Skip to content

Verandermanagement – Wat is dat? Principes en de beste Tips

John Visser
John Visser
Verandermanagement

In de huidige maatschappij hebben we met veel ontwikkelingen te maken. Voor bedrijven betekent dit dat men zich continu aan deze ontwikkelingen aan moet passen. Veranderen, veranderen en nog eens veranderen dus. Hoe je deze veranderingen het beste bij kunt houden en kunt managen? Dat doe je met behulp van verandermanagement.

In de afgelopen jaren zijn de managementtermen als paddenstoelen uit de lucht geschoten. Het is net alsof tegenwoordig echt alles gemanaged moet worden. Naar onze mening is verandermanagement echter één van de belangrijkste managementtaken geworden. Mede daarom hebben wij besloten om een volledig artikel over verandermanagement te schrijven.

Graag laten wij je in dit artikel kennis maken met het begrip verandermanagement. We bespreken wat dit is én hoe je dit zelf kunt toepassen binnen jouw onderneming. Daarvoor geven we je ook nog enkele handige tips in dit artikel!

Wat is verandermanagement?

Verandermanagement is het aanpassen/veranderen van de werkwijze van een organisatie óf het veranderen van de organisatievorm. Binnen dit begrip komen termen als innovatie, prestatie-indicatoren, klantgerichtheid en digitalisering om de hoek kijken.

Met name de termen innovatieve en digitalisering zijn hierbij belangrijk geworden. In de afgelopen jaren gaat meer en meer via computers, via software en via slimme programma’s. Voor bedrijven betekent dit flinke veranderingen; als bedrijf zijnde moet je deze digitaliseringsslag echter wel zien te maken. Doe je dat niet? Dan loop je een onoverbrugbare achterstand ten opzichte van jouw concurrentie op.

Om de veranderingen intern door te kunnen voeren, moet je het overzicht zien te behouden. Tegelijkertijd moet je richting geven, moet je aansturen en moet je jouw werknemers op één lijn krijgen én houden. Al met al is het begrip verandermanagement een vrij breed begrip, waarbij ook nog veel dynamiek om de hoek komt kijken.

Verandermanagement voorbeeld

Ben je benieuwd naar een typisch verandermanagement voorbeeld? Dan is het interessant om naar het bedrijf Netflix te kijken. Dit bedrijf is al vanaf het jaar 1998 groot in Amerika, maar liep op een gegeven moment tegen een flinke uitdaging aan.

In eerste instantie verhuurde Netflix namelijk alleen maar dvd’s. Deze dvd’s werden via de post naar de klanten verstuurd, waarna deze per post weer teruggestuurd moesten worden. Als een klant de dvd weer teruggestuurd had, kon de klant weer een volgende dvd bestellen. Aan het begin van deze eeuw bleek dat dit een prima verdienmodel was; Netflix had ongekend veel abonnees en ging in 2002 zelfs naar de beurs.

In de jaren daarna wist het bedrijf niet meer zo hard te groeien. Dit kwam puur doordat de dvd’s steeds minder populair werden; dit was volledig te wijten aan de opkomst van het internet. Bovendien kwamen ook concurrenten met vergelijkbare diensten. Zo lanceerde Amazon bijvoorbeeld al in 2006 een online streamingdienst.

De directie van Netflix kwam daardoor op een duidelijke conclusie uit: het businessmodel moest volledig overhoop gegooid worden. Men richtte hierbij de pijlen op het internet; dat was immers hét mediakanaal van de toekomst.

Netflix besloot daarom om een volledige digitalisering door te maken. De gehele interne organisatie werd op de schop gegooid, het verdienmodel werd aangepast en de medewerkers moesten volledig anders gaan werken. Aan het begin ging dit met de nodige weerstand gepaard. Deze weerstand kwam niet alleen vanuit de medewerkers, maar ook zeker vanuit de klanten.

Veel klanten waren namelijk gewend om de dvd’s gewoon bij Netflix te kunnen bestellen. Dat kon echter niet meer door, waardoor ze plots met een nieuwe dienst kennis moesten maken. Al snel bleek echter dat de directie van Netflix dit prima aan wist te pakken. De focus werd op het positieve gelegd, de kosten werden voor klanten gunstiger en ook de interne organisatie ging uiteindelijk achter deze verandering staan.

Dit resulteerde in een geweldige verandering voor het bedrijf. Netflix had in 2011 ongeveer 23 miljoen abonnees, terwijl het bedrijf in 2021 meer dan 200 miljoen betalende abonnees had. Kijk, dat is nog eens een succesvol voorbeeld van verandermanagement.

Wat laat dit voorbeeld ons zien?

In bovengenoemd verandermanagement draaide alles om digitalisering. Althans; dat leek zo op het eerste moment. Tijdens het gehele proces merkte de directie van Netflix echter enkele zaken op. Bij het doorvoeren van een dergelijke verandering kwamen opeens allemaal andere zaken om de hoek kijken.

De weerstand vanuit de klanten was hier het meest typerende voorbeeld van. De klanten waren ongekend gewend aan het vorige businessmodel, maar daar moest echt verandering in komen.

Als Netflix deze verandering niet doorgemaakt had, bestond het bedrijf nu waarschijnlijk niet meer. Dit verandermanagement voorbeeld laat ons direct enkele dingen zien:

  • Elke vorm van verandering is dynamisch
  • Bij elke vorm van verandering moet rekening gehouden worden met alle belanghebbenden
  • Een verandering is in sommige/veel gevallen bepalend voor de toekomst van een bedrijf
Waarom verandermanagement

Waarom verandermanagement?

Zo, wat vind je van bovengenoemd verandermanagement voorbeeld? Heeft dit voorbeeld jou mogelijk in laten zien dat er in jouw onderneming ook iets moet veranderen? Dan ben je zeker niet de enige die tot die ‘inkeer’ gekomen is.

Nee, meer en meer bedrijven richten hun pijlen op verandermanagement. Zoals eerder in dit artikel al aangegeven, komt dit ook door de ongekende ontwikkelingen. Onze maatschappij is in de afgelopen jaren ongekend snel veranderd, waardoor bedrijven zich hier voortdurend op aan moeten passen. Dit gaat niet zonder slag of stoot, maar gelukkig biedt verandermanagement altijd uitkomst.

Om meerdere redenen is het toepassen van verandermanagement sowieso aan te raden:

  • Veranderingen zijn onvermijdelijk. Doordat de ontwikkelingen elkaar in hoog tempo opvolgen, zijn veranderingen simpelweg onvermijdelijk. Het voorbeeld van Netflix heeft dit reeds héél duidelijk laten zien. Omdat deze veranderingen onvermijdelijk zijn, is het toepassen van verandermanagement eigenlijk ook onvermijdelijk.
  • Elke verandering roept weerstand op. Ongeacht wat voor verandering je doorvoert, krijg je met weerstand te maken. Dankzij verandermanagement kun je deze weerstand monitoren en hierop inspelen. Dit komt het resultaat van de verandering uiteindelijk alleen maar ten goede.
  • Goed te monitoren. Een absoluut voordeel van verandermanagement is dat je alle vorderingen goed kunt monitoren. Je kunt precies zien welke vorderingen je met jouw onderneming doormaakt én of de gestelde doelen behaald gaan worden. Daarbij is het aan te raden om gebruik te maken van kritische prestatie-indicatoren.
  • Daadkrachtig. Bij het doorvoeren van veranderingen, moet je daadkrachtig zijn. Een managementvorm die bij het woord ‘daadkrachtig’ hoort, is absoluut verandermanagement. Met deze vorm van management kun je daadkrachtig handelen, daadkrachtig communiceren en daadkrachtig de gewenste resultaten behalen.

Al met al zijn er dus meerdere redenen om met verandermanagement aan de slag te gaan. Daarbij is het wel goed om het volgende te beseffen: elk bedrijf is anders. Als een kennis van jou een bepaalde verandering doorgevoerd heeft, betekent het niet dat jij die verandering ook door moet voeren.

Als je met verandermanagement aan de slag wilt gaan, moet je dit echt afstemmen op jouw interne organisatie. Hoe je dat precies kunt doen, bespreken we graag in het restant van dit artikel.

Hoe breng je verandering in je organisatie?

Is het voor jouw onderneming de hoogste tijd om een verandering door te maken? Ben je mogelijk zelfs genoodzaakt om een verandering door te voeren? Of wil je middels veranderingen een voorsprong op jouw concurrenten in gaan nemen? Dan is het advies om zo snel mogelijk met verandermanagement aan de slag te gaan.

Mocht je die ambitie hebben, wijzen wij je graag op onderstaand stappenplan. Met dit stappenplan zou je in staat moeten zijn om op de juiste manier veranderingen in jouw organisatie door te voeren.

Stap 1: bepaal wat je wilt veranderen

Allereerst moet je heel helder de wensen en de veranderingen gaan formuleren. Wat wil je precies in jouw onderneming veranderen? Waarom wil je dit gaan veranderen? Welke belang hebben de stakeholders hierbij? Waarom is deze verandering beter voor jouw werknemers? 

Door op dergelijke vragen een antwoord te formuleren, neem je al direct veel weerstand weg. Bovendien weet je hiermee direct richting te geven aan de koers die je wilt gaan varen. Of beter gezegd: richting te geven aan de veranderingen.

Stap 2: bepaal hoe je dit gaat veranderen

Heb je duidelijk in beeld gebracht wát er veranderd moet worden? Dan is het zaak om dit uit te werken in een volledig plan. Met een zogeheten veranderplan kun je bepalen hoe je jouw interne organisatie gaat veranderen.

Bij deze stap kun je het beste gebruik maken van de AKDAR-methodologie. Dit is een methodologie waar we je graag iets meer over vertellen:

  • Awareness: allereerst moet je de noodzaak van de verandering duidelijk maken.
  • Desire: vervolgens moet je verlangen opwekken bij alle stakeholders om deze verandering daadwerkelijk te gaan realiseren.
  • Knowlegde: vervolgens heb je kennis waarmee de verandering op de juiste manier geïmplementeerd kan worden.
  • Ability: ook heb je vakbekwaamheid nodig om aan te geven of mensen in staat zijn om de gewenste verandering door te kunnen voeren. 
  • Reinforcement: tot slot heb je ook acties nodig waarmee de verandering geborgd kan worden. Dit kun je eigenlijk zien als de laatste bouwsteen, waarbij de verandering gebouwd/versterkt wordt.

Stap 3: verandering doorvoeren

Vervolgens is het zaak om de veranderingen daadwerkelijk door te gaan voeren. Daarbij is het aan te raden om kritische prestatie-indicatoren op te stellen. Aan de hand van deze indicatoren kun je alle vorderingen bijhouden.

Tijdens deze stap kun je mogelijk voor verrassingen komen te staan. Dankzij verandermanagement kun je gelukkig snel, adequaat en daadkrachtig reageren. Juist dáárdoor ben je in staat om – samen met jouw interne organisatie – de gewenste veranderingen door te voeren.

Stap 4: verandermanagement bijhouden

Tot slot is het zaak dat je – ook op de lange termijn – alle veranderingen en vorderingen bij gaat houden. Daarvoor kun je het beste gebruik maken van één van de volgende projectmanagement tools:

  • Monday.com: wil je graag de interne samenwerking verbeteren? En wil je graag met meerdere (grote) teams aan een verandering werken? Dan is het systeem van Monday.com erg geschikt voor jouw onderneming. Deze tool kun je volledig naar wens aanpassen én is geschikt voor het gehele proces; van het opstellen van een planning tot aan het bijhouden van alle prestatie-indicatoren.
  • Wrike: wil je graag remote gaan werken? En wil je de productiviteit van jouw werknemers verbeteren? Dan is de projectmanagement tool van Wrike geschikt. Met deze tool kun je ook gericht werken aan de klanttevredenheid.
  • Exact: wil je echt een flinke verandering in jouw interne organisatie doorvoeren? Dan levert dit voor elke afdeling bepaalde gevolgen op; met behulp van het systeem van Exact kun je dit voor elke afdeling gelukkig in goede banen leiden.

Heb je de beste projectmanagement tool gevonden? Dan ben je in staat om alle vorderingen perfect bij te houden. Nadat je de ene verandering doorgevoerd hebt, is het mogelijk alweer tijd voor de volgende verandering. Ook bij de volgende veranderingen helpt de beste projectmanagement tool jou op alle vlakken!

Bericht delen

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Apply for this Job

Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem.