Ben je (sinds kort) als ondernemer actief? Dan krijg je vanzelf met de nodige verplichtingen te maken. Zo moet je zorgdragen voor een sluitende administratie én moet je BTW afdragen. Maar, BTW afdragen; hoeveel BTW moet je nou precies afdragen? Het antwoord op die vraag vind je in dit artikel.
Daarnaast vind je in dit artikel ook nog enkele handige tips. Tips waarmee je moeiteloos de juiste hoeveelheid BTW kunt (laten) berekenen. Als ondernemer heb je het ongetwijfeld bijzonder druk, dus je wilt zo min mogelijk omkijken hebben naar randzaken. Gelukkig kun je het proces van het afdragen van BTW nagenoeg volledig automatiseren.
Pagina-inhoud
ToggleWat is btw-afdracht?
De term ‘btw-afdracht’ staat voor de hoeveelheid belasting die je verplicht aan de Belastingdienst moet betalen. Dit is altijd een bepaald percentage over jouw omzet; de btw-afdracht staat boekhouding kundig dan ook wel bekend als ‘omzetbelasting’.
Het afdragen van BTW is één van de verplichtingen waar je als ondernemer zijnde mee te maken hebt. Over alle producten die je verkoopt en of over alle goederen die je levert, moet je BTW berekenen. Deze BTW ontvang je vervolgens van je klant, waarna je deze BTW aan de Belastingdienst af moet dragen.
Je kunt de btw-afdracht echter ook verlagen. Als je bijvoorbeeld grondstoffen bij jouw leverancier aanschaft, moet je hier ook BTW over betalen. De BTW die je reeds betaald hebt, kun je aftrekken van de BTW die je ontvangen hebt. Uiteindelijk is de eindsom van deze rekensom het bedrag dat je aan BTW moet betalen. Dit bedrag moet je in bepaalde tijdvakken betalen, waarover later meer in dit artikel!
Hoe bereken je hoeveel BTW je moet afdragen?
Ben je benieuwd hoeveel BTW je af moet dragen? Dan is het goed om te weten dat je de hoeveelheid BTW op meerdere manieren kunt berekenen. Wij willen je echter kennis maken met de meest makkelijke manier. Daarvoor kun je het beste onderstaand stappenplan raadplegen en opvolgen.
Stap 1: zoek een goed boekhoudprogramma uit
Als ondernemer zijnde heb je enkele hulpmiddelen nodig. Eén van de meest belangrijke hulpmiddelen is bijvoorbeeld een boekhoudprogramma. Het advies is dan ook om zo snel mogelijk op zoek te gaan naar een goed online boekhoudprogramma zoals bijvoorbeeld; Snelstart, Ficsus, E-boekhouden, Rompslomp enzovoorts . Met zulke programma’s krijg je inzicht in jouw financiële status, terwijl je ook direct de btw-afdracht inzichtelijk krijgt.
Via onze website kun je snel het beste eenvoudige boekhoudprogramma vinden. Maak een vergelijking, maak gebruik van de gratis proefperioden en hak direct de knoop door.
Stap 2: alle facturen in jouw boekhoudprogramma plaatsen
Nu is het tijd om alle facturen in jouw boekhoudprogramma te plaatsen. Het gaat hierbij om twee verschillende soorten facturen:
- De inkomende facturen: alle facturen die je vanuit jouw leveranciers e.d. ontvangt, moet je in jouw boekhoudprogramma plaatsen.
- De uitgaande facturen: alle facturen die je naar jouw klanten toestuurt, moet je in jouw boekhoudprogramma plaatsen. Gelukkig kun je deze facturen ook direct met jouw boekhoudprogramma in een handomdraai opstellen en versturen.
Let erop dat je alle facturen op de juiste datum in het boekhoudprogramma plaatst. Bij de btw-afdracht spelen de vier kwartalen in het jaar namelijk een cruciale rol. Facturen die je in bijvoorbeeld de maand maart hebt verstuurd, moeten daarom meegenomen worden in de btw-aangifte over het eerste kwartaal.
Stap 3: alle facturen in jouw boekhoudprogramma verwerken
Heb je alle inkomende- en uitgaande facturen in jouw boekhoudprogramma verwerkt? Dan is het zaak om alle facturen en transacties te verwerken. Heb je bijvoorbeeld een factuur naar een klant van je verstuurt? Dan ontvang je vervolgens de betaling, waarna je de betaling en de factuur in jouw boekhoudprogramma aan elkaar kunt koppelen.
Daarbij kun je de factuur ook nog direct aan de juiste rubriek toewijzen. In dit geval aan ‘omzet’. Krijg je een factuur binnen voor de huur van jouw bedrijfspand? Dan kun je die factuur toewijzen aan de rubriek ‘Huisvestingskosten’.
Stap 4: laat de rest over aan jouw boekhoudprogramma
Heb je alle facturen van het eerste kwartaal in jouw boekhoudprogramma geplaatst en verwerkt? Dan krijg je direct de winst- en verliesrekening inzichtelijk, maar ook direct de btw-afdracht.
Het boekhoudprogramma rekent namelijk automatisch alle ontvangen en betaalde BTW door. Uiteindelijk geeft het programma direct het volgende aan: je moet bedrag xxx aan de Belastingdienst betalen. Het enige wat jij vervolgens nog hoeft te doen, is de btw-aangifte te doen. Vervolgens kun je de BTW aan de Belastingdienst overmaken, waarna het volgende kwartaal alweer voor de deur staat. Voor het volgende kwartaal kun je ook weer bovengenoemd stappenplan volgen!
Wanneer moet je je BTW afdragen?
Wanneer je BTW af moet dragen, is afhankelijk van de grootte van jouw onderneming. Heb je een hele kleine onderneming? Dan doe je per jaar btw-aangifte; dit doe je vóór 1 april van het volgende jaar.
De meeste bedrijven moeten echter per kwartaal BTW afdragen. In onderstaand lijstje zie je de exacte data per kwartaal:
- Kwartaal 1: de btw-aangifte moet vóór 30 april ingediend en betaald zijn.
- Kwartaal 2: de btw-aangifte moet vóór 31 juli ingediend en betaald zijn.
- Kwartaal 3: de btw-aangifte moet vóór 31 oktober ingediend en betaald zijn.
- Kwartaal 4: de btw-aangifte moet vóór 31 januari (volgende jaar) ingediend en betaald zijn.
Moet je echt altijd btw-aangifte doen? Ja, je moet dit ook doen als je géén omzet in het betreffende kwartaal gedraaid hebt.