Wil jij starten als eenmanszaak? Verstandig. De wereld ligt aan je voeten en met de bedrijfsvorm ‘eenmanszaak’ geniet je van enkele voordelen. Wel moet je heel goed rekening houden met enkele regels, wetten en voorschriften. Welke regels dit precies zijn, lees je in dit artikel. Met deze informatie en tips uit dit artikel kun jij eigenlijk direct van start gaan met jouw eenmanszaak; een goede voorbereiding is in ieder geval al het halve werk!
Pagina-inhoud
ToggleWat is een eenmanszaak?
Een eenmanszaak is een bedrijfsvorm waarbij één persoon verantwoordelijk is voor de onderneming. Deze ene persoon is verantwoordelijk voor alle opzichten en facetten van de onderneming.
In de afgelopen jaren is in ieder geval gebleken dat dit de meest voorkomende rechtsvorm is. Dit is met name het geval bij startende ondernemers; voor hen is het namelijk een laagdrempelige bedrijfsvorm om uiteindelijk als ondernemer van start te kunnen gaan.
Overigens is het wel zo dat je in jouw eenmanszaak gewoon personeel kunt hebben. Het gaat er puur om dat jij als enige eigenaar van jouw bedrijf bent. Dit betekent dus ook dat je als enige leiding aan jouw bedrijf geeft. Het feit dat je dan alsnog personeelsleden op jouw loonlijst kan hebben, maakt voor de rechtsvorm niks uit.
Let tevens goed op: een eenmanszaak is geen rechtspersoon. Op het moment dat je met jouw onderneming schulden maakt, ben je hiervoor privé ook aansprakelijk. Onderschat dit absoluut niet!
Waarom een eenmanszaak?
Wil je met jouw eigen onderneming starten? Om meerdere redenen is het interessant om voor een eenmanszaak te kiezen:
Als je een eenmanszaak hebt, geniet je van enkele fiscale voordelen. Zo kun je gebruik maken van enkele aftrekposten, waarmee je in jouw eerste ondernemers jaren van duizenden euro’s aan fiscale voordelen kunt genieten.
Je betaalt nagenoeg geen inschrijfkosten. Als je met jouw eenmanszaak wilt starten, hoef je alleen maar 50 euro bij de Kamer van Koophandel te bekijken. Dat zijn echter ook de enige startkosten die je ‘verplicht’ moet maken.
Je hebt minder administratieve lasten. In vergelijking met bijvoorbeeld een bv (besloten vennootschap) heb je bij een eenmanszaak een stuk minder met administratie te maken. Dit bespaart je niet alleen een hoop tijd, maar ook een hoop hersenkrakers.
Je geniet van vrijheid. Je bent immers de enige baas van jouw bedrijf en je kunt de richting van jouw bedrijf dus volledig zelf bepalen. Je bepaalt niet alleen welke richting je met jouw bedrijf opgaat, maar ook wanneer en waar je werkt. Eigenlijk geniet je dus van volledige vrijheid!
Al deze voordelen tezamen zorgen ervoor dat dit de meest gekozen bedrijfsvorm van de afgelopen jaren is. Mocht jij ook plannen hebben om met een eenmanszaak te starten, is het goed om de rest van dit artikel door te nemen. Wij bespreken hieronder namelijk nuttige informatie én geven je tal van handige tips!
Hoe start je een eenmanszaak?
Spreken bovengenoemde voordelen jou aan? En denk je dat je met jouw bedrijf een meerwaarde voor jouw potentiële klanten kunt bieden? Dan hoef je eigenlijk slechts enkele dingen te doen. Welke dingen dit precies zijn, bespreken wij graag hieronder uitgebreid.
Wel willen wij je graag een ‘waarschuwing’ geven: ga niet over één nacht ijs. Denk echt goed na over het opstarten van een eenmanszaak. Als ondernemer loop je namelijk altijd risico’s en kun je dus ook slapeloze nachten gaan beleven. Als je dit absoluut niet ziet zitten, kun je mogelijk beter voor een baan in loondienst kiezen.
Stap 1: Inschrijven bij de KvK
Voordat je met jouw bedrijf kunt starten, moet je jouw bedrijf inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Hoe je dit precies kunt doen, lees je in ons artikel over het inschrijven bij de KvK.
Belangrijk is in ieder geval dat je online een afspraak maakt, dat je meerdere documenten invult en dat jij je goed voorbereid. Bij de Kamer van Koophandel wordt bijvoorbeeld aan je gevraagd wat je precies gaat doen. Probeer dit helder voor jezelf in kaart te brengen, zodat je dit ook direct kunt beantwoorden bij de KvK.
Wat kost inschrijving voor een eenmanszaak?
Als je jouw eenmanszaak bij de KvK in gaat schrijven, dien je hier 50 euro voor te betalen. Dit bedrag kun je uiteraard wel opvoeren als zakelijke kosten. Vraag dus altijd de factuur/ het bonnetje bij de Kamer van Koophandel. Overigens is dit inschrijven meer een formaliteit, waardoor het bedrag van 50 euro vrij fors te noemen is. Je moet het echter wel betalen; één van de weinige zekerheden die je hebt in het leven als een ondernemer.
Stap 2: Opzetten van je boekhouding
Is jouw inschrijving bij de Kamer van Koophandel volledig gelukt? Dan is het aan te raden om direct jouw pijlen op jouw boekhouding te richten. Als je jouw boekhouding op wilt gaan zetten, is het aan te raden om altijd voor kwaliteit te gaan. Kies daarom altijd voor een goed boekhoudprogramma.
Ja, voor een goed boekhoudprogramma moet je een bepaald bedrag per maand betalen. Voor dat bedrag krijg je echter onwijs veel terug. Je hebt namelijk binnen de kortste keren nagenoeg geen omkijken meer naar jouw boekhouding; al het werk wordt door het boekhoudprogramma uit jouw handen genomen. In ons artikel ‘boekhouden voor beginners’ vind je meer nuttige informatie over het opzetten van een boekhouding.
Stap 3: Starten met klanten werven
Elk bedrijf heeft omzet nodig. Om omzet te kunnen draaien, heb je klanten nodig. Start daarom ook direct met het werven van klanten. Voor het werven van klanten kun je enkele mogelijkheden gebruiken:
- Je kunt via social media marketing klanten werven; zo kun je bijvoorbeeld met Facebook Ads aan de slag gaan.
- Je kunt via Google marketing gaan werven; zo kun je bijvoorbeeld met Google Ads aan de slag gaan.
- Je kunt in jouw netwerk klanten werven; zo kun je bijvoorbeeld een bericht op jouw LinkedIn profiel plaatsen.
Moraal van het verhaal: je moet creatief zijn. De concurrentie is in veel gevallen vrij hevig, waardoor je echt op moet zien te vallen. Dit doe je niet alleen door geweldig werk af te leveren, maar ook door creatief met marketing om te gaan!
Stap 4: Software regelen
Bij een eenmanszaak krijg je met verschillende zaken te maken. Zoals je net hierboven las, klanten, maar ook marketing campagnes, administratie, urenregistratie. Het aan te raden om enkele softwaresystemen aan te gaan schaffen. Onder meer de volgende systemen zijn van harte aan te raden:
- Boekhoudprogramma (voor je administratie)
- Urenregistratieprogramma (uren gemakkelijk bijhouden voor urencriterium en klanten)
- CRM software (voor bijv. een marketing campagne)
- Projectmanagement software (voor het beheren van projecten)
Wanneer een eenmanszaak of bv?
Wil jij niet privé aansprakelijk zijn voor eventuele schulden van jouw onderneming? Dan is het aan te raden om een bv te nemen. Bij een bv moet je echter wel met andere regels én administratieve verplichtingen rekening houden. Zo is een bv verplicht om een jaarrekening op te laten stellen; dit brengt de nodige kosten met zich mee.
Overigens is het ook mogelijk om later jouw eenmanszaak over te zetten naar een bv. Het is niet voor niets dat veel startende ondernemers voor een eenmanszaak kiezen!
Wat is mijn BTW nummer van mijn eenmanszaak?
Het BTW nummer van jouw eenmanszaak heb je gekregen bij het inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Dit BTW nummer is ook in het uittreksel van de KvK te vinden en is voor jouw onderneming uniek. Jouw bedrijf heeft dus een uniek BTW nummer dat je bij geen enkele andere onderneming in ons land tegen kunt komen.
Wat je met dit BTW nummer kunt doen? Eén van de verplichtingen is dat je dit BTW nummer op jouw factuur plaatst. Als je met jouw boekhoudprogramma jouw facturen op gaat stellen, moet je dus ruimte vrijhouden voor jouw BTW nummer. Bij nagenoeg alle moderne boekhoudprogramma’s is dat gelukkig een standaard veld!