Als je in loondienst bent, betaal je automatisch maandelijks inkomstenbelasting. Als je als ZZP’er actief bent, gebeurt dit niet zomaar. Nee, pas als je jouw inkomstenbelasting aangifte gaat doen, weet je precies hoeveel je aan de Belastingdienst moet betalen. Maar, een aangifte inkomstenbelasting ZZP; hoe doe je dat nou precies? Volg daarvoor onderstaand stappenplan!
Pagina-inhoud
ToggleMoet je inkomstenbelasting betalen als ZZP’er?
Ja, als ZZP’er ben je ook verplicht om inkomstenbelasting te betalen. Als je aan het urencriterium voldoet, kun je echter gebruik maken van meerdere aftrekposten. Dankzij deze aftrekposten valt jouw totale inkomsten lager uit, waardoor je minder belasting hoeft te betalen.
Daarnaast kun je ook een voorlopige aanslag vanuit de Belastingdienst ontvangen. Dit betekent dat je in het jaar 2021 bijvoorbeeld 1000 euro aan belasting moet betalen. Voor de aangifte die je in 2022 gaat doen (over het jaar 2021), heb je dus reeds 12.000 euro betaald. Het bedrag dat je hierdoor in 2022 in één keer uit moet geven, valt dus lager uit.
Hoe kun je aangifte doen?
Ben je het afgelopen jaar ondernemer geweest? En ziet de Belastingdienst jou ook daadwerkelijk als ondernemer? Dan krijg je rond maart een uitnodiging van de Belastingdienst om jouw belastingaangifte te doen. Voordat je deze aangifte daadwerkelijk kunt doen, moet je de nodige voorbereidingen treffen.
Voor deze voorbereidingen én overige stappen verwijzen wij je naar onderstaand stappenplan. Doorloop dit stappenplan en zorg daarmee voor een correcte aangifte inkomstenbelasting ZZP.
Stap 1: zorg voor een sluitende boekhouding
Allereerst is het zaak dat je voor een sluitende boekhouding gaat zorgen. Waarom? Omdat de hoogte van jouw inkomsten bepaald wordt aan de hand van jouw boekhouding Als ZZP’er draai je omzet en maak je kosten. Door de kosten van de omzet af te halen, kom je uiteindelijk op de winst uit. Bij een ZZP’ er staat deze winst gelijk aan het uiteindelijke salaris.
Met andere woorden: je moet alle facturen op de juiste manier in jouw boekhouding verwerken. Wat je hiervoor nodig hebt? Voldoende tijd en een goed boekhoudprogramma. Dankzij een eenvoudig boekhoudprogramma heb je een stuk minder omkijken naar jouw volledige boekhouding.
Zo is een boekhoudpakket in staat om direct een winst- en verliesrekening te maken. In dit financiële rapport vind je de maandelijks behaalde resultaten; als je deze bij elkaar optelt, kom je uiteindelijk op jouw jaarinkomsten uit.
Bekende boekhoudpakketten zijn bijvoorbeeld van; Exact, e-boekhouden, Snelstart, Ficsus en Rompslomp.
Stap 2: loop jouw boekhouding nogmaals na
Heb je gebruik gemaakt van het beste boekhoudprogramma? Dan ben je al een heel eind op weg om zorg te dragen voor een sluitende boekhouding. Het kan echter nooit kwaad om nog eens jouw boekhouding van het voorgaande jaar te doorlopen.
Check bijvoorbeeld of je alle facturen verwerkt hebt. Check ook of alles met betrekking tot de BTW en met de factuur rubrieken goed gegaan is. Heb je bijvoorbeeld alle uitgaande facturen aan de factuur rubriek ‘omzet’ gekoppeld?
Kortom: loop jouw volledige boekhouding nog even na. Deze extra check kan zeker geen kwaad.
Stap 3: log met jouw DigiD op bij Mijn.belastingdienst.nl
Vanaf 1 maart ben je in staat om de aangifte inkomstenbelasting te gaan doen. Om deze aangifte te kunnen doen, moet je naar de website Mijn.belastingdienst.nl gaan. Hier kun je vervolgens met jouw DigiD inloggen. Als je dat gedaan hebt, krijg je het volgende overzicht te zien:
Bij het doen van de aangifte inkomstenbelasting gaat het om het bovenste kopje. Klik daarom op ‘Inkomstenbelasting’ en klik vervolgens op het juiste belastingjaar.
