Skip to content

Inkoopwaarde van de omzet – Wat is dat? Regels | Tips

John Visser
John Visser
inkoopwaarde van de omzet

Heb je jouw eigen webshop of jouw eigen winkel? Als je producten verkoopt, speelt de term ‘inkoopwaarde van de omzet een essentiële rol. Deze term is niet alleen bepalend voor de uiteindelijke resultaten die je gaat behalen, maar draagt ook bij aan de groei die je met jouw onderneming kunt/gaat behalen.

Maar, wat is nou de inkoopwaarde van de omzet precies? En hoe kun je de inkoopwaarde van de omzet voor jezelf berekenen? Op die twee vragen vind je in dit artikel een passend antwoord. Daarbij geven we je ook tips hoe je in enkele seconden snel een uitdraai kunt maken van de inkoopwaarde van de omzet!

Wat is inkoopwaarde van de omzet?

De inkoopwaarde van de omzet staat gelijk aan de inkoopprijs van alle producten die je verkocht hebt. Heb je in de afgelopen 100 producten verkocht? Dan weet je van deze 100 producten de inkoopprijs en kun je dus ook direct de inkoopwaarde berekenen.

Op basis van de inkoopwaarde van de omzet kun je ook direct jouw brutowinst berekenen. De brutowinst is uiteindelijk het verschil tussen de inkoopwaarde van de omzet én de omzet die je weet te behalen. Nadat je hier alle kosten van afgetrokken hebt, kun je jouw netto winst direct zien.

Inkoopwaarde van de omzet voorbeeld

Inkoopwaarde van de omzet voorbeeld

Wij kunnen het ons goed voorstellen dat je even een voorbeeld van de inkoopwaarde van de omzet wilt zien. Wij hebben daarom onderstaand voorbeeld opgesteld van een winkel die sneakers verkoopt. Enkele gegevens op een rijtje:

  • In de maand januari heeft deze winkel 100 sneakers verkocht
  • De verkoopprijs van deze sneakers was 100 euro
  • De inkoopprijs van deze sneakers was 60 euro

Aan de hand van deze gegevens kunnen we de volgende berekening direct maken:

Deze berekening laat zien dat er in dit voorbeeld dus sprake is van een inkoopwaarde van de omzet van 6000 euro.

Wat de bruto winst dan is?

Dat is 100 x 100 = 10.000 euro minus 6000 euro = 4.000 euro. Door de inkoopwaarde van de omzet te berekenen, krijg je dus direct inzicht in de brutowinst die je hebt weten te behalen!

Is dit voorbeeld altijd zo eenvoudig? Nee, dat is niet het geval. Je moet namelijk altijd gebruik maken van het zogeheten matching beginsel. Dit betekent dat je alle opbrengsten en kosten aan dezelfde periode (maand/kwartaal) toe moet kennen. Mede daarom gebruiken veel bedrijven de volgende formule om de inkoopwaarde van de omzet te berekenen:

Beginvoorraad + Inkopen – Eindvoorraad = Verkopen

Als je deze formule invult, krijg je ook direct inzichtelijk wat de inkoopwaarde van de omzet is én wat jouw brutowinst uiteindelijk is. Als alle opbrengsten en kosten wél in dezelfde periode zijn gemaakt, kun je de hierboven genoemde formule moeiteloos gebruiken!

Waarom is het belangrijk dat je weet wat de inkoopwaarde van de omzet is?

s het nou voor elk bedrijf essentieel dat de inkoopwaarde van de omzet berekend wordt? Ja, dat is zeker het geval. Als je als bedrijf zijnde continu inzichtelijk hebt wat de inkoopwaarde van de omzet is, geniet je namelijk van meerdere voordelen:

  • Je krijgt direct inzicht in de inkoopprijzen. Zijn deze wellicht te hoog? Of moet je iets doen aan de marge die je tussen de inkoop- en verkoopprijs hebt zitten?
  • Je kunt de cashflow in jouw onderneming gaan perfectioneren aan de hand van de inkoopwaarde van de omzet.
  • Je kunt direct inzichtelijk krijgen wat de brutowinst is. Aan de hand van dat gegeven kun je belangrijke beslissingen gaan nemen.

Hoe bereken je in 1 seconde je inkoopwaarde van de omzet?

Wanneer je de inkoopwaarde van jouw omzet wilt weten kun je dit moeiteloos berekenen met behulp van een boekhoudprogramma. In dit programma kun je alle inkomende- en uitgaande facturen laten verwerken, waardoor je direct de inkoopwaarde van de omzet inzichtelijk krijgt.

Hoe je dit precies in een eenvoudig boekhoudprogramma kunt doen? Wij raden je aan om te filteren op de periode en grootboekrekening/categorie in jouw boekhoudprogramma. Je ziet dan direct welke producten je ingekocht hebt en welke producten je verkocht hebt in een bepaalde periode. Als je vervolgens op ‘rapportage’ klikt, kun je hier direct een uitdraai van laten maken.

Daarnaast, wist je dat je deze rapportage ook nog direct kunt exporteren? Je kunt de rapportage dan in een Excel bestand openen, bestuderen en nader analyseren. Aan de hand van die analyse kun je jouw inkoopproces optimaliseren en in de nabije toekomst de juiste beslissingen nemen!

Bericht delen

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Apply for this Job

Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem.