Skip to content

Wat zijn Directe en indirecte kosten? Wat is het verschil?

John Visser
directe en indirecte kosten

Met jouw bedrijf wil je ongetwijfeld een zo’n hoog mogelijke winst behalen. Deze winst kun je behalen door heel veel omzet te draaien, maar ook door jouw kosten zo laag mogelijk te houden. Eigenlijk is jouw totale winst het gevolg van een hoge omzet én lage kosten. Daarbij komen directe en indirecte kosten kijken.

Voor elk bedrijf is het echter onoverkomelijk om kosten te maken. Je moet simpelweg kosten maken om jouw werk uit te kunnen voeren en om bepaalde dingen aan te sturen. Daarbij is het wel goed om te weten dat er onderscheid gemaakt kan worden tussen allerlei soorten kosten. Een belangrijk onderscheid kan gemaakt worden tussen directe kosten en indirecte kosten. Dat kan je heel makkelijk doen in een online boekhoudprogramma

Hieronder lees je meer over wat de directe en indirecte kosten en hoe je die in je administratie kunt verwerken.

Wat zijn directe kosten?

voorbeeld directe kosten

Één van de weinig zekerheden waar je als ondernemer mee te maken hebt zijn kosten. Daarom is het aan te raden om deze kosten op te splitsen in directe kosten en indirecte kosten om te kijken of je bedrijf groeit.

Als we het over directe kosten hebben, zijn dit kosten die je rechtstreeks aan iets kunt koppelen. Of beter gezegd: je kunt deze kosten direct aan iets toewijzen. Dit kan bijvoorbeeld aan een klant zijn, kan aan een specifieke afdeling zijn, kan aan een specifiek project zijn of kan aan een specifiek aankoop zijn.

Bij directe kosten kun je onder meer aan de volgende soorten kosten denken:

  • Personeelskosten: je kunt deze kosten immers per afdeling splitsen en deze kosten vervolgens aan de betreffende afdeling toewijzen.
  • Machinekosten: heb je een machine die één specifiek product ontwikkeld? Dan kun je de kosten voor die machine direct toewijzen aan het betreffende product.
  • Voorraad: heb je een voorraad aan moeten leggen voor een bepaalde klant? Dan zijn ook dit directe kosten die je direct aan een klant toe kunt wijzen, maar eventueel ook nog aan verkopen toegewezen kunnen worden.

Dit is slechts een kleine opsomming van directe kosten waar je mee te maken kunt krijgen. Het belangrijkste kenmerk is in ieder geval dat je deze kosten direct toe kunt wijzen aan iets. Dat is bij indirecte kosten niet het geval, waar je hieronder meer over leest.

Wat zijn indirecte kosten?

indirecte kosten

Voor jouw bedrijfsvoering is het ook noodzakelijk om indirecte kosten te maken. Zoals je wellicht al verwacht had, indirecte kosten zijn kosten die je niet direct aan iets toe kunt wijzen. Zo kun je dit bijvoorbeeld niet direct toewijzen aan een bepaalde klant, aan een bepaalde afdeling of aan een bepaald product.

We hebben ook enkele voorbeelden van indirecte kosten voor je op een rijtje gezet:

  • Energiekosten: de energiekosten zijn niet direct aan een afdeling of een product toe te wijzen. Je hebt immers altijd energie nodig om bijvoorbeeld alle producten te kunnen fabriceren.
  • Salaris voor grootaandeelhouder: de grootaandeelhouder werkt voor het bedrijf, maar niet voor een specifieke afdeling. Het is hierdoor ook niet mogelijk om het salaris van een grootaandeelhouder direct aan iets toe te wijzen.

Ook dit is weer een kleine opsomming van alle mogelijke indirecte kosten waar je tegenaan kunt lopen. Feit is dat je deze kosten ook moet maken voor jouw bedrijfsvoering; je kunt niet opeens een bedrijf draaiende houden zonder energie. Uiteraard is het wel zaak om de indirecte kosten zo laag mogelijk te houden, zodat het eindresultaat van jouw onderneming zo hoog mogelijk is.

Wat is het verschil tussen directe kosten en indirecte kosten?

Het belangrijkste verschil tussen directe kosten en indirecte kosten zijn dat je de indirecte kosten níet direct aan iets toe kunt wijzen. Deze kosten bestaan, maar je kunt ze niet direct aan bijvoorbeeld een afdeling, product of klant toewijzen.

Bij directe kosten kan je dat juist weer wel, dat zijn kosten die plaatsvinden binnen het bedrijf om alles draaiende te houden.

alle kosten in overzicht

Hoe krijg je alle kosten in een mooi overzicht?

Als je alle kosten in een mooi overzicht wilt krijgen, dan heb je eigenlijk één ding nodig: een goed boekhoudprogramma. Door alles goed te verwerken in je administratie is alles terug in je balans en zo dus ook alle kosten. Zo weet je wat je elk kwartaal aan BTW moet afdragen bij je BTW-aangifte

Een eenvoudig boekhoudprogramma geeft je niet alleen inzicht in jouw omzet, maar ook zeker in jouw kosten. Juist door alle inkomende facturen in je boekhoudprogramma in te boeken, weet je het overzicht over jouw kosten te behouden. Dit betekent dat je tijdig bij kunt sturen en dat je jouw onderneming ook hierop aan kunt sturen.

Belangrijk: Door categorieën toe te voegen in het programma kan je dus een scheiding maken tussen directe en indirecte kosten.

Let op dat je een programma kiest die past bij je bedrijfsvorm. Zo heb je boekhoudprogramma’s voor ZZP’ers, MKB’ers enzovoorts. Je kan filteren op alle programma’s door gebruik te maken van de filter.

Bericht delen

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email