Skip to content

Customer intelligence – Wat is dat? Begrijp je klant beter

John Visser

Customer intelligence, een belangrijk onderdeel van elk bedrijf. In de afgelopen jaren is onze maatschappij behoorlijk veranderd en zo dus ook de behoeftes van de maatschappij. Zo ga je tegenwoordig compleet anders met klanten om, verloopt de communicatie volledig anders en heb je de beschikking over tal van handige CRM software systemen.

Op het zakelijke vlak is echter één ding niet veranderd: je hebt nog steeds klanten nodig om succesvol met jouw bedrijf te kunnen zijn. Zonder klanten heeft een bedrijf simpelweg geen toekomst. Maar, hoe kun je klanten nou tevreden stellen? Hoe kun je nieuwe klanten uit laten groeien tot lang blijvende klanten? En hoe kun je duurzame relaties met jouw klanten op gaan bouwen? Volgens meerdere experts speelt de term ‘Customer Intelligence’ hierbij een sleutelrol!

Wat is Customer intelligence?

Als je met Customer Intelligence aan de slag gaat, ga je je richten op de klanten data die je in jouw bezit hebt. Dit gaat in het specifiek om data die je over de klant hebt weten te verzamelen.

Je kunt deze data vinden in mails en als je al gebruik maakt van een CRM systeem, dan kan je daar alles vinden. Zolang je maar wat nuttigs doet met je CRM data.

Wat je nou precies aan de data van klanten hebt? Nou, data is niet zomaar een getal, een resultaat of een percentage. Nee, data heeft véél meer in zich dan alleen maar het getal of het percentage dat voorgeschoteld wordt. Indien je met Customer Intelligence aan de slag gaat, ga je juist op een hele andere manier naar deze data kijken. Je gaat de data van A tot Z doorpluizen, waardoor je opeens tal van nuttige informatie voorhanden krijgt.

Zo kun je met Customer Intelligence perfect in beeld krijgen wat de behoefte van de klanten zijn. Je kunt per klant bekijken, maar je kunt het ook per klantgroep gaan bekijken. Verder kun je ook het aankoopgedrag gaan bepalen, opvallende trends vaststellen en de aankoopmotieven achterhalen. Dit alles kun je halen uit de data die je op verschillende manieren weet te verkrijgen.

Het doel van Customer Intelligence? Dat is om uiteindelijk jouw klanten van de best mogelijke marketingcampagnes te voorzien. Deze campagnes schotel je niet zomaar aan elke klant voor, maar stem je echt af op de behoeften van de klant. Voordat je deze behoeften kunt achterhalen, moet je dus wel data verzamelen en de beschikbare data gaan analyseren.

Tip! Wil je goed in kaart brengen wat je behoeftes van je klant zijn? Dan is het handig om te beginnen met een online CRM systeem. Een CRM (Customer Relationship Management) systeem is een systeem waarbij je allerlei (klanten) relaties kan managen. Extreem handig dus moet je aan de slag willen gaan met het inspelen op je klanten hun behoeftes.

behoeftes van je klant
Eigenaresse die vragen stelt aan haar klant

Hoe kom je erachter wat de behoeftes zijn van jouw klanten?

Een terechte vraag is hoe je de behoeftes van jouw klanten kan achterhalen. Dat doe je eigenlijk door heel goed naar jouw klanten te luisteren. Maar, hoe kun je nou via digitale kanalen heel goed naar jouw klanten luisteren? Daar heb je meerdere mogelijkheden voor.

Om achter de behoeftes van jouw klanten te komen kan je het volgende doen:

1. Je kunt bij jouw grootste klanten langsgaan. Tijdens een gesprek vraag je simpelweg wat de behoeftes zijn, wat de klanten op dit moment missen en wat je met jouw onderneming dus nog zou kunnen verbeteren.

2. Je neemt telefonisch contact met jouw klanten op; het principe is hetzelfde als hierboven, alleen mis je het echte contact met de klant. Desalniettemin is dit ook een prima (en voordelige) wijze om de behoefte van jouw klanten in beeld te brengen.

4. Je kan je klanten een kort enquête laten invullen. Een enquête kan je makkelijk maken met Typeform of Survio.

5. Je kan een CRM Manager inhuren of aannemen. (aanbevolen)

Wanneer je al deze punten hierboven hebt doorlopen, weet je al veel meer over jou klanten. Door deze data goed in te voeren in een CRM systeem, weet je precies welke klant welke behoeftes hebben. Denk dan bijvoorbeeld aan: Liefst word hij/zij gebeld tussen 14:00-15:00. Of Klant X wilt alleen via mail contact hebben.

Op deze manier weet je van elke klant wat de behoeftes zijn. En kan je op het langere termijn hét verschil maken ten opzichte van jou concurrenten.

Mocht je nóg een stapje verder gaan dan alleen de behoeftes van je klanten te weten, dan kan je zelf een CRM strategie implementeren in het bedrijf en of gebruikt te gaan maken van CRM marketing.

Helpt een CRM systeem met Customer Intelligence?

Wil jij dus graag langdurige relaties met jouw klanten op gaan bouwen? Dan is het een goed idee om gebruik te maken van een hoogwaardig CRM systeem.

Met het juiste CRM systeem weet je Customer Intelligence namelijk op de perfecte manier te benutten. Middels dit systeem kun je niet alleen de data verzamelen, maar je kunt de data ook direct aan de juiste klant of klantgroep koppelen. Vervolgens kun je ook nog rapportages door het CRM systeem uit laten draaien; je maakt Customer Intelligence voor jezelf dus een stuk makkelijker met het beste CRM systeem!

Wil je weten hoe een CRM systeem in de praktijk er aan toe gaat? Lees dan hier meer over; CRM in de praktijk.

Bericht delen

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email