Heb jij enig idee hoe je de beste resultaten met jouw onderneming kunt bereiken? Dit doe je door jouw klanten tevreden te stellen én om veel nieuwe klanten aan te trekken. De klanten zijn echter niet jouw enige stakeholders die je tevreden moet houden; dat geldt ook voor bijvoorbeeld leveranciers, eventuele aandeelhouders en andere belanghebbenden.
Door op deze juiste manier relatiemanagement toe te passen, kun je duurzame relaties met alle stakeholders op gaan bouwen. Met het oog op de continuïteit van jouw onderneming is dit onwijs belangrijk. Maar, hoe kun je relatiemanagement nou succesvol toe gaan passen? En hoe kun je de relaties met allerlei stakeholders nou goed managen? Om daar alvast antwoord op te geven kan je het beste gebruik maken van een CRM systeem.
Pagina-inhoud
ToggleWat is relatiemanagement precies?
Onder relatiemanagement verstaan we het onderhouden van relaties met stakeholders. Het doel hiervan is uiteindelijk om duurzame relaties op te bouwen, zodat beide partijen een duurzame samenwerking aan kunnen gaan. Bij relatiemanagement word bijpassende software gebruikt zoals een CRM systeem en of projectmanagement software.
Het is hierbij wel goed om te weten dat er verschillende soorten relatiemanagement bestaan. Al deze soorten relatiemanagement hebben betrekking op verschillende soorten stakeholders en bijbehorende doelen. Over deze verschillende soorten relatiemanagement vind je verderop in dit artikel meer informatie.
Wil je weten hoe je stakeholders kan managen, lees dan meer over stakeholder management.
Waarom relatiemanagement?
Is het nou van elk bedrijf van belang om relatiemanagement toe te gaan passen? Als je succesvol met jouw bedrijf op de lange termijn wilt zijn, is het inderdaad van belang. Sterker nog: met het oog op de strategische ambities van een bedrijf is het zelfs van cruciaal belang.
Dankzij relatiemanagement kun je dus duurzame relaties opbouwen. Deze relaties wil je met jouw klanten opbouwen, zodat je een continu stroom van nieuwe opdrachten (en van geld) binnen weet te krijgen. Soms wordt hier ook Total Equity Management erbij meegenomen omdat het er veel mee te maken heeft. Ondertussen wil je ook een goede relatie opbouwen én blijven behouden met bijvoorbeeld aandeelhouders, leveranciers en andere belanghebbenden.
Al deze belanghebbenden heb je namelijk nodig ten behoeve van de strategie van jouw onderneming. Neemt opeens één van de grootste klanten afscheid van jou? Dan krijg je opeens met een flink gat in jouw begroting te maken. Ook als een leverancier plots afscheid van je neemt, zit je in een lastig parket. Dit zijn slechts twee voorbeelden waaruit duidelijk blijkt dat relatiemanagement onwijs belangrijk is. Daarom is het altijd belangrijk om eens te kijken naar Lean Management.
Wat voor soorten relatiemanagement zijn er?
Eerder op deze pagina heb je al kunnen lezen dat er meerdere soorten relatiemanagement bestaan. Deze verschillende soorten hebben wij in onderstaand rijtje opgesomd:
• Projectgericht
• Persoonsgericht
• Procesgericht
• Partnership Gericht
Projectgericht
Ga je een project aan met bijvoorbeeld een nieuwe of een bestaande klant? Dan is het van belang om vanaf dag 1 te laten blijken dat je betrouwbaar, deskundig en vakkundig bent. Dit doe je onder meer door jouw afspraken na te komen, om de klant van het juiste advies te voorzien en door de klant centraal te stellen. Dit zijn stuk voor stuk voorbeelden van slimmigheden die vallen onder de noemer ‘project gericht relatiemanagement’.
Wil je zoveel mogelijk rendement uit je project halen? Misschien is het dan slim om te kijken naar Yield Management.
Persoonsgericht
Wil jij graag een langdurige relatie op gaan bouwen met een bepaalde klant? Dan is het van belang dat je de beslissingsbevoegdheden, CRM managers of leiders binnen deze klant weet te pamperen. Dit doe je niet door bijvoorbeeld een lage prijs te hanteren, maar doe je wel door bijvoorbeeld met hen te gaan dineren, door een leuk kerstgeschenk te sturen en door de banden goed te onderhouden. Dit komt uiteindelijk de samenwerking én de continuïteit hiervan alleen maar ten goede!
Procesgericht
Als je een langdurige relatie met een belanghebbende op wilt bouwen, is het van belang dat je alle processen weet te optimaliseren. Dit heeft zeker niet betrekking op de interne processen, maar juist op externe processen waarmee je het makkelijker voor jouw klant kunt maken. Denk hierbij aan het van het factuur beleid, waardoor de klant de facturen direct in haar boekhoudprogramma kan verwerken.
Partnership Gericht
Bij deze vorm van relatiemanagement draait het met name om het creëren van een maatschappelijke meerwaarde. Dit doe je onder meer door samen bepaalde risico’s te dragen, door elkaars strategische plannen te kennen en door bijvoorbeeld nieuwe producten met elkaar te ontwikkelen. Dit versterkt uiteindelijk alleen maar de onderlinge band; juist dat is waar relatiemanagement omdraait!
Helpt een CRM systeem bij relatiemanagement?
Als je relatiemanagement succesvol toe wilt passen, is een CRM systeem eigenlijk onmisbaar. Dat wordt ook wel Customer Relationship Management genoemd. In dit systeem kun je alle relevante informatie noteren en kun je dus de best mogelijke dienstverlening aanbieden. Wil je graag met relatiemanagement aan de slag gaan? Kies dan voor één van de volgende CRM systemen en maak het gehele proces voor jezelf een stuk makkelijker:
Monday.com – zeer populair, uitgebreid en interessant CRM systeem. Inclusief gratis proefperiode van 14 dagen.
Teamleader – dit CRM systeem is geschikt voor grote teams, voor drukke teams en voor teams die graag goed samenwerken. Ook bij dit CRM systeem kun je gebruik maken van een gratis proefperiode van 14 dagen.
Exact – wil je meerdere vliegen in één klap vangen? Kies dan voor het CRM systeem van Exact, waarmee je ook direct de boekhouding kunt optimaliseren. Gratis proefperiode van 30 dagen.