheim-de-customer-journey/

Om het beste CRM systeem voor jouw onderneming uit te kunnen kiezen, is het van belang dat je de Customer Journey tot in detail uit weet te werken. Je kunt hierbij kiezen voor bijvoorbeeld bovengenoemd tijdpad, maar je kunt ook kiezen voor veel grotere stappen. Het ligt er maar net aan hoe gedetailleerd je dit wilt gaan doen.

Stap 4: Een CRM systeem kiezen

Zo, je hebt nu volledig in beeld wat jouw visie is, wat het doel is, welke processen daarvoor gaan dienen en hoe de Customer Journey binnen jouw onderneming eruit ziet. Aan de hand van deze informatie ben je vervolgens in staat om de volledige CRM strategie uit te werken én om het beste CRM systeem uit te kiezen.

Als je het beste CRM systeem uit gaat kiezen, is het van belang dat dit CRM systeem aansluit op jouw voorkeuren én op jouw ontwikkelde CRM strategie. Graag helpen we jou daar een handje bij; hieronder laten we jou kennis maken met vier CRM systemen waar wij zeer te spreken over zijn. Deze vier CRM systemen worden bovendien door veel mensen en bedrijven als zéér goed beoordeeld.

monday.com

Monday

  • Een compleet CRM systeem, inclusief vele extra’s op het gebied van marketing, sales funnels en uiteraard ook het behoud van klanten.
  • Een overzichtelijk en super duidelijk dashboard, waarin vooral de kleuren het verschil maken. 
  • Eerste 14 dagen volledig gratis en daarna ook een interessant tarief. 
  • Grote bedrijven, zoals Adobe en Unilever, maken met veel plezier gebruik van dit CRM systeem
Gripp

Gripp

  • Een onwijs uitgebreid CRM systeem, inclusief functies voor Sales, Projecten & Uren, Facturatie, Rapportage en Integraties.
  • Dit CRM systeem is volledig in het Nederlands, inclusief de website van Gripp én de support vanuit de klantenservice.
  • Een gratis proefperiode van 30 dagen, waarna je kunt kiezen tussen twee verschillende pakketten. Beide pakketten zijn marktconform geprijsd.
teamleader

Teamleader

  • Een zeer geschikt CRM systeem voor MKB-bedrijven; al meer dan 110.000 MKB-bedrijven maken met veel plezier gebruik van Teamleader.
  • Dit CRM systeem biedt onwijs functies op het vlak van klantenbeheer, projectmanagement én facturatie. 
  • Een prima support vanuit de klantenservice; volledig Nederlandstalig en zeer professioneel.

Samenvatting van jouw CRM strategie

Naar welk CRM systeem gaat jouw keuze uit? Om die keuze te kunnen maken, is het eerst zaak om jouw CRM strategie te gaan ontwikkelen. Met de juiste CRM strategie ben je in staat om het CRM systeem een overduidelijke bijdrage aan jouw bedrijf te laten leveren. Besteed dus de nodige tijd aan het uitwerken van de CRM strategie en maak vervolgens gebruik van onze vergelijker. Daarmee vind je razendsnel het beste CRM systeem, passende bij jouw CRM strategie!

Bericht delen

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Apply for this Job

Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem.