Skip to content

LastPass: wachtwoordbeheer, automatisch formulieren & password-less inloggen

Alles over LastPass

Wat is LastPass?

Ben je ook altijd aan het stunten met je wachtwoorden? Gebruik je bijvoorbeeld op elke website hetzelfde wachtwoord? Of gebruik je voor elke website een ander wachtwoord, maar lukt het je niet om deze wachtwoorden te onthouden? In deze situaties kun je het beste van LastPass maken. Dit is een automatisch systeem voor het opslaan en beheren van je wachtwoorden.

Bekijk LastPass hier.

Hoe dit precies werkt? Je maakt een account op een website aan, waarna LastPass dit wachtwoord automatisch opslaat. Op het moment dat je bij die website in wilt loggen, vult LastPass automatisch het wachtwoord aan. Uiteraard gebeurt dit op een veilige manier; dankzij LastPass geniet je van gemak en van de gewenste cybersecurity.

Wie gebruikt LastPass?

In principe is LastPass door iedereen te gebruiken. Veel consumenten gebruiken het systeem, aangezien veel mensen zich meer bewust worden van de gevaren op het internet. Daarnaast gebruiken ook veel bedrijven dit systeem. Binnen een bedrijf is het immers ook ongekend belangrijk om op een duurzame en veilige manier met de wachtwoorden om te gaan.

Bovendien kun je met LastPass méér dan alleen wachtwoorden bewaren. Het is ook mogelijk om lidmaatschappen, wifiwachtwoorden en verzekeringsgegevens op te slaan. De mogelijkheden voor zakelijke doeleinden zijn erg divers.

Hoe werkt LastPass?

Door dit systeem in je browser te installeren, geniet je van veel mogelijkheden. De belangrijkste mogelijkheden hebben we op een rijtje gezet:

  • Automatisch opslaan van wachtwoorden: nadat je een wachtwoord ingevuld hebt, slaat LastPass dit wachtwoord automatisch op. Op het moment dat je in de toekomst nogmaals op die website in wilt loggen, vult LastPass automatisch het wachtwoord in.
  • Automatische invul van gegevens: bestel je regelmatig iets via webshops? LastPass vult automatisch je betalings- en verzendgegevens in. Gemak dient de mens!
  • Wachtwoordgenerator: met LastPass ontwikkel je automatisch lange en willekeurige wachtwoorden. Hiermee ben je een stuk beter beschermd op het wereldwijde web.
  • Digitale opslag van gegevens: binnen LastPass kun je allerlei gegevens opslaan. Zo is het mogelijk om notities veilig op te slaan, om wifiwachtwoorden veilig op te slaan en om lidmaatschappen veilig op te slaan.
  • Eenvoudig delen: het is via LastPass mogelijk om eenvoudig informatie, wachtwoorden en notities te delen. Dit doe je uiteraard alleen als je dit zelf wilt doen.

Wat kost LastPass?

Spreekt het systeem van LastPass je aan? Wil je graag je digitale veiligheid verbeteren? En wil je ook van de andere handige functies genieten? Dankzij LastPass is dit op een voordelige manier mogelijk. Je hebt bij dit systeem namelijk keuze uit twee pakketten:

  • Free: voor dit pakket betaal je helemaal niks. Dit pakket is niet het meest uitgebreide, maar doet in de basis wat het doen.
  • Premium: voor dit pakket betaal je €2,90 per maand. Dit pakket is uitgebreid en biedt toegang tot alle mogelijkheden van LastPass. 
  • Families: voor dit pakket betaal je €3,90 per maand. Dit pakket is te delen met maximaal 6 personen.
  • Teams: voor dit pakket betaal je €3,90 per gebruiker per maand, dit is te gebruiken tot maximaal 50 gebruikers.
  • Business: €5,70 per gebruiker per maand, met alle functionaliteiten van Teams + onbeperkt aantal gebruikers + gratis LastPass Families voor alle gebruikers

LastPass koppelingen

Is het mogelijk om LastPass aan andere systemen te koppelen? Ja, je hebt daar zeker mogelijkheden voor. Nadat je dit systeem gedownload hebt, kun je het bijvoorbeeld direct aan je browser koppelen. In het onderstaande overzicht vind je meer informatie over de koppelingsmogelijkheden:

  • Microsoft Active Directory
  • Microsoft Azure AD
  • Google Workspace Identify Provider Integration
  • Okta
  • PingOne / PingFederate
  • OneLogin
  • 15five
  • Amazon Web Service (AWS)
  • Asana
  • Box
  • Concrete
  • Confluence
  • DocuSign
  • Dropbox
  • Egnyte
  • Evernote Business
  • Google Workspace
  • Github Enterprise

Bericht delen