Stap 4: doorloop de stappen
Nadat je op het juiste jaar geklikt hebt, krijg je een compleet overzicht te zien. Dit overzicht begint met ‘Introductie’. Lees deze introductie op je gemakje door en klik vervolgens op volgende.
Je komt nu uit op een pagina waarbij je jouw persoonlijke gegevens in moet vullen. Door vervolgens ook de volgende pagina’s te doorlopen, kun je de gehele aangifte inkomstenbelasting invullen. Hieronder vind je een korte toelichting van de belangrijkste tabbladen:
- Ondernemingen: op dit tabblad kun je invullen wat jouw onderneming precies is. Zo kun je jouw naam invullen, moet je jouw ondernemingsvorm aanvinken en moet je enkele andere vinkjes zetten bij ‘ja’ of ‘nee’.
- Klik op jouw onderneming: nadat je jouw bedrijfsnaam ingevuld hebt, verschijnen aan de linkerkant nieuwe tabbladen. Bij deze tabbladen moet je bijvoorbeeld de winst- en verliesrekening van jouw bedrijf in gaan vullen. Ook moet je jouw balans invullen en moet je niet aftrekbare kosten aanvullen. Uiteindelijk vind je op het laatste tabblad de totale winstberekening.
- Ondernemersaftrek: als je aan het urencriterium voldoet, heb je recht op verschillende aftrekposten. Deze aftrekposten komen in dit tabblad ter sprake. Je moet hierbij overigens ook nog ‘ja’ of ‘nee’ aanvinken bij ‘aftrek voor speur- en ontwikkelingswerk’ en ‘Wajong’
- Inkomsten: op dit tabblad kun je aanvinken welke inkomsten je in het betreffende boekjaar hebt gehad. Dit zijn dus sowieso inkomsten vanuit jouw onderneming, maar mogelijk ook nog inkomsten uit loondienst.
Nadat je deze tabbladen doorlopen hebt, kom je nog bij andere tabbladen uit. Het gaat hierbij om tabbladen over bijvoorbeeld jouw bankrekeningen, een eventuele hypotheek en eventuele uitgaven. Deze tabbladen hebben geen direct verband met jouw bedrijf, maar moet je wel naar eer en geweten invullen. De gegevens die je op deze tabbladen invult, zijn ook van belang op de uiteindelijke hoeveelheid belasting die je moet betalen.
Stap 5: onderteken jouw aangifte
Nadat je alle tabbladen doorlopen hebt, kom je bij het laatste tabblad uit: Overzicht belasting en premies. Op dit tabblad kun je jouw gehele aangifte nakijken, indien nodig aanpassen en vervolgens ondertekenen. Door jouw aangifte te ondertekenen, ga je eigenlijk akkoord met het bedrag dat je onderaan de streep aantreft.
Overigens gaat het hierbij om twee bedragen:
- Inkomstenbelasting en premies volksverzekeringen
- Bijdrage zorgverzekeringswet
Deze twee bedragen opgeteld vormen uiteindelijk het eindbedrag. Dát eindbedrag moet je betalen aan de Belastingdienst.
Stap 6: wacht de definitieve aanslag van de Belastingdienst af
Nadat je jouw belastingaangifte gedaan hebt, is het een kwestie van wachten. Na enkele weken ontvang je vanuit de Belastingdienst de definitieve aanslag. Deze aanslag is – als je alles goed hebt gedaan – gelijk aan de bedragen die je bij stap 5 hebt gezien.
Stap 7: Geld afgedragen
Zo, je bent nu bij de laatste stap uitgekomen; het betalen van de bedragen. In de definitieve aanslag zie je de bedragen, de uiterste betaaltermijn en het rekeningnummer van de Belastingdienst staan. Het is nu aan jou om tijdig de juiste bedragen naar de Belastingdienst over te maken.
Tips voor de inkomstenbelasting aangifte ZZP
- Houd gedurende het gehele jaar jouw boekhouding goed bij: dit scheelt je veel werk bij het doen van de aangifte inkomstenbelasting ZZP
- Vul de boekhouding naar eer en geweten in: de Belastingdienst kan altijd een onderzoek naar jou en jouw bedrijf instellen. Zorg er dus voor dat je altijd naar eer en geweten de aangifte invult.
- Zet gedurende het jaar geld opzij: tijdens het jaar moet je al rekening gaan houden met de definitieve aanslag. Zet daarom maandelijks geld opzij, zodat je het volgende jaar niet in financiële problemen terechtkomt.
Bron: belastingdienst