Skip to content

BTW over verzendkosten – Hoe zit dat? Regels en Tips

John Visser
John Visser
BTW over verzendkosten

Heb je jouw eigen webshop? Of verzend je vanuit jouw winkel ook producten naar jouw klanten toe? In beide gevallen krijg je te maken met verzendkosten. Je moet enkele belangrijke keuzes maken met betrekking tot de verzendkosten; betaal je deze zelf of doen jouw klanten dit? Daarnaast moet je ook rekening houden met de BTW over verzendkosten.

Voor de BTW over verzendkosten zijn specifieke richtlijnen vastgesteld. Indien je met verzendkosten te maken hebt/krijgt, is het zaak om deze richtlijnen op te volgen. Gelukkig vind je al deze richtlijnen, én aanvullende informatie, in dit artikel. Zo bespreken we ook hoe je de BTW over de verzendkosten weer af kunt trekken van de te betalen BTW.

Hoeveel BTW zit er op verzendkosten?

Zijn de verzendkosten volledig vrijgesteld van BTW? Of moet je BTW betalen over de verzendkosten? Dit ligt volledig aan de goederen die je levert:

• Lever je goederen waarover je geen btw hoeft te betalen? Dan hoef je ook geen btw over de verzendkosten te berekenen.
• Lever je goederen waarvoor het btw-tarief van 9% geldt? Dan moet je 9% aan BTW over deze verzendkosten berekenen.
• Lever je goederen waarvoor het btw-tarief van 21% geldt? Dan moet je 21% aan BTW over deze verzendkosten berekenen.

Met andere woorden: de hoogte van de BTW over verzendkosten hangt af van de te verkopen producten. Hoe dat precies zit? Nou, de regel is als volgt: je moet altijd de BTW berekenen over het totaalbedrag op de factuur

Dit gaat dus om het bedrag van de producten zelf, maar ook om het bedrag voor bijvoorbeeld verpakkingskosten en verzendkosten. Al deze bedragen vormen samen het totaalbedrag, waarna je over het totaalbedrag BTW moet berekenen.

Zijn postzegels vrijgesteld van BTW?

In de afgelopen periode is er een hoop onduidelijkheid over de BTW over verzendkosten ontstaan. Dit komt voornamelijk doordat je over postzegels géén BTW hoeft te betalen. Althans; je hoeft geen BTW te betalen als je de postzegels koopt.

Ga je de postzegels gebruiken om een pakketje naar jouw klant te versturen? Dan moet je de kosten voor de postzegels wél meenemen in het totale factuurbedrag. Dit betekent dat je over de postzegels dus wel BTW berekend richting jouw klanten. Zoals je hierboven al hebt kunnen lezen, is het btw-tarief hierbij afhankelijk van de producten die je verkoopt.

Het is vrij ingewikkeld, maar je kunt het als volgt onthouden:

  • Voor de koop van postzegels betaal je géén BTW. Dit product is namelijk vrijgesteld van BTW.
  • Voor het verzenden van een pakketje met postzegels reken je wél BTW aan de ontvanger van het pakket.

Waarom moet je BTW rekenen op verzendkosten?

In de afgelopen jaren heeft de Belastingdienst de regels omtrent de verzendkosten meerdere keren aangepast. De reden hiervoor? Meer en meer ondernemers kwamen erachter dat het mogelijk was om hiermee te frauderen. De Belastingdienst heeft daarom bepaald dat je altijd BTW moet rekenen op verzendkosten.

Als de Belastingdienst géén BTW op verzendkosten zou rekenen, had je het volgende kunnen doen:

  • Je verkoopt producten voor 20 euro. Je rekent voor deze producten echter maar 5 euro, terwijl je de verzendkosten op 15 euro instelt. Over deze 15 euro zou je dus geen BTW hoeven te betalen, maar alleen over de 5 euro.

Doordat je wél BTW over de verzendkosten moet betalen, betaal je de BTW over het totaalbedrag. Dit is dus het bedrag voor de producten zelf + de verzendkosten en de verpakkingskosten. Door deze regels op deze manier vorm te geven, is het niet meer mogelijk om hier ‘creatief mee te boekhouden’.

Daarnaast is het simpelweg ook gedaan omdat er meer en meer pakketjes verstuurd worden. Doordat de Belastingdienst nu over alle verzendkosten BTW ontvangt, is dit een prima inkomstenbron voor de Belastingdienst. Uiteindelijk profiteren we hier ook allemaal weer van, aangezien deze opbrengsten uiteindelijk in de Nederlandse schatkist terechtkomen.

Hoe bereken je de BTW op verzendkosten?

Ben je benieuwd hoeveel btw je nou over jouw verzendkosten moet betalen? Daarvoor wijzen wij je graag op onderstaand voorbeeld. Aan de linkerkant zie je de juiste manier waarop je het berekent en aan de rechterkant zie je de verkeerde manier:

BTW berekenen op verzendkosten

Waarom de berekening aan de rechterkant verkeerd is? Nou, daar worden de verzendkosten zonder BTW berekend. De totale verzendkosten bedragen 6 euro, maar zoals je hebt kunnen lezen moet je hier gewoon BTW over berekenen. Dit betekent dat de verzendkosten inclusief BTW 7,26 euro bedragen.

Dat bedrag is wél in de berekening aan de linkerkant meegenomen. Daarin is namelijk het totaalbedrag exclusief BTW berekend, waarna daarover de 21% BTW berekend is. Dat is de enige juiste manier waarop je de BTW over verzendkosten kunt berekenen.

Verkoop je in één bestelling nou producten met verschillende btw-tarieven? Dan wordt de bovengenoemde berekening een stukje ingewikkelder en uitgebreider. Het is hierbij van belang om het volgende te onthouden: de BTW over de verzendkosten moeten gelijk staan aan de BTW over de producten. Als je producten met het btw-tarief van 9% verkoopt, moet je over de verzendkosten dus ook 9% aan BTW berekenen.

Hoe kun je BTW aftrekken van de verzendkosten?

Ben je van plan om producten via bijvoorbeeld jouw webshop te verkopen? Dan moet je dus goed rekening houden met de BTW over de verzendkosten. De klant betaalt uiteindelijk de BTW over de verzendkosten aan jou, maar deze BTW moet jij uiteraard afdragen aan de Belastingdienst. Hoe je dat doet? Dat lees je hieronder.

Stap 1: zoek een goed boekhoudprogramma uit

Uiteindelijk valt of staat jouw hele boekhouding met een goed boekhoudprogramma. De eerste stap is dan ook om op zoek te gaan naar een goed eenvoudig boekhoudprogramma. Je hebt hierbij gelukkig keus uit meerdere prima functionerende programma’s.

Via onze website kun je direct het beste boekhoudprogramma voor jouw onderneming vinden. Maak gebruik van de filters en maak de zoektocht naar het beste online boekhoudprogramma daarmee makkelijker! In onze vergelijker kun je programma’s vinden van E-boekhouden, Exact, Rompslomp, Ficsus, Snelstart enzovoorts.

Stap 2: maak de facturen aan

In jouw programma kun je vervolgens de facturen aanmaken. Het is daarbij de bedoeling dat je de verkoopprijs van het product en de verzendkosten afzonderlijk van elkaar op de factuur benoemd. Per kostenpost kun je vervolgens het btw-tarief selecteren; dit btw-tarief moet dus gelijk aan elkaar zijn.

Stap 3: verstuur de factuur

Zo, je bent nu in staat om de factuur te versturen. Ondertussen gaat het programma direct voor jou aan het werk. Het programma weet nu precies hoeveel BTW er over de verzendkosten berekend is. Dit bedrag wordt vervolgens verwerkt in de btw-aangifte.

Dankzij een goed boekhoudprogramma heb je dus ook geen omkijken meer naar jouw btw-aangifte. Voldoende reden om direct op zoek te gaan naar het beste boekhoudprogramma! 

Bericht delen

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Apply for this Job

Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem.